hallo allen,
casus; tijdens het rijden, de brandstoftank is bijna leeg (vanaf 3,4 blokjes) en je ruikt benzine lucht rond de motor (bv airco uit, raam open)
zodra de brandstof weer bijgevuld is, dus volle tank, geen bezine lucht meer te ruiken, alles ok.
bij het openen van de tankdop, een sissend geluid
alle slangen onder de auto nagekeken, geen lekkages gevonden.
iets met de ontluchting? zeg het maar.
bvd Rico
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koolstoffilter (canister} om te zorgen dat er geen benzinedampen in de buitenlucht komen. gat de tank ontluchting via de canister. Hierin wordt de damp gefilterd en de nu benzine vrije lucht wordt afgevoerd in de buitenlucht. De tankdop is zoals u gemerkt hebt potdicht. Het is de bedoeling dat de koolstof de benzine vasthoudt. Van tijd tot tijd wordt door de ECU een klep in de canister geopend waardoor de benzinedampen in het inlaatspruitstuk gezogen worden en het koolstoffiter weer schoon wordt. dat gebeurt bij warme motor en bij een constant toerental Tegelijkertijd wordt de injectietijd iets bijgesteld, anders zou de motor een te rijk mengsel krijgen.. Tijdens testen werkt het systeem voortreffelijk, maar de praktijk is hardnekkiger.. Bij een lege tank is de hoeveel damp erin groot. en omdat damp door temperatuurverschillen veel sneller uitzet dan vloeistof (benzine) gaat er dan nogal veel damp door de canister die verzadigd raakt. Daarbij komt nog dat de ECU wachten moet met afzuigen tot de omstandigheden voldoen aan de geprogrammeerde eisen. U begrijpt het? veelal komen de benzinedampen vrij onder de motorkap en dat stinkt behoorlijk.. Ik heb meegemaakt dat er een kwart liter benzine in de canister zat. Door de klep in de canister rechtstreeks te bedienen en dan de motor er aan te laten zuigen kun je er voor zorgen dat hij redelijk schoon kan blijven. Echter alle voordelen voor het milieu worden daarmee te niet gedaan.
hoi Cor,
bedankt voor je reactie.
ik ben geen monteur. wat kan ik er verder aan doen? kost me dit veel benzine? tips?
bvd
rico
13 jaar
Als de auto in bedrijf is circuleert de benzine en wordt op het laatst flink warm in de tank. Door die warmte steeds meer verdamping tot het koolfilter het niet meer aan kan.Dat koolelement heeft een opening om lucht voor ventilatie binnen te laten ,maar nu komt er wel benzine damp uit .Bij diverse auto's werkt de afzuiging NIET als de motor stationair draait.
Wat je er zelf aan kunt doen is eerder tanken. Groeten.
Het verbruik wordt niet noemenswaardig beinvloedt. De benzinetankdop is tegenwoordig hermetisch dicht. Vooral om veiligheidsredenen. Geen uitstroom van benzine bij kantelen of omslaan bij een ongeval.. Dus als de de druk in de tank te hoog wordt wordt er lucht (benzinedamp) via de canister afgevoerd. Als je de dealer vraagt het canister te reinigen ben je langere tijd van de lucht af... Voor de goede orde.. Er kan ook elders brandstoflekkage optreden en er kan ook iets mis zijn met de periodieke
afzuiging door een losse draad of een verstopt slangetje..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar