close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xsara: inhouden en afslaan

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

beste mensen,

wie kan mij helpen bij het volgende probleem:
-de auto loopt niet mooi verhoogd stationair,toerental gaat op en neer en stabliseert dan na enkele seconden.
-als je de auto warm hebt weggezet om vervolgens weg te rijden houdt deze na een paar 100 meter in of valt helemaal stil.als je hierna opnieuw start slaat hij wel meteen weer aan.
-en sinds kort loopt hij af en toe ook slecht stationair,op 3 cilinders.

Al gedaan:
Ut laten lezen geen foutcodes.
Alle filters vervangen.
Bougies vervangen.
Lambdasonde vervangen.
Extra benzinefilter geplaatst.
Accu vervangen.
Gasklephuis gemonteerd en schoongemaakt.
Ecu bij ac tronics laten controleren maar is niet kapot.(was mijn hoofdverdachte)
De koude start is overigens goed.

Waar moet ik nu verder zoeken?!

bvd.

Geplaatst door

Garmick89 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geen psa specialisten in de buurt?

Garmick89 0

13 jaar

als hij zulke klachten heeft, spuit dan eens wat water op de BDP sensor, is het dan weg, heb je de oorzaak

Zal morgen proberen!
Heb trouwens de brandstofpomp al gecontroleerd en lijkt goed.Tevens de bobine gedemonteerd en opgemeten.De weerstand tussen alle 4 aansluitpennen (primair) is onderling 1 ohm.Kun je aangeven of dit normaal is?

Alvast bedankt.

Garmick89 0

13 jaar

Bdp sensor is het ook niet.Water erover toen hij beroerd liep,maakte niets uit.
wat blijft er over bobine,dubbelrelais?

grtn.

Garmick89 0

13 jaar

Ben vandaag aan het meten geweest.Map sensor geeft stationair 0.9v .Bij flink gas geven stijgt de waarde naar 4.5v en als je dan gas loslaat naar 0.3v om vervolgens weer op 0.9v tegaan staan.
Als nu de motor beroerd stationair begint te lopen stijgt de waarde naar 2.5v.(oorzaak of gevolg?).

Gaskleppositiemeter lijkt onwaarschijnlijk,hierdoor gaat hij niet beroerd stationair lopen,stappenmotor idem.
Bdp sensor ook;als hij onder het rijden inhoudt zou toerenteller op nul vallen en dat gebeurt niet.
Bij een kapotte bobinerail zou lampje motormanagement moeten gaan branden,bij een slechte injector idem.

Blijft map sensor over:klopt mijn redenering?!

bvd.

Garmick89 0

13 jaar

Waarom ga je ervan uit dat hij niet beroerd stationair zou gaan lopen van een zieke stappenmotor? Ik dacht dat dit juist wel een functie van de stappenmotor is.
Ik weet nu niet of dit bij Citroën vaak problemen geeft, maar uitsluiten zou ik het alvast niet.
De 0.3v van de mapsensor, kan dat niet het gevolg zijn van een verhoogd toerental terwijl de gasklep al toe staat. Boven een bepaald toerental en met het gaspedaal helemaal los, krijg je namelijk tijdelijk geen inspuiting tot het toerental terug onder een vooraf bepaalde waarde komt.
Ook krijg je bij plots gas lossen een verlaagde druk (of verhoogde onderdruk) in de manifold, omdat de luchtstroom nog heel even blijft doorlopen aan hogere snelheid.
Kan je ergens de voorgeschreven volt-waarden van de map-sensor voor dit type wagen terugvinden?

LOMAX 0

13 jaar

Referentiewaardes heb ik niet maar mij lijkt dat bij een rotte stappenmotor het toerental niet constant is d.w.z. de motor gaat zagen.
Ik dacht dat een slechte stappenmotor geen beroerd stationair lopen kan veroorzaken een map sensor wel?!

bvd.

Garmick89 0

13 jaar

MAP sensor meet de onder druk, minimale singaal is 0.5V. 0.3v is te laag, kan er voor zorgen dat de motor regelenheid dit gaat corriceren. ik zou zeggen controleer de kabelboom, waarschijnlijk zit er een overgangs weerstand in

Een slechte stappenmotor laat de motor stationair inderdaad niet mooi stabiel draaien, ik dacht dat je dit eventueel ook 'beroerd stationair lopen' zou noemen. Vooral omdat je in de eerste posting aangaf dat het toerental op en neer gaat. Misverstandje dus.
Een slechte map-sensor kan ook voor onstabiel draaien zorgen, en de waarde van 4.5v bij hoog toerental lijkt me normaal, maar 0.3 tot 0.9 is inderdaad aan de lage kant, maar daarvoor heb je toch de voorgeschreven waardes nodig.

LOMAX 0

13 jaar

waarschijnlijk zul je dit aantreffen

[img]http://static.tiepie.com/gfx/Automotive/...[/img]

thv distributie deksel als ik me het goed heug

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vr...

Lees dit misschien ook even tot helemaal beneden, vreemd verhaal, daar ga je het niet zoeken.

LOMAX 0

13 jaar

Bedankt allemaal ik dit allemaal nalopen!

Heb trouwens ook al verschillende sleutels geprobeerd.

grtn.

Garmick89 0

13 jaar

Nog een vraagje:KAN EEN BRAKKE STAPPENMOTOR AFSLAAN TIJDENS RIJDEN BIJ CONSTANT TOERENTAL VEROORZAKEN?!

mvg.

Garmick89 0

13 jaar

Zit daar een EGR op?

claxon 0

13 jaar

Zo lang je gas geeft, NEE. Je moet hooguit iets meer of minder gas geven om dezelfde snelheid te behouden.

Uit een oude vraag
Ben vandaag aan het meten geweest.Map sensor geeft stationair 0.9v .Bij flink gas geven stijgt de waarde naar 4.5v en als je dan gas loslaat naar 0.3v om vervolgens weer op 0.9v tegaan staan. Als nu de motor beroerd stationair begint te lopen stijgt de waarde naar 2.5v.(oorzaak of gevolg?).

4.5 volt bij goed gas geven is goed en normaal. Druk stijgt in het spruitstuk tot om en nabij de buiten luchtdruk.
4.5 volt moet je ook meten bij contact aan, motor uit. Tijdens gas los terug vallen naar 0,3 volt is ook redelijk normaal.

Oplopen naar 2,5 volt bij beroerd lopen is een gevolg. Motor loopt te langzaam/dreigt af te slaan, dus de ecu begint gas te geven via de stationair regelaar (stappen motor) en de inlaat druk stijgt. Dit is echter wel extreem veel. Dan moet de motor op 1 of 2 cylinders minder lopen of het mengsel moet totaal van slag zijn.

Vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.

Wat voor signaal geeft je lambdasonde bij normaal stationair en slecht stationair?

oldford 0
badge

13 jaar

nog even een scoop voorbeeld van een MAP sensor

[img]http://oi55.tinypic.com/2962bll.jpg[/img]

Bedankt weer allemaal,

Water vernevelen heb ik al geprobeerd met een plantenspuit en gaf nergens vonkdoorslag.
Ik heb inmiddels een nieuwe map sensor bij dealer besteld;ik wel wel weten of het probleem is opgelost!
Er zit trouwens geen egr op lambda zal ik nog doormeten.
In eerste instantie als de motor tijdens rijden begon in te houden kon ik met plankgas geven de auto aan de gang houden.Na ong. 2 weken hielp dit ook niet meer en viel ik helemaal stil.Na een paar minuten kon ik weer gewoon starten.


m.v.g.

Garmick89 0

13 jaar

Ik zou eens goed met Throttle spul op de gasklep spuiten.Mss zijn er kleine gaatjes daar en alles duidt toch op slecht stationair draaien.
Bobines,desnoods ga je naar de sloop voor 2° hands.Bouw het systeem op tot je er bent.
De temperatuur sensor,is die nieuw?

claxon 0

13 jaar

Zou lampje mm niet branden bij kapotte bobine?!
Inhouden doet hij bij koude en warme motor daarom verdenk ik die sensor niet.

Garmick89 0

13 jaar

Bleek mijn eigen schuld.Ik heb net na aankoop de lambda sonde door een aftermarket sonde vervangen.En deze gaf problemen (maar pas na 4000 km).Nu een originele gemonteerd en alles lijkt nu goed.
Iedereen bedankt voor het meedenken!

grtn.

Garmick89 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.