auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroen C3 2004: Aanhaalmoment kopbouten C3 1.4

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFV, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 54

Beste Mede sleutelaars,
ik ben met een cilinderkop bezig van c3 1.4 ik heb de aanhaalmomenten uit koppakking set, daarin staat 1ste 40nm dan 120Graden en dan 2de nog een keer 120 graden.
dat heb ik ook gedaan,alleen ging bij mij tijdens de 2de 120 graden de eerste kopbout breken (oei oei).alles weer los gemaakt en de gebroken bout eruit gehaald en nu heb ik weer de 1ste 120 graden gehad maar durf niet om 2de keer 120 graden te draaien.
wat doe ik verkeerd?
ik heb alle gaatjes schoon geblazen en de nieuwe bouten met olie gesmeerd.
Graag hoor ik suggesties
Groetjes,Mo

Geplaatst door

mofasa (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Moeten de bouten er niet droog in , volgens mij wel , zijn rekbouten .

volgens mij is het uit mn hoofd 20Nm en 2 keer 120gr, maar moet dan ff chassisnr hebben voor de zekerheid. en een likje vet onder het raakvlak van de kopbout doet wonderen.

Hallo,
Het zijn inderdaad rekbouten.
Ik heb ze nu een beetje ingevet.
En aan die aanhaalmoment heb ij me eerst aangehouden en toch brak er eentje.
Ik.heb ze nu ingevet en wacht nog om de 2de keer die 120° te draaien.

mofasa 0

4 jaar

Ik durf het nog niet

mofasa 0

4 jaar

Droog monteren anders trek je ze op een hoop , ook met dit vet er tussen gaat het waarschijnlijk mis.

Ik lees van Harry, een beetje vet onder de kop, prima , maar ik heb altijd geleerd dat rekbouten droog gemonteerd moeten worden.

En als ik het nou bij die 1keer 120° en plaats van 2 keer
Is dat erg?

mofasa 0

4 jaar

dat weet ik, maar bij die aluminuim kopjes is een beetje vet toch wel eens nodig. er is ook wel speciaal vet voor bij revisiebedrijven. en niet stoppen tijdens het vastzetten, in een keer die 120gr verdraaien.

Ik bedoel dus niet 2 keer 120°
Maar 1 keer.

mofasa 0

4 jaar

Dat Klopt Harry, met olie erop en toch gingen ze soms kraken

mofasa 0

4 jaar

Oeps, Ik heb de normale vet gebruikt.

mofasa 0

4 jaar

Mo bij Autodata proggram geven ze voor C3 1.4 KFV motor ......dat je de kopbouten stage 1 20NM moet aandraaien stage2 120 gr stage 3 120gr zou het toch even na kijken voor je ze veel te strak zet/afbreekt.

lange-frans 0

4 jaar

Bedankt Lange frans, de aanhaalmoment wist ik al.ik vroeg me af waarom ze braken. Op de pakkingset staat trouwens wel dat je ze moet smeren, dit ter informatie.

mofasa 0

4 jaar

mofasa .............omdat je ze te vast zet 20NM moet het zijn .

lange-frans 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.