Citroën Xantia: stugge vering achter

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Hallo,

sinds afgelopen zaterdag ben ik ook een eigenaar van een citroën xantia, maar ik vind de vering behoorlijk stug(vooral achter)! Nou heb ik al een beetje rond gelezen hier en volgens mij ligt dit aan de veerbollen(?).
Wat kan nou de beste oplossing zijn?
De oliepijl onder de motorkap staat goed, dus ik zou dan denken dat je die bollen dan niet hoeft bij te vullen, maar ja ik ben dus een leek in citroëns en weet t niet.
En nadat ik em gekocht heb kwam ik op de terugweg in de file en toen we heel langzaam(filerijden) reden, schudde de auto een beetje heen en weer (heb t gister en vandaag ook nog getest,maar is me niet echt meer opgevallen), zou dit ook hierdoor kunnen komen.

Als ik de bollen laat vervangen ergens,weten jullie dan ook een gemiddelde prijs. De auto moet over 4 weken goed zijn,want dan gaan we naar Kroatië!

Wilfred1

Geplaatst door Wilfred1 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Wilfred1 (0), 14 jaar geleden

Let nie op mijn zin- en tekst opbouw, beetje te snel getypt

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

andere bollen er op, hij stuitert zeker over de weg ?


monteer anders COmfort bollen (rijdt echt zalig)


veerbollen op nieuwe vullen is niet meer rendabel tegenwoordig, vervangen is net zo duur als vullen en nieuwe gaan langer mee dan gevulde bollen


hoor je ook Ca elke 5 seconde een tik ?

Wilfred1 (0), 14 jaar geleden

Hij stuitert vooral bij bulten en gaten in de weg en als ik drempels af ga!

Is dat voor mij ook te doen als ik het zelf doe? Ben wel een beetje handig ,maar niet top snap je?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

een 2 koloms brug is wel handig.

vervang alle bollen maar.

Wilfred1 (0), 14 jaar geleden

nou alvast bedankt!

Ik ga er van de week meteen mee bezig,alleen nog ff een goed en niet te duur adres zoeken om die bollen aan te schaffen, zal vast vanavond nog wel lukken!

Ik hou t hier op de hoogte!

Ow en nog wat, ik heb t onderstaande gelezen hier op t forum, deze stappen volgen en dan komt wel goed??

-Hela... zonder drukloos maken op de conjucteur vliegen de bollen rond uw oren he. Dit is de juiste methode.

1. Zet auto in hoogste stand en draai achterste bollen van de vering een halve toer los (in deze stand lossen ze beter, kunnen soms heel vast zitten)
2. laat auto nu zakken naar de laagste stand
3. met een ringsleutel van 12 draai je het schroefje op de conjucteur (is de drukregelaar op die middelste bol vooraan) los. Je hoort nu de druk wegvallen en daarna kan je het schroefje terug dichtdraaien.
4. Nu kan je alle bollen vervangen. Let erop middelste bol achter is met schroefdraad in bol en je moet de leiding met een sleuteltje van negen tegenhouden of je draait de leiding stuk
Vergeet niet het rubbertje te vervangen en let erop dat het goed zit (anders lekken de bollen)
5. Zet auto nu in hoogste stand en vul het lhm olie bakje bij
6. Zet wagen in rijstand en maak proefrit..... zalig nu....



En alvast bedankt!!

jethro (0), 14 jaar geleden

[quote=Wilfred1]nou alvast bedankt!

Ik ga er van de week meteen mee bezig,alleen nog ff een goed en niet te duur adres zoeken om die bollen aan te schaffen, zal vast vanavond nog wel lukken!

Ik hou t hier op de hoogte!

Ow en nog wat, ik heb t onderstaande gelezen hier op t forum, deze stappen volgen en dan komt wel goed??

-Hela... zonder drukloos maken op de conjucteur vliegen de bollen rond uw oren he. Dit is de juiste methode.

1. Zet auto in hoogste stand en draai achterste bollen van de vering een halve toer los (in deze stand lossen ze beter, kunnen soms heel vast zitten)
2. laat auto nu zakken naar de laagste stand
3. met een ringsleutel van 12 draai je het schroefje op de conjucteur (is de drukregelaar op die middelste bol vooraan) los. Je hoort nu de druk wegvallen en daarna kan je het schroefje terug dichtdraaien.
4. Nu kan je alle bollen vervangen. Let erop middelste bol achter is met schroefdraad in bol en je moet de leiding met een sleuteltje van negen tegenhouden of je draait de leiding stuk
Vergeet niet het rubbertje te vervangen en let erop dat het goed zit (anders lekken de bollen)
5. Zet auto nu in hoogste stand en vul het lhm olie bakje bij
6. Zet wagen in rijstand en maak proefrit..... zalig nu....



En alvast bedankt!![/quote]
Heb laatst volgens bovenstaande de vier bollen vervangen, en ook gelijk de filters gereinigd en de olie ververst.
Als je sleutelervaring hebt zou het moeten lukken.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

ontlucht je hem ook (auto starten schakelaar hoogstestand en dan de ontluchtingsnippel open, weer evne dicht (je hoort hem dan even sissen bij het open draaien).


veel zweef plezier.

Wilfred1 (0), 14 jaar geleden

Nou ondertussen heb ik ook al een paar andere dingen laten doen, heb voor de remschijven en blokken vernieuwt en heb de distributieriem en toebehoren ook laten vervangen, aankomende week laat ik de achterste veerbollen vervangen(ik laat t doen ,want dan heb ik wel wat meer zekerheid). Dit gaat gebeuren door Citrotech uit Oldebroek, een citroën specialist!

Allemaal bedankt voor de reacties en als ze vervangen zijn laat ik wel weer horen hoe die rijdt

De groeten vanuit Zwolle

Wilfred1 (0), 14 jaar geleden

Afgelopen donderdagmiddag ben ik de veerbollen laten vervangen en het rijd weer geweldig, wat en wereld van verschil!!!! Bleek dat die alleen nog maar veerde op de banden zelf(zegt genoeg denk ik). Maar nu ik merk hoe lekker dat veert ga ik de voorkant na de vakantie ook maar doe, is die weer tip top ok

Groeten

Highway (140) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou dan niet alleen de voorste pakken maar ook de resterende.
Afhankelijk van het type heb je er nu nog minimaal 3 over.
Ik begrijp dat je nu alleen de achterste verbollen hebt gedaan.

Wilfred1 (0), 14 jaar geleden

Ja alleen de linker en de rechter, de middelste is nog goed, zat iets te weinig Bar in (moet op 50Bar zitten,maar zat op 28, als r 15 of minder in had gezeten was die ook vervangen) ,maar die is weer op peil.
Als ik de voorkant doe, doe ik ze ook gelijk allemaal (als dat nodig is!).

Groet

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.