goeiendag mannen en vrouwen(hoop ik wel)
heb een hardnekkig probleem met een c4 1600 hdi van 2004 met een km stand van 120 000.
deze wagen heeft het probleem dat de eerste 3 a 5 minuten van een koude start(na bijv 2 uuren gestaan) de motor staat de hobbelen in zijn motorsteunen.na die paar minuten loopt hij als een klokie.wel slaat hij goed aan hoor.
het geeft het idee dat hij niet op alle 4 loopt,maar dat doet hij wel.het is heel oneenparig.
na lang zoeken het een en ander gedaan. de egr is vervangen met softwareupdate(komt vaak voor)en super ingeleerd de inlaat compleet gereinigd(zat goed dicht) de gloeiers gecontroleerd(alles perfect) forte motorreiniging uitgevoerd en een lmm omgewisseld.alles mag niet baten. ok de td van psa weet het niet meer
blijkt dat als je de egr afdopt de motor dus gelijk goed loopt en blijft lopen.de egr klep wordt dus gewoon aangestuurd in die aantal minuten.
je zou bijna zeggen de motor ecu maar die gaan bij deze nooit stuk.
de wagen heeft verder geen storingen en ook trekt hij als een beer.de klant is er ziek van,ik ook bijna haha.
wie heeft de gouden oplossing voordat er mischien een ecu ingaat ?
ik moet erbij zeggen dat de wagen vroeger een lesauto is geweest en ook al een half jaar dat probleem had achteraf.de nw eigenaar kan er niet mee leven en natuurlijk garantie van ons kant
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
krijgen de injectoren juiste aansturing? is de druk goed? 120.000 Km wil zeggen grote beurt (BRANDSTOF FILTER), luchtfilter, pollenfilter, etc je kent het wel
meschien een beetje simpel maar zijn de motorsteunen goed cq goed vast , als er spelling op zit, controleer bij warme motor nog maal meschien door dat het warm is (wat warm is zet uit) dan wel goed zit ? (ik kan natuurlijk ook moeilijk denken)
er is een software update voor de 1.6 hdi voor een veranderde werking/ aansturing van de egr klep, daar zijn meer problemen mee.
probeer het eens, zou ik zeggen.
suc6
Er is dus inderdaad 'iets' dat de egr aanstuurt op een moment dat er geen egr mag zijn. Als de egr klep proper is en goed werkt zou ik eerder denken aan de systemen die de egr aansturen. De lucht massameter is er een van maar die heb je al vervangen.
Als ik van jou was zou ik de parameters op het moment dat het probleem zich voordoet uitprinten. Daarna print je de parameters uit van eenzelfde C4 bij hetzelfde toerental en zelfde temperatuur (dus koude motor). Dan moet je ergens een verschil kunnen zien in de parameters en van daaruit kan je verder zoeken naar het probleem anders gaat het een speld in een hooiberg worden geloof ik.
Zelfde probleem hier met een Berlingo!!
In parameters zie je na de koude start de aansturing van de EGR varieren tussen 10 en 90%!!
Trek de stekker van de EGR af, valt alles naar 0% en begint hij onmiddelijk goed te draaien. EGR wordt dus teveel (en zo raar vind ik) aangestuurd. Maar waarom??
LMM is hier ook al verwisseld, geen resultaat...
ECU volledig up-to-date
sorry voor het late reageren maar druk druk druk.
we hebben 2 weken geleden er weer veel aan gedaan om het probleem proberen op te lossen.
grote beurt was al uitgevoerd dus alle filters zijn nw.uitgesloten. ook de ecu up to date.
zoals ik in het begin al aankondigde vermoed ik de egr klep die bij de koude start al wat opengestuurd wordt.
maar toch eerst nog wat basisdingen gecontroleerd alvorens de ecu te vervangen.
we hebben de verstuivers laten controleren en daar bleken er meende ik 2 niet goed en zijn dus vervangen.
maar probleem blijft.
ook de kop moest eraf omdat de verstuivers er niet heel uit wouden dus de kop ook gecontroleerd(kleppen) maar dat ook allen goed.
dus de motor loopt nu koud wel wat beter na de nw verstuivers maar nogsteeds niet helemaal goed.klant lijkt wel tevreden nu.
wij gaan er nu eerst niet mee verder.
Saxofreak: heeft u nog wat kunnen vinden met de berlingo? ben wel benieuwd
Auto is sindsdien niet meer binnengeweest. Hij heeft het nog altijd, maar klant trekt er zich niks meer van aan precies :)
Wat hij nu soms wel voorheeft, is dat hij tijdens het rijden (heeeeeeeeeeeeeel af en toe) gewoon uitvalt. Ga daar maar weer eens achter liggen zoeken...
okee dus het probleem is er bij u dus ook nog.vage storingen altijd weer die fransen he.
dat uitvallen zou ik zo 1 2 3 ook niet weten,geen storingen nu? ken van alles wezen he
klant is er bij ons vandaag weer even geweest,heeft het niet over het slecht lopen weer over gehad.dus mooi zo laten eerst.
verder geen klachten over de motor.
heb je alle 4verstuivers vervangen of maar 2 zelfde probleem gehad met een c4 4 nieuwe der in probleem opgelost en er is een trekker voor deze verstuivers dan hoeft dr kop er niet af
uitval kan wel worden veroorzaakt door de bdp-gever, daar is wel eens een terugroepactie voor geweest, dan moest er een extra kabeltje tussen oid
nou na 2 maanden zijn we er weer en het probleem is er dus nog.is gewoon niks verbeterd na alles wat we gedaan hebben hier.klant heeft auto hier weer achter gelaten en wagen gaat niet eerder de weg weer op voordat het goed is.
ben vorige week dus weer verder gegaan met de wagen.de motor ecu heb ik vervangen voor een nw en allernieuwste software en dacht dat dat het was waarom dus de egr tussen 10tm 90% wordt aangestuurd bij directe start koude motor. geen oplossing
ook een andere lmm en luchtverdeelklep van andere wagen geprobeert.geen oplossing
afgelopen vrijdag ook de hd pomp verv voor een nw omdat dieselpompexpert zei dat hij lekt intern en extern.extern klopte wel. geen oplossing.
ben helemaal klaar met de wagen eigenlijk maar wil het ook goed hebben.heb weinig hoop meer.
heb vandaag nog eens goed zitten denken en meten aan de wagen,de egr wordt bij koude fase gelijk na starten aangestuurd tussen 10 en 90% en dan hapert de motor,loopt wel op 4 maar krijgt dus vieze lucht.uitlaat rookt blauw en stinkt enorm.egr of lmm stekker eraf en het is goed.
verder in hele parameters geen afwijkingen.gewoon na 5 minuten loopt hij super en wordt egr constant aangestuurd op 80% stationair ook de katalysator verwijdert vandaag op mischien verstopping maar motor loopt niet anders dan.
mannen wat kan er aan de hand zijn dat de egr zo pulserend wordt aangestuurd bij die koude motor? want dat is het probleem.er zijn dus meer mensen met dit probleem,zie reactie saxofreak.precies hetzelfde.
alvast bedankt
Je zou eens wat grafieken moeten bekijken met de lexia. Als de egr van 10 naar 90% gaat is het luchtdebiet dan ook evenredig gevarieerd. Het lijkt alsof de egr klep blijft hangen. Ik weet het is een nieuwe maar je kan niet altijd zeker zijn van nieuwe stukken.
hallo grietje
heb de hele middag aan de lexia gehangen,deed het nog goed ook haha.maare heb in persoonlijke parameters de egr en luchtmassameter naast elkaar gezet tijdens slecht lopen. die waarde van luchtmassa verandert eigenlijk niet.pendelt iets op 250 270 dus keurig.
maar wat jij zegt is dat de klep kan blijven hangen,ok maar waarom wordt hij dan echt met een variabele dutycycle aangestuurd?
heb ook de oude egr er weer opgehad laatst en gewoon precies hetzelfde reageren.
een andere c4 16 hdi heb ik ook nog kunne vergelijken.die egr klep wordt de 1e 3 minuten niet aangestuurd en daarna langzaam steeds verder open op een mooie constante dutycycle
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar