Citroën XM: aanjager

Bouwjaar: 1990

de aanjager van mijn XM doet het alleen nog in standje 3.
er zit climate control op, geen airco, dus als ik stand 3 inschakel gaat ie na ff te hebben nagedacht flink blazen. maakt best veel herrie dus standje 2 en 1 zouden ook welkom zijn.
ik had bij aanschaf een extra aanjager gekregen dus die heb ik zojuist uitgewisseld. helaas doet deze bijna het zelfde.
als ik mijn contact aanzet gaat de aanjager heel kort, fractie van seconde draaien in de stand waarom ie staat. dus ook de lagere standen, maar dan gaat ie weer uit. vervolgens na zijn korte periode van nadenken gaat stand 3 dus wel weer gewoon draaien. :?:
ik heb overigens wel 1 draad extra op mijn oude motor. ik heb de gewone stekker met het bruine blok, en een extra 1 draadig stekkertje. bij mijn ruilmoter zit die dus niet.
is die ruilmoter nou ook gewoon stuk? waar is die extra draad voor?

ohw ja, dan vond ik ook nog dit ding... zie foto.
hoort dat erin of is het een overblijfsel van een carkit? er zat namelijk een microfoon op aangesloten...
ik heb die microfoon weggehaald. ik heb nu toch niet de voice control van deze xm onbruikbaar gemaakt?


zie voor de foto's ook http://www.citroen-forum.nl

citroen-forum.nl

Geplaatst door citroen-forum.nl (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën XM? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Martijn7412 (0), 19 jaar geleden

Hai,

Het zou de weerstand kunnen zijn? Zit niet heel erg in het Citroen circuit maar bij mijn vorige auto was er een Bi-metaal met waslaag (weerstand) van de soldering los geraakt en daardoor had ik ook nog alleen stand 3! Misschien een idee?

Succes

XM-V6 (0), 19 jaar geleden

Ik heb eens in mijn olving vraagbaak gekeken(XM 1990--1998), hier staat maar weinig in qua tekeningen of zo maar als ik in de schemas kijk zie ik hier een elektronische module staan waarop een potentiomer is aangesloten, dit is de weerstand die Martijn aanhaalt (tussen pen 1 en 3 van de module)pen 2 is massa pen 4 is accuspanning, bij de 2 aansluitingen naar motortje staan geen nummers.Dat hij bij het starten even snel gaat draaien is ingeprogrammeerd om eventuele wrijving te overwinnen (eens een motortje draait heeft het minder stroom nodig )

c2vts (0) PRO, 19 jaar geleden

Zit in de print plaat achter de knoppen van de verwarming. Komt vaker voor. Succus.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën XM of stel zelf een nieuwe vraag.