Citroën Xantia: Veel te hoog en instabiel stationair toerental.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 18i 16v

Bij mijn Xantia 18i 16v doet zich het volgende probleem voor. Bij koude motor is alles normaal, hoe warmer de motor hoe ernstiger het probleem wordt. Als je het gaspedaal loslaat blijft het gas "hangen". Het duurt geruime tijd eer het toerental terug zakt naar rond de 1000 toeren. Dit rijdt zeer vervelend. Ik heb inmiddels het komplete gasklephuis inclusief stappenmotor en sensoren vervangen maar dit heeft niets geholpen. Is het systeem te resetten of heeft dit geen zin. Er zijn geen foutmeldingen te zien op het dashboard.
Wie weet raad?
Léon.

cxj

Geplaatst door cxj (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

andreas08 (0) PRO, 14 jaar geleden

dat het gaspedaal niet geheel terugkomt kan normaal zijn om vervuiling tegen te gaan
of het bij jouw auto ook zo is of dat het extreem is kunnen we zo niet beoordelen maar laat de auto uitlezen en kijken of er in parameters iets te zien is

cxj (0), 14 jaar geleden

Het is echt extreem, hij blijft b.v eerst bij 3000 toeren hangen, loopt zelfs nog iets op, om daarna trapsgewijs te zakken naar 1200 toeren. De gasklep en kabel zijn goed, er blijft niets hangen. Wat ik raar vind is dat als ik de steker van de stappenmotor loshaal hij gewoon door gaat en niet afslaat. Wat doet de map sensor eigenlijk?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb je ook nergens een vacuum lekkage ?

cxj (0), 14 jaar geleden

Hij loopt verder wel heel goed, zonder bokken of inhouden ofzo. Wat zit er tussen gasklep en cilinderkop waardoor er lucht in het systeen kan komen? Ik zie onder het inlaatspruitstuk (aluminium) wel een zwart kunststoffen kastje zitten waar volgens mij de map sensor in zou moeten zitten. Kan deze ook lucht in laten, en waar dient hij eigenlijk voor.

cxj (0), 14 jaar geleden

Ik heb contact opgenomen met de Citroën specialist hier in de buurt met de vraag of hij de auto uit kon lezen. Hij vertelde me dat zolang er geen motormanagementlampje brandt dit geen zin heeft. Er komt dan niets uit. Hij is er van overtuigd dat er een valse lucht probleem is. met een beetje pech kost het hem 2 dagen om dit op te lossen. Zo wordt het wel een duur geintje voor een oude auto. Iemand nog een helder idee?

Hans4040 (355) PRO, 14 jaar geleden

"Iemand nog een helder idee?"

Zelf misschien even kijken of je lekke slangetjes vind?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

zit het juiste type stappenmotor er in, en juiste type gasklephuis? is bij het vervangen van de gasklep de pakking ook vervangen ?

edit:


controleer eens de stappenmotor, verdenk deze toch. ze zijn nog al een zwak punt bij de Xantia's

cxj (0), 14 jaar geleden

Het gasklephuis met stappenmotor is exact hetzelfde, evenals de verschijnselen. Lekkage is het eerste waar ik naar gekeken heb. De map sensor heb ik gedemonteerd maar deze is niet smerig, kan hem natuurlijk alsnog vervangen. Het zwarte kunststof kastje aan de onderzijde van het aluminium spruitstuk staat in verbinding met het spruitstuk. Er zitten geen slangen of sensoren aan. Zo te zien is het een soort extra vacuumbuffer. Ik krijg hem niet gedemonteerd om op barsten te controleren zonder het hele spruitstuk te demonteren. Weet iemand een foefje?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

zoals gevraagt is de pakking ook vervangen?

cxj (0), 14 jaar geleden

Ja heb ik gedaan, sorry, vergeten te vermelden. Ik ben nu wel aan het eind van mijn kennis beland dus hoop op een goede ingeving.

andreas08 (0) PRO, 14 jaar geleden

de computer bepaalt alles
de mapsensor ziet hoe de motorbelasting is en voor het starten de luchtdruk waarop deze gaat regelen

als het inlaatgedeelte lekkage heeft blijft de motor ook stationair hoger draaien dit is makkelijk te constateren door met remmenreiniger op het inlaat gedeelte te spuiten waardoor de motor harder gaat draaien
je kan het ook zien in de parameters aan de hand van het aantal stappen van de stappenmotor

kijk goed of alle plussen en minnen goed zijn en kijk ook op de versnellingsbak of het massapunt goed is
test het liefst met een grotere weerstand bv een 20 watt lampje

cxj (0), 14 jaar geleden

Ik heb vandaag het inlaatgedeelte gedemonteerd om te controleren op lekkage. De inlaatspruitstukpakking was wel helemaal broos, maar ik kan niet zeggen of dat de boosdoener was. Ik heb het spruitstuk losgehaald om het tankje er onder te kunnen inspecteren. Deze is dicht. Morgen een pakking halen en de boel maar weer dicht draaien.
Andreas, over welke plussen en minnen heb je het?
En; hoe kan ik het systeem resetten?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.