Sinds een maand heb ik een citroen C5 van 2002 op ag gas lpgg3. De auto had een tank in de achterbak en had 170000km zonder problemen op gas gelopen. Deze heb ik bij de dealer en gas inbouwspecialist laten omzetten naar onderbouw. Hiervoor moest de gasleiding en vulleiding verlengd/vernieuwd worden en de bedrading verlengd. Na de ombouw liep de auto stationair niet helemaal regelmatig wat de monteur ook was opgevallen, maar zei dat het verder geen probleem was omdat hij in de hogere toerentallen goed liep en de injectoren 20000 km geleden vernieuwd waren. Ik heb daarna 100 km gereden en diverse malen gestopt en gestart. Daarna heb ik de auto stil laten staan. De volgende morgen bij het omdraaien van de contactsleutel en de eerste omwentelingen van de motor klonk er een verschrikkelijke knal en daarna wilde de motor alleen op 2 of 3 cilinders lopen (op benzine). Het inlaatspruitstuk bleek geexplodeerd. De auto heeft individuele gasinjectie op de 4 cilinders
Is dit nu toeval door een andere technische storing of kan de tankombouw een dergelijk probleem veroorzaken.
Ik weet zeker dat de auto voor de ombouw als hij koud was ca 1 km rijden nodig had voordat de auto op gas overschakelde. De backfire kan dus niets met starten op gas te maken hebben want de auto had 16 uur stilgestaan en zou dus op benzine moeten starten. Kan er een fout in het verlengen van de bedrading gemaakt zijn waardoor de auto op gas startte? en zo ja waarom heb ik dan op de vorige dag geen last van backfire gehad.
Ik heb de auto bij een handelaar gekocht met garantie op draaiende delen en die wil er niets van weten. Verder verwacht ik een zelfde houding van de gasombouw garage
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Alex, jij hebt duidelijk de klok horen slaan, maar weet niet waar de klepel hangt. Jij combineert de eigenschappen van verschillende gassystemen en geeft dat als conclusie. Dat is misleidend voor de patient.
Het systeem start op benzine en met een te arm mengsel door bijvoorbeeld valse lucht krijg je daarmee ook backfire,dat is niet alleen een eigenschap van LPG.
Hans
Uit ervaring weet ik dat de eerdere C5's een drama(!) zijn op gas, maar ik heb het ook meegemaakt met een 300KM oude benzine C5 zonder gas.
Vervelende is dat de motor vrij lange inlaatkanalen heeft en er relatief veel gas in het systeem blijft hangen. Onregelmatig stationair deden ze ook allemaal, ongeacht softwareupdate.
Nu hoorde ik laatst dat met verse klepstoters dat voor een deel weggaat, plus het reinigen van het gasverdeelhuis. Door de vulopening laag in de bumper komt er relatief veel verontreiniging in het systeem.
Raar dat de problemen er niet waren ervoor (of zijn ze toen niet zo opgemerkt?). Slim is het om eens langs een Citroen dealer te rijden om aan een werkplaatsfiguur te vragen wat er nou echt aan te doen is.
Oh, en ondanks dat de bougies lang mogen blijven zitten bij deze motoren.. op gas altijd sneller vervangen want ze redden het niet goed.
Succes
Ik dacht dat met gasinjectie er geen backfire meer op zou kunnen treden.
Omdat het gas ingespoten word.
Maar het blijkt dus toch nog te kunnen.
19 jaar
Nee Rob dat klopt niet wat jij denkt want als dat gebeurd zou zijn had je een heel rijk mengsel gehad LPG en benzine,maar backfire ontstaat juist door een te arm mengsel.
Ik denk dat het onregelmatige stationair lopen van de motor al een voorteken was van een te arm mengsel,misschien zat er toen al een scheurtje in het inlaatspruitstuk.
Het is overigens een bekend euvel dat de spruitstukken zo sneuvelen,ik heb er al vele gezien.
Hans
Ik heb bovag garantie op de tankverbouwing. Wat ik van andere mensen begrepen heb kan backfire alleen optreden met gasinstallaties. Mijn vermoeden rijst nu dat de afsluitklep op de nieuwe tank om de een of andere reden niet was gesloten en de auto op gas en benzine gestart is waardoor de backfire ontstaan is
19 jaar
Mijns inziens heeft de backfire niets met de verbouwing van de gasinstallatie te maken, maar puur toeval. Heb je Bovag garantie of een andere vorm van garantie bewijs?
"Na de ombouw liep de motor niet regelmatig"was al geconstateerd.
Mischien toch eerst eens kijken wat er dan bij de ombouw veranderd is anders sneuvelt straks weer een spruitstuk.
Oiram
Het is blijkbaar na de ombouw gekomen, dan moet daar het probleem gezocht worden.
Dan hebben ze daar iets verkeerd gedaan, lijkt me.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar