Heb deze week bij een klant van ons een kapotte ABS sensor moeten vervangen. (linksvoor, is meestal bij xantia linksvoor kapot, heb er geen verklaring voor)
Gisteren is de klant komen klagen dat hij bijna geen remmen meer heeft als de wagen stopt.
Ik heb hem uitgelegd dat hij al een hele tijd geen ABS meer heeft gehad en moet wennen aan het feit dat de ABS zijn werk nu doet als je hard op je rem gaat staan.
Ben echter wel met de klant daarna gaan rijden en ik vind nu ook wel dat de ABS van deze Xantia vrij vlug aanslaat.
Heb deze week voor een andere Xantia ook een sensor vervangen en deze grijpt ook snel in maar toch iets minder als de eerste.
Is daar een verklaring voor of is het normaal bij oudere wagens dat de ABS niet zo nauwkeurig werkt en vrij vlug ingrijpt. Kan je er iets aan wijzigen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is de "leesring" van de ABS sensor nog wel helemaal goed ?
daar valt niets aan te wijzigen het werkt of niet
vaak zijn vervuilde stekkers de boosdoener of vervuilde abs ring
Dank je voor de info. Ik zal de ringen en de sensoren eens grondig inspecteren en proper maken
[quote=andreas08]daar valt niets aan te wijzigen het werkt of niet
vaak zijn vervuilde stekkers de boosdoener of vervuilde abs ring[/quote]
die bedoelde ik :)
de getande ringen willen wel scheuren en los gaan zitten op de as. Hierdoor kunnen ze dus langzamer draaien dan de as of zelfs stilstaan. Dan regaeert de ABS computer door de remkracht te vermindern.
het lijkt mij niet normaal dat bij gewoon remmen de ABS al ingrijpt.
Vandaag heeft de klant zijn wagen bij ons komen terugbrengen omdat de wagen veel te onbetrouwbaar is en bij trage snelheden niet afremt.
Inderdaad als je met de auto heel traag remt ontkoppelt de abs en lijkt het alsof de wagen een meter verder pas stopt. Ben de snelheden van de wielen gaan meten aan de hand van de sensoren en wat blijkt : de nieuwe sensor begint pas te meten vanaf zo'n 5km/h vandaar dat de abs onder deze snelheid al begint te werken omdat hij immers denkt dat dit wiel dan al geblokkeerd is.
Vorige week bij een klant ook een xantia abs sensor vervangen en deze auto heeft nu juist hetzelfde probleem. Ik ga ervan uit dat er bij citroen verkeerde sensoren geleverd worden ofwel sensoren die niet in orde zijn.
En wie gaat dit weer betalen ? De klant niet ...
Weet morgen meer...
heb je het VIN ? kan ik even kijken als er meedere verkrijgbaar zijn :)
Zoals hier al gezegd is, maar nog niet geantwoord : zit je abs-ring VAST op je kardankop : ja of nee ? Hij durft al eens te barsten en dan ziet de ABS computer die opening van de barst als een te sterk afremmend stuk bij lage wielsnelheid en gaat hij ook hierop reageren.
Hetgeen jij op de diagnosetoestel ziet is de berekende waarde , niet de gemeten waarde. M.a.w de ABS computer vertaalt het signaal van de sensor in de wielsnelheid in km/h . Wissel de sensoren eens van kant en kijk of het probleem zich mee verplaast. Zo ja probleem ligt bij de sensor (hetgeen ik betwijfel) , zo neen dan heb je een probleem met je ABS computer.(hetgeen ik ook betwijfel)
Hoi collega's. Het ligt dus inderdaad aan slechte sensoren bij citroen. Ik heb de sensoren uitgemeten met de oscilloscoop en het signaal van de vervangen sensor is veel te zwak. Heb er ondertussen al nieuwe besteld en ze blijken ook slecht te zijn. Heb een verslagje geschreven naar citroen en een filmpje gemaakt als bewijs.
Je kan het bekijken op volgende site. http://griet.xgi.be
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar