hallo,
heb een paar weken geleden een berlingo gekocht. 2.0 hdi van 2000. met slechts 40000 kms.
het verbruik vond ik nogal hoog en vermoede een verstopt roetfilter. die was er destijds ondergezet i.p.v. de tussendemper.
die er dus tussenuit gehaald en vervangen door een demper, einddemper ook meteen vervangen.
sinds dien zit er een fluit in. tussen de 2300 en 3300 tpm ong. belast hoor je het het meest. komt uit de uitlaat. lekt niet. vorige week de katalysator er ook maar tussenweg gehaald, de fluit is wel van toon veranderd maar zit er nog steeds in! wat kan dit nou nog zijn? uitlaat is compleet nieuw en lekt niet.
jullie enig idee waar ik dit nou nog moet zoeken? en of dit verband heeft met het hoge verbruik? 1 op 11, 1 op 15.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is het niet de turbo die je hoort fluiten.
groetjes jan.
nee, t is een ander geluid, de turbo fluit inde verte ook een beetje maar dit is anders. het is nu de kat. er tussenuit is meer een blazend geluid, net of er een turboslang lekt..
13 jaar
denk dat ik het euvel gevonden heb,
uitlaat is compleet nieuw, wastegate van de turbo is gangbaar.
nu heb ik ff gemeten op de aansturing van de egr klep en die word best wel vaak aangestuurd,
stationair
in deellast tot 2800 tpm
hij gaat dus dicht bij 2800 tpm of plankgas, zelfde moment als die fluittoon.
nu heb ik het vacuumslangetje van de egr afgekoppeld en fluit ie over het hele toerengebied. de egr klep blijft dus gewoon op een kiertje hangen!!!!!
van de week dus ff egr met een plaatje afdoppen en dan het gefluit EN hoogstwaarschijnlijk het hoge verbruik over zijn.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar