Hallo,
Even vragen naar de bekende weg, een probleem met een C8, als er volledige trekkracht gevraagd wordt valt dit soms weg met een schok, gas los en daarna gas geven gaat dan wel+motorlampje brandt, probleem treedt op boven 2500/3000 t/pm en live data met SPCMAX geeft een max. druk van 249 aan, na wissen fouten piekt deze waarde rond 2500/3000 t/pm en zakt dan iets af, treedt de storing op dan blijft deze vast staan op 249.
Er is een nieuwe druksensor gemonteerd na fout kortsluiting aan + maar als probleem optreedt is dit nu hoog signaal geworden.
Asje vacuumpot aan turbo zit goed los, voor zover ik gecontroleerd heb geen lekke vacuumslangen of drukbuizen/slangen.
2 andere verdachten; vacuumstuurklep turbo (denk ik zelf, lost druk niet snel genoeg?) of egr klep ? heeft ong. 150.000km
Auto is voor de zekerheid uitgelezen bij Citroen, krijgen dezelfde storing, geen andere aanwijzingen.
Tips worden op prijs gesteld ! alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik weet niet of het rechtstreeks je probleem gaat oplossen , maar controleer zeker of de diaphragma capsule die de swirlkleppen van het inlaattraject bediend.gaat zeker stuk op die km.s wanneer die klep los kan bewegen reageert de motor daar eerder lui op. de diaphragmazit rechts onder het egr buisje. zeker chekken dus
welke motorcode heb je ? en welk merk diesel injectie systeem, dus RHR, of iets dergelijks en is het een bosch of delphie of siemens ?
Welke p codes heb je uitgelezen ?
Die druk van 249 zal dan wel 249 millie bar (overdruk) zijn of te wel een te lage turbodruk denk ik. Normaal heb je ongeveer 1.3 bar overdruk als maximale druk.
De druksensor moet 5 volt voeding een massa en een signaal hebben, Heb je daar al aan gemeten ?
Groeten, PT nieker
Beetje laat, maar de oplossing was toch de vacuumbedieningsklep vd turbo achterop het blok ( die de vacuum aanstuurt naar vacuumklep op de turbo))
Na vervangen kun je met gedemonteerde interieurfilterbak tijdens de proefrit de klep zn werk horen doen, druk blijft dan ook netjes onder 249 en trekkracht blijft continue met een ´pulserend´geluid van de turbo, dit is de vacuumklep op de turbo die de wastegate bediend (staat dus niet in 1 positie maar beweegt open-dicht)
Al dan niet bedankt voor het meedenken !
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C8 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar