Citroën C8: C8 rookvorming bij acceleratie

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0hdi 140pk

Een C8 met 199.000km van 31/12/2006. 2.0hdi 140pk. FAP
Sterke rookvorming bij acceleratie na een tijdje trager gereden te hebben.
Bij koude motor blijft soms de "gas" hangen bij schakelen van 1 naar 2.
Bij continue snelheid op cruisecontrol (120km/u) lijkt de snelheid licht te schommelen.
REEDS GEDAAN ; uitgelezen ; bleek maar 1 foutmelding "pompje van additief defect"
Pompje mét reservoir vervangen (235euro) maar heeft geen effect gehad. Ook een lange rit op de autoweg met een supplementair additief gaf geen resultaat....
Kan die filter zo vervuild zijn dat die niet meer schoon te branden valt ?? (vermogen is er anders wel genoeg).
Of komt het toch van het motormanagement en had de pc het fout ?
Kan ik ongestraft de roetfilter demonteren en fysiek leegmaken zoals destijds bij de katalysators van XM benzine ?
Wie het juiste antwoord geeft mag zich aan een premie verwachtten.
Groeten
Sibleyras

sibleyras

Geplaatst door sibleyras (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C8? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

C8 of 807?

sibleyras (0), 11 jaar geleden

Oldford het gaat inderdaad over een 807 maar gezien het beperkte aantal reacties probeerde ik het eens bij Citroen.
Ondertussen nog ondernomen acties : 2de diagnose bij Peugeot om het motormanagement na te zien, proefrit met computer aangesloten = geen verkeerde waarden, dan geforceerd "reinigen" van de FAP via de computer. Heeft 200 km geholpen maar nadien rookte de wagen opnieuw bij acceleratie. Ondertussen 1.200km autoweg mee gedaan.
Geen rook bij continue snelheid enkel bij zware acceleratie.
Morgen kijk ik eens na of er geen fuite zit aan de intercooler en zoniet vervang ik de FAP op hoop van zegen.
Wordt vervolgd...

andreas08 (0) PRO, 11 jaar geleden

wat voor kleur heeft de rook
zwart is onverbrande brandstof
blauw is olie verbruik lekkage langs zuigerveren of oilseals kleppen
wit is water bv lekke koppakking of water in uitlaatsysteem

bij het uitlezen van mmcomputer kan je zien of roetfilter in procenten de vervuiling
en bij verstopping geeft de boardcomputer dit aan

sibleyras (0), 11 jaar geleden

Sorry, ik was vergeten te vermelde at ik 20 jaar garagehouder ben geweest . Tot 2003 weliswaar toen een dronken bestuurder een einde maakte aan mijn carriere.
Dus het modernere HDI gebeuren heb ik niet helemaal kunnen volgen (enkel de beginfase want ik ded Citroen).
Dus het verschil tussen witte, zwarte en blauwe rook ken ik echt wel.
Het voertuig heeft 2maal bij de Peugeot invoerder aan de diagnose van hen gehangen terwijl ik erbij was. Ook een rijdende test.
1ste diagnose : additiefpompje eolys stuk. Is vervangen maar gaf gen resultaat.
Dan 300km auto weg tegen 4000toeren ! met een extra additief in de brandstof. Geen resultaat.
2e diagnose : geen foutmeldingen, ook niet voor de roetfilter , de luchttoevoer of de turbodruk.
Dan via de Peugeot pc een geforceerde regeneratie van de roetfilter. Gedurende 100km was de rook zo goed als weg !
Daarna begon het probleem opnieuw.
Ik heb vandaag op hoop van zegen een filter besteld ervan uitgaande dat de oude filter gewoon niet meer werkt. De auto was van een trage chauffeur en gezien er lange tijd geen additief meer werd toegevoegd is dit misschien het meest voor de hand liggende ?
Het filter is nochtans niet verstopt want de auto rijdt zéér vlot.
Ik zal bij demontage eens kijken hoe hij er inwendig uitziet.
Wordt vervolgd

Hans4040 (310) PRO, 11 jaar geleden

[quote=sibleyras]het gaat inderdaad over een 807 maar gezien het beperkte aantal reacties probeerde ik het eens bij Citroen.
...[/quote]
sibleyras, dat is niet gebruikelijk en ook niet handig...nu lopen er 2 topics over hetzelfde probleem en krijg je reacties op beide.
Wij weten wel dat het dezelfde motor betreft, maar wij willen het graag bij 1 topic per probleem houden en dan ook bij het betreffende merk.
e.e.a om verwarring te voorkomen.

Aangezien er op beide topics al enkele antwoorden zijn gegeven, laten wij beide topics nu staan
maar in de toekomst graag alleen bij het merk waar het om gaat.

mvg.
Moderator Problemcar.

sibleyras (0), 11 jaar geleden

Probleem opgelost : gewoon de roetfilter vervangen ! Ondanks de diagnose in de garage bleek deze gewoon verzadigd (niet verstopt). Gekocht aan 245euro op internet (Engelse fabrikant). Ondertussen heeft de auto al 2500km probleemloos gereden.
Bedankt iedereen voor het meezoeken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C8 of stel zelf een nieuwe vraag.