auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Xantia: Rare streken koelwatertemp. meter

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TD

Sinds kort ben ik in het bezit van een Xantia 1.9 TD Break uit 1998 (type II)
Nu doet zich het volgende probleem voor:

Als de temperatuur van de koelvloeistof boven de 90 a 100 graden komt (bij zware belasting tijdens bergritjes etc.) reageert de meter op elke stroomverbuiker die aan- danwel uitgezet wordt. Als ik bijvoorbeeld de dimverlichting inschakel schiet de meter onmiddelijk naar 110 graden. Zet ik de airco of zelfs alleen de blower aan gebeurd hetzelfde. Bij het uitzetten van deze gebruikers vindt onmiddelijk (binnen 2 a 3 seconden) het tegenover gestelde plaats en zakt de meter weer netjes richting de 90 a 100 graden.

De eerste keer dat me dit overkwam, dacht ik dat de motor aan het oververhitten was en heb onmiddelijk de blower op heet en hard gezet in de hoop dat het blok zijn warmte op deze manier ook kwijt kon. Dit resulteerde meteen in een uitslaande meter naar 120 graden. Motor meteen afgezet en na een minuut of tien weer op contact. Motor stond netjes tussen de 90 en 100 graden.

Ik heb het idee dat de temperatuur niet daadwerkelijk zo hoog oploopt maar dat de sensor (oid) de draad kwijtraakt boven een bepaalde temperatuur en na het aanzetten van stroomgebruikers. Uiteraard wil ik geen risico lopen op een kokend blok met alle gevolgen van dien.

Weet iemand waar ik dit probleem moet zoeken....

Alvast bedankt voor het doorlezen en evt. antwoorden.

Chris

Geplaatst door

Chris_Xantia (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoi chris controleer de massa verbindingen accu naar motor en naar chassis wil nog wel oxidereren suc 6

gngtje 0
badge

15 jaar

Bedankt voor je reactie. Verbinding tussen accu en chassis is als nieuw. Geen oxidatie sporen te vinden. Helaas maar nogmaals bedankt!!

Mvg

Chris

Chris_Xantia 0

15 jaar

Hangt het dashboard ook niet ergens aan de massa bij het zekeringen kastje dacht ik, misschien hier gëoxideerd?

Overigens Xantia rijden betekent vaak piepjes, kraakjes, uitvallende snelheidsmeter, wild op een neer gaande meters, onverklaarbare storingen in je elktra etc. T' is een geweldige kar waar je enorm veel kilometers op kunt jagen maar somsssss grrrrrrrrrrrr.

Gr Jaap

jaboV 0

15 jaar

hoi chis je moet onder de accu kijken daar zitten nog meer massa punten en bij linker a stijl onder 2 of 3 massa punten . op deze staan daisboord en kachel motor en relais lv ruit bedienig .

gngtje 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.