Goedenavond,
Alleerst bedankt voor het lezen!
Ik heb een Citroen Xsara Berline 1600 uit 2000 gekocht bij de dealer (Citroen Dealer) in Noord Holland.
Ik heb de auto nu minder dan een half jaar en steeds kleine dingetjes.
Er zijn nu problemen met een airbagsensor en een gordelsensor. De dealer heeft al iets gedaan onder de bijrijdersstoel aan de gordelsensor, maar nu sinds kort blijft het lampje van de airbag branden op het dashboard.
Heel toevallig zag mijn neef dat er een kapje ontbrak achter de grill, met in dat kastje drie sensors denk ik. Na later bleek heb ik de auto gekocht zonder dat kapje en de monteur vertelde mij dat daarin sensoren zaten (airbag??).
Ik zei: heeft deze auto misschien eerder problemen gehad met de sensoren ofzo? Of zelfs een aanrijding gehad? Ik zie wel kleurverschil op bumper, iets scheve trekhaak en sommige dingen sluiten net niet aan zeg maar. Dat wisten zij niet, de auto was niet bij hun in onderhoud geweest.
Nu heb ik aan u wat vragen en ik hoop dat iemand wat weet: krijg je zulke problemen na een aanrijding waarbij de airbag is uitgeklapt geweest? Kan ik achter de eerste dealer komen om daar wat historie op te vragen? En kan ik zelf (ik ben niet zo heel technisch), zelf de boel resetten, of gaat het dan helemaal mis? Ik ben bang dat de dealer weer geld gaat vragen voor het uitlezen en resetten van de auto.
Ik had trouwens 1 maand garantie en die is al voorbij.
Ik zit een beetje in de rats (ik moest bv het kapje van 20 euro zelf betalen) want ik heb de auto zo gekocht zonder over de prijs te onderhandelen, maar als ik nu terugga naar die dealer dan reageren ze steeds heel geirriteerd. Ik weet het niet, maar ik heb sinds kort een slecht gevoel bij deze (toch wel hele mooie!) auto.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zonder de aanwezige foutcodes (liefst met nummer) valt er niet veel te zeggen.
Alleen algemeen dat na een ongeval er nogal wat vernieuwd moet worden als er een airbag af gegaan is.
Ik vind 1 maand garantie wel heel erg kort. Lid van de ANWB? Vraag eens wat de garantie termijn moet zijn?
Volgens mij zijn daar wel wat wettelijke regels voor. Hoewel je ook zelf een onderzoeksplicht hebt.
Wat deed het airbaglampje bij proefrit/tijdens de garantieperiode?
Probleem gemeldt BINNEN de garantieperiode? Want ze hebben de fout gereset - niet gerepareerd dus.
Dan valt de klacht onder de garantie - ook al wordt er buiten de periode pas gerepareerd.
als er een airbag zou geen afgegaan na een schade, resulteerd dit in een permanent brandend lampje. neem aan dat bij jouw het lampje wel uit is geweest. ieder keer wanneer het contact wordt aangezet controleerd de airbagcomputer het systeem op eventuele storingen, zijn die er op dat moment niet gaat het lampje uit, zijn die er wel blijft het lampje branden, of gaat knipperen. dus resetten heeft geen nut. je zult gewoon de storingen moeten uitlezen en adh daarvan de oorzaak van de storing moeten repareren.
shit, weer te laat.
1 minuut maar.
Heren (en dames?) heel hartelijk dank voor uw reacties!
Ik moet binnenkort weer naar de dealer en dan gaan ze weer kijken.
Ik zie net trouwens wel op hun site dat zij "8 zekerheden" bieden waaronder: 6 maanden volledige bovaggarantie.
In mijn koopcontract staat: 1 maand garantie. Daar kan ik dus naar fluiten. Ik heb al een eerdere reparatie gehad na 2 maanden na aankoop: alle sensoren van de motorkoeling vervangen want ik kreeg een oververhitte motor: kosten 200 euro. En dat al na 2 maanden.
Het lampje gaatr alsvolgt: als ik rijd is hij uit, stap ik uit dan gaat hij aan en blijft hij aan totdat ik de auto uitzet en weer herstart. Het gaat dan om een zijairbag.
Ik kan wel janken, denk je ik ga naar een grote goede dealer en zeur niet over de prijs, krijg je dit.
13 jaar
Iemand nog een idee over het lampje zoals ik heb beschreven?
13 jaar
Niemand? Ik moet volgende week naar de garage en wil niet afgescheept worden, iemand een idee hoe het probleem met dat lampje/sensor kan ontstaan en een eventuele oplossing?
Hartelijk dank voor uw tijd alvast.
13 jaar
missschien wel een draad breuk naar de zij airbagsensor in de deur?
[quote=janrietman]missschien wel een draad breuk naar de zij airbagsensor in de deur?[/quote]
Staat genoteerd Jan! Alles wat ik van jullie hoor neem ik gewoon mee!
13 jaar
deze auto helaas is storingsgevoeliger dan de latere citroens bij de jongere citroens is de weerstandswaarde verhoogd waardoor er minder storingen optreden
het is goed mogelijk dat het centrale massapunt een verhoogde weerstand heeft waardoor het lampje reageert
het eerste gaat men altijd de stekkerverbindingen onder de stoelen doorsolderen
Bedankt weer voor de antwoorden.
Ik ben langsgeweest en het "bedieningsblok" schijnt vervangen moeten worden: 150 euro.
Dus: 200 euro tempsensors na oververhitte motor
20 euro plastic kapje (achter de grill met drie sensors erin denk ik)
150 euro "bedieningsblok"
is totaal al 370 euro (plus de extra kosten ivm oververhitte motor)
aanschaf was 3300 euro, hij is uit 2000 en heeft 90.000 km gelopen. Was dit een dure auto in de aanschaf?
Ik vraag dit want ik ben bang nog meer ellende mee te gaan maken (ik weet dat niemand in de toekomst kan kijken). Denk zelfs aan verkoop.
Iemand nog een opmerking over het bovengenoemde?
13 jaar
Misschien een beetje laat, maar is het probleem nu verholpen met een nieuw 'bedieningsblok'? Wat dat ook moge wezen...
13 jaar
Onder de 4500 euro geen bovag garantie.
Dus garantie van een maand zou goed kunnen.
Doe een auto niet weg omdat er een lampje brand.
Desnoods lampjes eruit en knorren maar.
kijk,de auto is 11 jaar oud en maar 90.000km op de klok.
moet nog wel wat kunnen hebben.
als ze er niet uit komen lampjes eruit halen en lekker knorren.
13 jaar
U in ieder geval bedankt voor uw antwoord. U heeft gelukkig verstand van auto's! De eerdere reacties waren van mensen die waarschijnlijk na de LTS bij de Kwikfit zijn gaan werken: te ingewikkede vervolgvragen kunnen ze niet aan, dat maak ik op uit het uitblijven van antwoord.
On-Topic: na vervangen van verschillende sensoren zoals ik eerder vertelde meerdere warmlopers gehad (ANWB erbij geweest), veel storingsmeldingen, provosorisch gerepareerde draden onder de voorstoelen gevonden: zouden zij (de dealer) niets van weten, zij zouden nooit doorsolderen en zeker niet met knelverbindingen! Ondanks de zeer uitgebreide reiniging van de auto voor de verkoop zijn de loshangende draden niet opgemerkt (ducktape).
Kortom duur grapje, laailichters en een oplossing gaat gezocht worden op een andere manier.
De motor van deze auto is als nieuw, maar that's it. Hij is krom, vol storingen en hij komt bij een leugenachtig bedrijf vandaan.
Hartelijk dank voor uw reacties allen..... de oplossing voor dit probleem, zie er hoe dan ook gaat komen, zal binnenkort worden doorgenomen met de dealer.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar