auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën C8: storing in canbus

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: RHK

Heb hier een citroen C8 2.0 hdi 16V FAP staan uit juni 2007. Auto half jaar geleden paar dagen storing in ABS gehad na drie dagen storing weg nooit weer gezien. Tot afgelopen week storing in elektrische stuur bekrachtiging. Als de auto s'morgens gestart wordt werkt alles prima als deze wordt stop gezet en hem weer start storing in stuur systeem en bekrachtiging werkt niet. Storing uit laten lezen en kwam naar voren geen communicatie met moduul.
Verder aan het zoeken gegaan en tijdens een proefrit komen er steeds meer storingen in. Storing rem systeen, storing ABS./esp, storing emissie en de kilometer teller en de toerental meter vielen ook weg. Kon wel gewoon bliojven rijden met auto.
Auto weer aan de lexia gehangen en waarschijnlijk de bsm (zekeringkast onder de motorkap defect.
Deze heb ik nu vervangen en alle storingen zitten er nog in.
Heeft iemand nog een idee waar ik dit wel in kan zoeken. En weet iemand of je voor de stuurbekrachtiging het snelheids signaal nodig hebt?

Alvast bedankt

Geplaatst door

lacati (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

stuurbekrachting gebruikt snelheidssignaal inderdaad ook
zo kan bij lage snelheid meer bekrachtiging komen dan bij hoge snelheden
dat is ook voordeel dat een elektrische pomp op snelweg niks doet
dus ook geen brandstof verspillen wat een mechanische pomp wel doet

verder storing omschrijving + p-code maakt het een stukke leuker
dan kunnen we meer
dit kan ook nog je bsi zelf zijn deze communiceert met alles

verder is zonder juiste codes moeilijk te zeggen wat en waar het probleem licht
belangrijkste is dat je weet dat alle bedenkbare communicatie draden geen hoge weerstand heeft en ook niet kortgesloten wordt aan massa of plus
daarnaast ook aan elkaar
alle stekkers moeten dan ook losliggen zelfde als acuupool
met scope het beeld van de can systeem bekijken en alle twee beelden op display kun je misschien ook al iets uit halen als storing permanent is

zal maandag de storings codes erbij plaatsen. Is de bsm niet hetzelfde als de bsi?

bedankt voor de snelle reactie

lacati 0

13 jaar

storinscodes zijn:
Storing in bsi
F047 geen communicatie met elektronische eenheid stuurbekrachtiging lokale storing gegevens niet duidelijk
A9B8 Service centrale motor storing relais power latch lokale storing kortsluiting naar plus

U1118 Can netwerk intersystem Permanente storing geen comm. met elektronische eenheid bsi
P1693 Starten enstoppen gestuurde motor permanente storing
U0122 Can netwerk intersysteem permanente storing onderbreking in comm. met abs/esp moduul
P0500 can netwerk ntersysteem snelheids signal onjuist of afwezig permanente storing
U1218 Can netwerk intersysteem permanente storing een van de parameters in een door de bsi verzonden data frame is ongeldig

C1311 storing signaal giersensor
U1305 Storing geen communicatie met stuurhoek sensor
U1325 geen communicatie met sensor gyroscoop/acceleratie opnemer

Tevens voor de zekerheid nieuwe accu geplaatst en dynamo spanning gecontroleerd14,3 volt dus geen spanning dip.

iemand en idee aan de hand van deze storingen

Alvast bedankt Lars

lacati 0

13 jaar

meet de weerstand eens van je can netwerk

maakt het nog uit op welk punt ik de weerstand meet en heb ook wel een scope. Weet alleen niet precies wat voor signaal ik moet zien. Kan ik zo de stekker van de can aansturing stuurbekrachtiging eraf halen en hier weerstand en scope beelden aflezen of moet ik alles in belaste toestand meten.

lacati 0

13 jaar

accu los koppelen

dan met een ohm meter tussen pen 6 en 14 weerstand meten

dit moet 60 Ohm wezen, meet je 120 Ohm dan ligt er een weerstand uit of een draadbreuk

kabel bij de stuurbekrachtiging moduul losgehaald en daar tussen de can low en can high gemeten deze waarde bedraagt 60 ohm. Ook nog een meting verricht tussen massa en can low en massa en can high. deze waardes bedragen allebei oneindig.
Hieruit maak ik op dat er geen draadbreuk in het systeem zit. Is dat correct?
Alleen heb ik nu het moduul van de stuurbekrachtiging niet mee genomen in mijn meting?
Welke stekker bedoelt u om op pin 6 en 14 te meten? Dan een betere meting met stuurbekrachtiging moduul erbij in (16 polige OBD 2 stekker)
Zal mandag ook de scope erop zetten om te kijken of can high tussen 3,5 en 5 volt zit en can low tussen 3,5 en 1 volt.

lacati 0

13 jaar

CANH is 2.5 V rust 3.5V actief
CANL is 2.5V rust 1.5V actief

weerstand via de diagnose stekker meten van de auto

Was nieuwsgierig en heb vanmiddag toch nog even gauw meting verricht op obd stekker.Ook op de obd stekker in de auto op pen 6 en 14 meet ik 61 ohm met aangesloten stuurbekrachtigings pomp.

lacati 0

13 jaar

dan is dat in orde

kon het toch niet laten vanmiddag en heb toch nog even gauw de scope aangesloten op de obd stekker op pen 6 en 14. Beeld lijkt me normaal als ik hem vergelijk met het voorbeeld signaal op de GMTO laptop. Dat was met de stekker van de stuurbekrachtiging eraf. Met de stekker eraan is het beeld wel iets anders maar of daar al die storingen van komen weet ik niet.
Heb daarna met de auto gereden met stekker stuurbekrachtiging eraf en alle storingen waren weg behalve van het stuur zelf.
Kan het voorkomen dat het moduul van de stuurbekrachtiging verkeerde info op de canbus zet en hierdoor alle andere modulen verkeerde info krijgen en ook in storing gaan?
Laat morgen alle storingen wissen en kijk het even aan met stekker stuur eraf.
Weet iemand of ik de pomp kan laten testen of aansturen met lexia of bij ander bedrijf als ik hem onder auto weg heb. En zijn deze te reviseren?
Nieuwe kost namelijk 900 ex.

lacati 0

13 jaar

het zal inderdaad dan de pomp zelf zijn
1 op de sloop halen is een optie, maar je moet hem 100% zeker de juiste hebben en je moet hem hoe dan ook telecoderen
dan zou het in theorie kunnen
maar beste is pomp kopen
daarnaast ook de juiste vloeistof gebruiken fluid da gebruiken we bij peugeot 9735a5 als product nummer zo uit mijn hoofd maar durf niet met zekerheid te zeggen
gebruik je de verkeerde vloeistof dan kan de pomp alsnog weer kapot gaan
dit namelijk al zelf een keer meegemaakt.

kan op onderdeel nummer dezelfde krijgen (4007 XR). Moet hij dan wel opnieuw getelecodeerd worden? Hij heeft toch al in een auto gezeten en is al gecodeerd geweest. Heb al vaker pompen van een c8 eraf gehad en schade gerepareerd en toen pomp weer gemonteerd . Deze werkten altijd weer direct zonder gecodeerd te worden.

Alvast bedankt

lacati 0

13 jaar

het kan zijn dat het goed gaat maar beste is het wel te doen
er zijn paar regels en je weet niet wat er kan wijzigen tussen verschillende zaken
1 op de sloop kan anders getelecodeerd worden

kan me met een 307sw toen nog herinderen dat we geen telecodeergegevens van server van peugeot kregen en oude was comptuer kapot dus konden we ook niet uitlezen
iets van 10regels is het maar stond ook 1 tussen betreffende iets van kracht van pomp
konden uit 11 kiezen maar 1 optie was 70% zeker optie 2 was 35% zeker optie 3 was5%
gelukkig bleek optie 1 goed te zijn ivm anders stuurbekrachting anders zou werken

als je bij dezelfde auto een eenheid verwijdert en ook weer terugmonteerd dan blijft lijst van telecodeergegevens erin hangen
zolang je wel de eenheid tijd hebt gegeven om in rust te komen

ok duidelijk zal het wel zien. Komt vandaag gebruikte pom p binnen met zelfde onderdeel nummer. Monteer hem wel en als hij het doet doet hij het en als hij nog gecodeerd moet worden rijd ik langs de dealer.
Laat vanavond weten hoe het afgelopen is.

lacati 0

13 jaar

gelukt pomp vervangen en deze werkte meteen. Dus niet telecoderen en alle storingen zijn weg. Heb wel orginele olie bij de dealer gehaald zit verschil in mechanische pompen en elektrisch/hydraulische pompen onder een c8. Volgens Kroon oil kan in bijde systemen dextron IID in. De olie die uit de pomp (dextron IID) kwam was zwart en niet meer rood terwijl deze olie er nog maar een jaar in zat. Ik leg morgen de pomp met de olie bij mijn automaterialen zaak neer en deze gaat in onderhandeling of het aan de olie heeft gelegen dat de pomp defect is gegaan.
Laat volgende week ook nog 2 andere c8 en terug komen heb in hun stuur systeem ook dextron IID gedaan dus ga deze systemen controleren en eventueel nieuwe olie in doen.
Bedankt voor jullie hulp en reacties.

lacati 0

13 jaar

ik had ook niet anders verwacht dat je niet hoefde telecoderen
maar ik dacht zeg het maar niet dat je denkt dat hij het niet doet en meteen verder gaat zoeken naar andere zaken

dexron IID wordt aangegeven maar wij zelf gebruiken
atf voor mechanische stuurbekrachtingen
fluid da voor electronische pompen
dexron IID weet ik dus niet zeker of het de pomp aantast
kennelijk komt het zo ver dat de eenheid ook onder zit waardoor problemen
misschien fluid da is dan niet zo storinggevoelig

pomp die ik toen had zat ook verkeerde olie in waardoor de pomp ook snel kapot is gegaan
systeem zit totaal iets van 1 liter in dus bijvullen met verkeerde olie is ook niet te doen

belanrijkste is dat probleem opgelost is

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C8 of stel zelf een nieuwe vraag.