hallo, wij hebben sinds kort en C8, voor ons de meest nieuwe auto, en laagste km stand, en rijd dan ook heerlijk! alleen vallen mij een paar vreemde dingen op. In het boekje staat dat op contact een aantal lampjes moeten branden, waar onder die van de gordel verklikker? deze brand bij mij dus niet? ook gaat de auto niet piepen als ik de gordel dus niet om doe?
en ten 2e brand de verlichting van het display van de climacontrole dus niet, de unit werkt verder helemaal naar behoren.
(ik heb op een gebruikers review van autoweek gelezen dat iemand het probleem had dat de gordelverklikker juist te veel deed, en dit verholpen was door een paar draden los te trekken (letterlijk vertaald) maar hierdoor de display verlichtingvan de clima het dus niet meer deed? staat dit in verband systematisch of is dit een puur toeval geval? ik zou niet in zien wat deze 2 met elkaar te maken zouden hebben, maar het is wel toevallig dat beide bij mij dus niet werken)
ook gaat af en toe ESP / ASR lampje branden met de melding dat beide functies buiten werking gezet zijn. Nou heb ik gelezen dat dit kan komen door de stuurhoek sensor, en het is ook zo dat de auto uitgelijnd moet worden daar deze nu iets naar links trekt. nu is dus mijn vraag kan het zijn dat na het uitlijnen de sensor weer de juiste info/stand ziet, of moet deze ten alletijden op nieuwe gekalibireerd worden?
ook is het zo dat soms het lampje van de cruiscontrol uit gaat, en ook uit zich zelf weer aan. meestal als de auto even minder dan 10kmh rijd, of stilstaat. tot nu toe is het maar 1x gebeurd dat de cruisecontrol er mee op hield terwijl dat auto ook op cruisecontrol reed. en ik gebruik hem veel, dus tijdens gebruik opzich geen last van uitvallen. maar puur tijdens "standby" staan
nou heel verhaal weer, maar wie o wie kan mij aan iets meer info helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou hem eens uit laten lezen , zijn wel veel storingen , maar komen misschien wel uit 1 module?
Nu geen olie verbruik,maar andere ellende,franse auto's'het blijft een gok.
12 jaar
Kaleido, uitlezen zal zeker gebeuren, hij moet zowiezo uitgelijnd worden, t is minimaal (mijn vrouw merkt het niet eens) maar in ieder geval voor het kalibreren van de stuurhoeksensor moet de boel rechtstaan. Of het met elkaar te maken heeft geen idee, ik zou denken van niet. ABS werkt wel, net getest, alleen de alarm lichten gingen niet aan, wat volgens mij wel zou moeten? Of misschien pas bij noodstop boven de 30kmh?
Primera, nee dit keer gelukkig niet, is wel iets waar de 2.2 bekend om staat ben ik inmiddels achter. Maar liever een te verhelpen storing dan een motor revisie ;-)
12 jaar
Auto gaat vrijdag naar Coolen apeldoorn voor uitlijnen en stuurhoeksensor kalibireren, en uitlezen en vernieuwen software, indien er nieuwe is natuurlijk. Dus even afwachten of dat wat oplevert!
12 jaar
Helaas, hij zou uitgelijnd moeten zijn, maar ik merk nog dat hij lichtjes naar rechts afwijkt. En asr en esp is weer uitgeschakeld. Als ik rechtdoor rijd staat m'n stuur ook heel iets naar links gedraaid staat. Dus weer terug naar de dealer! :-( de update volgt
12 jaar
Ik heb een Phedra uit 2004 (Lancia variant van de C8). Mijn ervaring van problemen in het verleden:
- Cruisecontrol viel bij mij ook soms uit op de snelweg. Probleem verholpen door draaischakelaar aan het stuur open te maken en sleepcontact schoon te maken.
- ESP / ASR lampje ging jaartje geleden branden met melding dat ESP buiten werking was gezet. Dit gebeurde bijna altijd na het remmen. Bij het uitlezen van de diag was er ook sprake van een brake-switch fault.
Het bleek dat er 2 schakelaars zijn die "aan" gaan zodra het rempedaal wordt ingetrapt (2 schakelaars voor de veiligheid) en die remlampen aansturen (deze schakelaar zie je zitten bij het rempedaal). Een van de schakelaars bleef soms hangen. Dit had geen effect op de remlampen maar ESP/ASR is hier wel gevoelig voor. 2 nieuwe schakelaars besteld: 1 goede en 1 verkeerde gekregen. Met het vervangen van 1 schakelaar bleek probleem al opgelost. kosten +/- E25. Vervangen is eenvoudig. Sommige C8 modellen hebben 1 schakelaar bij rempedaal (zitten dan intern 2 contacten in).
Het ESP/ASR systeem checkt een aantal sensoren, dus kan ook 1 van de andere sensoren zijn: diag uitlezen kan een aanwijzing opleveren.
Note: ik heb een paar jaar geleden via ebay diag kabel gekocht voor C8\Phedra. zodat ik in de winter de melding uit kan zetten dat er 4 druk sensoren missen als de winterbanden\velgen op zitten en om de aux ingang (voor de ipod) in het handschoenenkastje te activeren.
12 jaar
Nou, voor 2e keer terug geweest, hebben ze m'n stuur recht gezet! Die was er nog nooit uit geweest dus dat was goed! Maar hij trok wel minder in het stuur, dus dacht oke, prima. Nu net de winterbanden er onder, en ja hoor! Trekt weer net zo in het stuur! Die banden zijn nieuw, dus daar kan het niet aan liggen. Of te wel, kan voor de 3e (en laatste) keer terug.
Tijdens wisselen ook geen sporen van gereedschap op de spooreinden gezien, en ook schroefdraad was vies. Duidelijk niet versteld, ik twijfel of er überhaupt iets aan gedaan is!
Wel moet ik zeggen dat nu stuur rechter staat (is nog niet 100%) de ESP/ASR melding niet meer voor komt.
Zucht.... Is het echt zo moeilijk een auto goed uit te lijnen???
nou, na genoeg nieuwe winter banden gemonteerd, en u raad het al! als we rechtsaf gaan hoef ik niet meer te sturen, gebeurd al voor me. of te wel 2x uitlijnen nog geen succes!!! wel is de ESP/ASR zo goed al weg. afgelopen 1000km maar 2x voor gekomen. en cruisecontrol werkt ook 100%.
gordelverklikker niet mee bezig geweest, is meer een extra dan zinvol.
alleen nog de verlichting van de clima nakijken, display doet het wel, maar licht niet op, dus dat is lastig in het donker. als iemand weet hoe je dat makkelijk los haalt ik sta open voor info.
11 jaar
Geloof het of niet! De storing is er weer! T is +-4000 km goed geweest, afgelopen week op wintersport geweest, daar was het zelfs nodig en werkte prima. We rijden naar huis en in eens na 100km of zo, ping! "ESP/ASR buiten werking" ZUCHT! En ook m'n cruiscontrol ging uit, het standbay lampje bedoel ik dan hè. Heeft hij ook al die tijd niet gedaan.... Begin er beetje simpel van te worden :(
11 jaar
storing is nu weer tijd weg, enige wat ik gedaan heb is als een ***** het stuur links en rechts getrokken (niet draaien, maar naar je toe treken en van je af duwen) dit omdat ik weer dat hier ook de stuurhoek censor is zit. cruisecontrol is verklaard! ik heb meerdere keren de storing van de koppelings pedaal sensor, en rempedaal. Gordel verklikker verder niet mee bezig geweest. die doe ik automatisch toch al om ;)
sinds deze week wel weer wat leuks er bij! onder de 50kmh en bij stationair draaien loopt de temp langzaam op tot +- 100 graden, dan gaat de fan aan, en zakt hij weer. thermostaat vervangen, maar helaas dit was het niet (ook al ging de oude in bakje kokend water maar voor de helft open)
en dat voor een auto die nog niet eens 120.000 gelopen heeft!
11 jaar
ESP ASR storing is er nog, helaas. (komt en gaat geheel willekeurig! geen pijl op te trekken. kan zo maar paar 1000! km weg zijn, maar kan soms ook zo na 100m beginnen)
Tempratuur probleem is opgelost... er zat een halve boom tussen de airco en koel radiateur.
gordelverklikker nog steeds niet naar gekeken. ik vermoed software matig uitgeschakeld?
verlichting aircodisplay gemaakt, irritatiefactortje liep iets te veel op. Was ernstig eenvoudig te maken.
10 jaar
Tja,je zult weten dat je frans rijd.
Als het rijd rijd het fantastisch,maar al die elektrische storingen die gaan en komen kun je aardig op leeg lopen.
10 jaar
contr of stuur goed in het midden staat door helemaal naar links te draaien goed kijken hoeveel graden totaal
dan naar de andere kant en het aantal graden
als het stuur niet precies in het midden staat gaat hij altijd trekken
dit naar aanleiding van dat het stuur is recht gezet in plaats van op de juiste manier uitlijnen
en naar aanleiding van abs/esp storing welke storingen staan er opgeslagen in logboek van auto
abs is niet alleen dat systeem maar moet ook kunnen ingrijpen in motor computer
het kunnen problemen zijn in communicatie tussen computers onderling maar ook in een enkele computer
als er een storing in motorcomputer zit welke belangrijk is gaat cruise control er vanaf
Stuur staat 100% zeker NIET meer gecentreerd. Stuur was er nooit uit geweest, maar hebben ze laatste keer dus "recht" gezet. (LAPWERK!)
Cruisecontrol gaat uit door de koppeling en of remlichtschakelaars, parkeer aan teppen en dan doet 9 vd 10x de CC het weer. ASR/ESP heb io nog niet laten uitlezen. Wel zijn mijn schijven en blokken op, mogelijk dat dit gedetecteerd wordt? En daarom deze storing op treed? Auto rijd maar 6000 a 8000km per jaar.
10 jaar
Rembekrachtiger bleek lek te zijn, en stond vol remolie, deze heb ik vervangen, sinds die tijd eigenlijk, ook nooit meer se ESP/ASR storingen gehad.
Trekken in het stuur nog immer, inmiddels is de wagen al 6x uitgelijnd, en hebben er 4 sets verschillende banden onder gezeten.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C8 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar