Citroën C5: aankoopadvies c5 break ???

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

hallo, ik rijd nu een suzuki liana uit 2001, maar wegens gezinsuitbreiding was mijn oog gevallen op een c5 break.

nu ben ik rond wezen kijken, maar er zijn zoveel garages die me dit afraden omdat het dure auto's in onderhoud zouden zijn, en dat er altijd wel iets mee was, een echte problem car dus,

maar er rijden er zoveel rond, ?? graag zou ik horen van rijders van een c5 hoe het hun bevalt? is het echt zo, of is het maar
sporadisch , en vallen de kosten wel mee met de reparaties?

liana 2001

Geplaatst door liana 2001 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

andreas08 (0) PRO, 17 jaar geleden

op zich zijn het comfortabele autos het zijn wel banden vreters
zoals elke nieuwe auto zijn de grootste problemen de software maar citroen heeft dit nu wel onder controle de 1.8 en 2.0 motoren gebruiken wel olie maar dit doen ze al vanaf jonge leeftijd een nadeel hebben ze wel de remmen piepen alhoewel er alles aan is gedaan levert het meestal toch weer gepiep op

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

als je in zo'n ding gereden hebt wil je nooit meer anders....daar kan geen passat, mondeo of bmw tegenop.
de c5 heeft in principe het zelde veersysteem als een bx. dus zweven op een persich tapijtje.

software en electronica...daar zit tegenwoordig ieder merk mee te sodemieteren.
motorisch prima auto.s indd olievebruik bij bepaalde typemotoren zijn niet vreemd
piepende remmen komen ook veelvuldig voor, en dat is het eigenlijk wel zo'n beetje.

wel je geen problemen met software of electronica....dan komt men uit bij een nieuwe fiets, immers alle merken werken tegenwoordig met dit spul.
p.s een portie geluk moet men ook hebben bij het kopen van een occasion, overal zitten rotte appels tussen.

oh ja, je moet je niet ergeren aan rammeltjes en kraakjes....dat hoort bij een franse auto.

abxsport (0), 17 jaar geleden

Achterruit, heeft ook wel eens problemen. Die moet los van de achterklep te openen zijn, maar vaak gaat dit stuk. Vrij duur..

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

buiten het onderhoud is hoge afschijving de grootste kostenpost..... '''ze zijn geen drol waard''

paul,

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

ze kosten 2ehands ook niks., dus afschrijving niks meer dan ieder ander merk.

mcitr. (0), 17 jaar geleden

Zeer comfortabele auto, gevoelig voor de goeie olie, en ze hebben bovengemiddeld electronicaproblemen. Naar mijn idee toch een ideale auto om als tweedehands te kopen; uiteidelijk zeer lage aanschafprijs voor een zeer comfortabele en royale lekker zittende auto, gewoon doen en soms iets meer uitgeven aan onderhoud.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=mcitr.]ze hebben bovengemiddeld electronicaproblemen, iets meer uitgeven aan onderhoud.[/quote]
precies, maar soort auto's heb ik liever niet, zijn goedkoop in aanschaf, maar of de auto werkelijk wel zo goedkoop is moet nog blijken. de meeste ervaring met deze auto's zijn vooral de betalings-ervaringen bij de dealer........en daar bedank ik liever voor.

paul,

mcitr. (0), 17 jaar geleden

behoeft toch enige nuance; bij de japanse merken zitten ook oliegebruikers, volkswagen heeft ook problemen met z'n electronica, bij Toyota worden hele vliegwielen aan de lopende band vervangen....citroen is ook altijd het eerst de zak...

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

het enige goede wat die frambozen bijdragen aan het europese wagenpark............

Zijn de Michelin banden.

Ze moeten hun wagen zo bomvol met electronische rommel stompen, om toch nog een beetje mee te kunnen doen in de automarkt, dat er zoveel ROMMEL inzit, die je NOOIT nodig hebt, en alleen maar kapot kan gaan.

vergelijk het met een mobiele telefoon, die is gemaakt om te bellen, maar wat kun je er allemaal mee ?????????, en wat kost het op het eind van de maand ?????????????.

Nee, dan ben ik blij, dat JAPPEN, gewoon nog AUTO's maken, zoals ze bedoeld zijn, gewoon, rijden, geen poespas, en geen rommel die de wagen onnodig duur en zwaar maken.

Groeten Marcel

anoniem-1573996169 (0), 17 jaar geleden

De keuze voor een auto is ook een kwestie van smaak. Ik rij sinds een maand of vijf in een C5 2.0 uit 2002. Het is een probleemloze en zuinige auto (benzine 1:12) en het is elke keer weer een genoegen met deze auto op pad te gaan. Ik heb voor mijn werk in auto's van diverse merken gereden; Renault, Toyota, Nissan, VW. Ford. Zelf begrijp ik niet waarom bijvoorbeeld VW Golf, Bora en Vento zo populair zijn, maar als anderen dat ideale auto's vinden...prima.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=citroen2002]De keuze voor een auto is ook een kwestie van smaak. Ik rij sinds een maand of vijf in een C5 2.0 uit 2002. Het is een probleemloze en zuinige auto (benzine 1:12) en het is elke keer weer een genoegen met deze auto op pad te gaan. Ik heb voor mijn werk in auto's van diverse merken gereden; Renault, Toyota, Nissan, VW. Ford. Zelf begrijp ik niet waarom bijvoorbeeld VW Golf, Bora en Vento zo populair zijn, maar als anderen dat ideale auto's vinden...prima.[/quote]
niet alleen citroen, maar geen één franse auto blijkt probleemloos. in het algemeen gezien steken zij er met kop en schouders bovenuit. er is dan ook meer dan genoeg leesvoer/recensies te vinden die dat onderbouwen. alleen je moet dit wel willen inzien. de meeste C5 zijn lease of ex leaseauto's zijn niet alleen gekozen om zijn goede zitpositie en ruimte maar vooral om de bijtelling / aanschafprijs. en waarom is de auto niet populair, niet alleen associatie speelt een rol maar ook, de auto straalt niets uit, is niet sportief, en ''VIND IK'' rijdt als een huifkar en!! HET OOG WIL OOK WAT, het is een optelsom van!. ook is het zeker geen auto waar je even lekker mee uit de voeten kunt, niet alleen persoonlijk maar men heeft toch liever iets meer contact met de weg. ouderen geven daar in tegenstelling veel minder om zij kiezen juist een comfortable vervoermiddel. misschien is dat een wel reden dat oa de citroen met nadruk op associatie wat minder populair is onder het nederlandsvolk.

paul,

mcitr. (0), 17 jaar geleden

Ik zie veel oude mensen in die jappen. Wat mij ook opvalt is dat een japanner die te koop staat als tweedehands vaak nog geen ton gedraaid heeft. Comfortabele Franse auto's zie je vaak met veel hogere kilometerstanden staan. Wellicht speelt dat mee, er gaat dan iets meer stuk, gewoon omdat het door het hogere kilometerrage versleten is.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

marcel

het gaat ook niet zo zeer om de hoogte van de kilometerstand, het gaat er om, wat gaat eraan vooraf voor dat deze is bereikt. wat noem je comfortabele...? ik voel niks, ik hoor niks... dus niets aan de hand ?

paul,

mcitr. (0), 17 jaar geleden

Dat ben ik met je eens, maar dat geldt voor iedere auto. Ik rij al jaren citroen, nu al zo'n 5 jaar xantia, en het is gewoon een prima auto. Ook erg veel tweedehands van te krijgen. Bovendien, als ik vanuit een Honda Civic of een Golf weer in mijn auto stap, is de vering (met name achter)en het ontbreken van rijgeluiden zeer plezierig. En nogmaals, ook andere merken hebben hun gebreken. Koop een Golf SDI en je heb gedoe met de bak, bij bijna alle vw's donderen de ramen wel een keer naar beneden. Bij een oudere Astra rotten de spatborden achter gewoon weg, een avensis heeft ook zo z'n gebreken. En dan is de lagere aanschafprijs gewoon dik voordeel.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

marcel

om dat jij citroen rijdt hoef je je echt niet te verontschuldigen hoor, je bent echt niet de enige die wat minder kijkt naar kwaliteit en waarbij de prijs uiteindelijk de doorslag geeft tot aanschaf en al het overige voor lief neemt. overigens je somt zo een paar merken op die in jou ogen misschien wel probleem auto's lijken maar daarmee trek je eigelijk het hele verhaal uit zijn verband. je kent het gezegde ''HOGE BOMEN VANGEN VEEL WIND'' waar het meest van in omloop zijn verneem je dan ook het meest van.... of denk jij dat ferrari probleemloze auto's zijn ? en hiermee zegt ik niet dat je een miskoop hebt begaan, maar je laat wel een hoop moois aan je neus voorbij gaan [url=http://imageshack.us][img]http://img174.imageshack.us/img174/3983/...[/img][/url]

paul,

mcitr. (0), 17 jaar geleden

Waar zitten jou belangen Paul, veel stugge Duitsers in onderhoud? Moois? Ik rij in van alles, ieder merk heeft zo zijn leuke auto's, maar je bent wat hardvochtig en eenzijdig.

Santa (0), 17 jaar geleden

Kijk eens naar de (snelle) mate van afschrijving en vraag je eens af hoe DAT komt....

Kennelijk is het gros der automobilisten toch duidelijk MINDER gecharmeerd van dat Franse Slag-spul dan jij, mcitr.?

Ook leaseprijzen zeggen iets over dit fenomeen.

Maar hee, indien men gelukkig kan zijn met een Citroen, is men een gelukkig mens............

Toch........?

Of slechts gelukkig tegen wil en dank......??

anoniem-1573996169 (0), 17 jaar geleden

Ja het is wat, dat Franse Slag spul. Inmiddels in de loop der jaren acht Renaults gehad (alle tweedehands gekocht, na uitgebreide inspectie en proefrit), vele jaren mee gereden en nog nooit een dure reparatie gehad zoals aan de motor, koppeling, bak/aandrijving. Ik denk dat het ook een kwestie is van goed onderhoud (het standaardwerk doe ik zelf) en zorgvuldig met je spullen omgaan.
Voor mijn werk in diverse auto's van andere merken gereden maar die qua rijplezier (geluid en vering) matig tot redelijk scoorden (over huifkarren gesproken...) Nu inmiddels vijf maanden een probleemloze Citroen C5, die tijdens de inspectie en proefrit zo goed scoorde, dat ik het wel aandurfde.
Als ik dan de verhalen van vrienden en collega's hoor over reparaties van hun auto's van meestal andere merken -ik neem aan dat je daarover toch niet wil opscheppen- dan denk ik uit ervaring te kunnen stellen dat die Franse rommel zo gek nog niet is...

Santa (0), 17 jaar geleden

Wie weet...............
Rijd al jaren dat spul wat jij zo verafschuwd.
Nog NOOIT last van ramen gehad die in de portieren vielen, nog geen versnellingsbakken gehad met problemen,
etc.

Kennelijk is een Citroen dus Top of the Bill.....
Whatever, ik vind het prima! Zolang JIJ maar tevreden bent..........

Heel veel succes en vreugde toegewenst met je Franse Tapijt!

anoniem-1573996169 (0), 17 jaar geleden

Dank je wel..... mijn mening is ook niet zaligmakend maar ik word zo moe van dat gehakketak op Franse auto's. Voor zijn prijsklasse (nieuw zo rond de €25K) vind ik de auto tot de top behoren.

Groet

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=mcitr.]Waar zitten jou belangen Paul, veel stugge Duitsers in onderhoud? Moois? Ik rij in van alles, ieder merk heeft zo zijn leuke auto's, maar je bent wat hardvochtig en eenzijdig.[/quote]
marcel

mijn belangen zijn vooral gericht op de topicstarter, die dan wel in geen velden of wegen meer te bekennen is maar toch, wie weet leest hij het nog eens, of heeft misschien al wel een conclusie getrokken wat mij overigens niet zou verbazen. en wat ik van sommigen niet echt begrijp!

''waarom accepteert men eigelijk zelden een eerlijk antwoord, zou daar misschien weinig vraag naar zijn ? ''

gr,
paul,

mcitr. (0), 17 jaar geleden

Beste Paul, wij hebben beiden een mening, prima zo. Net als Citro 2002 stoor ik mij aan het ongenuanceerde naar beneden halen van bepaalde, vaak Franse, merken. Ik rij ze al zo'n 15 jaar, ik heb zo'n vermoeden dat dat bij jou niet het geval is. Als jij een prof. bent dan weet weet je dat er zowel v.w.b. rijkwaliteiten als rijgeluiden maar zeker ook reparatie bij alle merken specifieke zaken zijn aan te wijzen die vrij hardnekkig een zwak punt blijven. Dat is bij Citroen zo, maar ook bij de meeste andere merken. Ik rij vaak in andere auto's, ook Japanners, onderhou er ook een paar en...ook die zijn, zeker bij hogere kilometers, echt aan onderhoud toe.
Vervelend voor die, vaak oudere mensen, is dat de onderdelen dan zo schreeuwend duur zijn, dat men al snel besluit om een andere auto te kopen. En dan heb je weer een paar jaar minder onderhoud. Met Franse auto's rij je gewoon door; motor en bak blijven het doen, de rest is voor een redelijke prijs te vervangen. En dan hebben we het nog niet over roestbescherming gehad, waar ze de absolute top in vormen. Ken Fords en Opels......
Dit was mijn laatste bijdrage want anders blijven we aan de gang. Ik hoop dat je pelzier blijft houden met jouw auto, dan doe ik dat ook.
Met gr. Marcel

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

ach marcel.... misschien vind je me wel een citoenhater ? of zou het anders in elkaar steken! mensen die houden van tuinieren en leven voor alles wat bloeit en groeit in hun tuin en daardoor niet zo gecharmeerd zijn van KATTEN worden ook heelvaak een KATTENHATER genoemd.

marcel... heel veel rijplezier [url=http://imageshack.us][img]http://img258.imageshack.us/img258/9761/...[/img][/url] toegewenst.

groet, [url=http://imageshack.us][img]http://img408.imageshack.us/img408/2061/...[/img][/url]
paul,

Henan (0), 17 jaar geleden

Citroen C5 HDI 90 pk diesel break 07-2003 nu 185.000 km. Sinds zomer 2006 in mijn bezit. 15.000 km mee gereden afgelopen jaar: batterij afstandbediening vervangen + lamp voor stuk, verder niets. Fijne auto, alles werkt verder goed. Fluittoon 5e versnelling tussen 80 en 110 is enigste "mankement", maar daar kan de auto nog 300.000 km mee rijden. Heb collega met Avensis uit 07-2003; was 1,5 x zo duur als mijn C5. Andere collega heeft volvo v70 station uit 07-2003; was twee keer zo duur als mijn C5. Voor het verschil in aanschafprijs kun je een boel onderhoud doen, of laten repareren. In 2013 zijn het alle drie oude auto's van nog maar maximaal een paar duizend euro. Tip: zoek een goede specialist in plaats van de officiële merkdealer; deze zijn goedkoper. Succes met het maken van je keuze.

Santa (0), 17 jaar geleden

Toch is zo'n C5 best wel een veilige auto!
Voor voetgangers althans.....
Hij kondigt zichzelf aan door luid te piepen zodra de bestuurder gaat remmen..!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.