hallo allemaal,
ik heb een berlingo 1.6 hdi, niet lang geleden particulier gekocht. De vorige eigenaar had pas de turbo kapot gehad en heeft een okkazie turbo geplaatst. na mijn eerste 20 km verloor mijn motor vermogen en sloeg af. toen ik terug probeerde te startten blef die een paar seconden draaien en sloeg weer af. nu heb ik gemerkt dat hij wel blijft draaien als ik de oliestop van de kleppendeksel af draai. Ik had gedacht dat misschie mijn uitlaat of mijn luchtfilter dicht zit zou dit kunnen?
MVG Martin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Laat de motor grondig nazien door de dealer.
Er zijn allerlei problemen bekend met deze motor na het vervangen van turbo's.
dat is allemaal goed en wel maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat ze bij een dealer zeiden dat ze dat pas weten als ze alles uit elkaar gedraaid hebben.
Met 50 euro per uur loopt de rekening dan al gauw op terwijl er nog niks gebeurt is.Na een aantakl slechte ervaringen heb ik daar niet zoveel vertrouwen meer in.
of als je ergens een eerlijke dealer weet rond limburg mag je het altyd meedelen.
dank u
12 jaar
Bekend probleem bij de DV6 motoren, gaat behoorlijk wat geld kosten om volledig in orde te brengen. Kapotte turbo vervangen zonder de rest in orde te brengen is weggegooid geld.
Moet hersteld worden volgens een bepaalde procedure anders blijf je problemen hebben.
Als berijder dien je ervoor te zorgen dat het oliepeil steeds op maximum blijft en dat je de voorgeschreven beurten tijdig laat doen met de beste olie.
Tja,radarogen behoren nog steeds niet tot het standaard pakket bij een garage.
Bij motorschades moet je eerst de boel uit elkaar halen om te zien hoe groot de schade is.
Dat antwoord geven wij ook een aantal maal per jaar. Volkomen normaal.
Ikga er een andere motor in leggen uit een ongeval auto dat lijkt me op het moment het verstandigste. het liefst zou ik hem ombouwen naar een 2.0 HDI weet misschien iemand of ik dat lukt?ik zou dan motor + versnellingsbak omleggen
MVG
12 jaar
een turbo gaat niet zomaaar defect dit betekend bij deze motoren dat de olie toevoer naar de turbo te weinig is
het filter onder in het carter zit verstopt evenals het filtertje in de leiding
zolang dit niet hersteld wordt gaat de volgende turbo er ook aan en misschien wel meer dan dat
ik wil niet eigenwijs zijn, maar is het niet verstandiger om toch eerst eens te achterhalen waarom deze motor nou afslaat? al die verhalen rondom de turbo zijn mij natuurlijk ook bekent,maar ik vraag me af of dat in dit geval wel de oorzaak van de klacht is. zometeen leg je er een andere motor in en heb je nog steeds hetzelfde probleem. mocht er een eenvoudige andere oorzaak zijn is het wellicht ook nog een idee om dan alsnog een nieuwe olieleiding en aanzuigbuis te plaatsen om toekomstige problemen te voorkomen.
ja natuurlijk wil ik de oorzaak achterhalen. Ik heb de turbo gedemonteerd en die was helemaal dood. daarna heb ik alles weer aangesloten zonder de turbo en iets in de olieleiding gedaan van de turbo en dan blijft die wel draaien. en hij loopt ook mooi; geen getik of geklak.
Dus ik op zoek naar een andere turbo en wat blijkt ze hebben de motor in deze wagen al eens vervangen en ipv een 1.6 hebben ze er een 1.4 in gelegd.
zo hauw ik tijd heb ga ik een turbo halen en monteren, olietoevoer naar de turbo werkt goed alleen hebben ze de intercooler van die 1.6 aangesloten en een 1.4 heeft zover ik weet geen intercooler. waardoor die leidingen niet 100% uitkomen. Zodoende gaat de toevoer van de intercooler naar de motor een beetje dicht zitten. Nu weet ik niet of ik dat beter aanpas of gewoon de intercooler ertussen uit laat???
wie weet hier het antwoord op?
12 jaar
plaats eens een foto van die motor, wordt toch wel erg nieuwsgierig. mede omdat de turbo bij een 1.4 zelden tot nooit stuk gaat, en in jouw geval dus al 2 keer.
Als er bewijs is dat de auto verkocht is als 1.6, zou ik eens met de rechtsbijstand verzekering gaan praten over ontbinding koopcontract.
Als je de auto wilt houden, zou ik de motor-ecu laten controleren of die wel bij de motor hoort.
Ik heb de auto in duitsland gekocht dus ik heb daar niet veel te zeggen. dat zal sowieso een straatje zonder einde worden. eigenlijk vind ik het niet erg dat het een 1.4 is want ik hoor overal dat die motors beter zijn dan de 1.6. en als hij fatsoenlijk draait maak me dat niks uit. HIJ heeft toch evenveel pk.
misschien probeer ik later ergens een 2.0 te kopen en bouw die dan zelf weer om. Ze hebben me gezegd dat als ik motor met ecu ombouw dat dit moet lukken.
12 jaar
Hallo, dit is een DV6 motor dus een 1.6 HDI en geen 1.4HDI
ff goed kijken chris.
Evenveel pk?.
Ik dacht het niet,de 1.4 levert 70 pk,de 1,6hdi levert 90 of 110 pk.
12 jaar
Ik heb een turbo van een 1.4 moeten kopen de 1.6 paste niet.
alles schoongemaakt en turbo gemonteerd en draait nu als een klok.
de 1.6 van mijn berlingo die had volgens de papieren maar 55 kw.
nu heb ik nog een vraagje. de vorige eigenaar had een luchtkelk gemonteerd en de het luchtfilterhuis is weg kan dit kwaad voor de turbo of zou ik beter terug een originele luchtfilter plaatsen?
12 jaar
ik zou zeker het originele luchtfilter plaatsen. zou je de laatste 8 cijfers van het chassisnr eens willen plaatsen, toch eens kijken wat voor motor er nou af fabriek in heeft gelegen.
De auto draait nu als een klok bedank heren voor jullie raad.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar