close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën berlingo HDI bestel: biodiesel

Bouwjaar: 2003

is het mogelijk om met deze auto biodiesel te gaan gebruiken.
de plaatselijke dealer heeft hier totaal geen antwoord op en citroen nederland zegt zondermeer nee, terwijl men op duitse websites kan lezen dat het wel mogelijk is om een zeker percentage toe te passen, terwijl men voor een peugeot met de zelfde motor een percentage aangeeft van 30%. misschien zijn er leden die hier meer van af weten, ik wacht met spanning het antwoord af. mvg frans

Geplaatst door

tnenfn (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

'Biodiesel', meestal de naam voor RME (Raapsolie Methyl Ester), is van oorsprong bedoeld om te gebruiken waar normaal conventionele ('dino') diesel als brandstof geldt. In het verleden gaf RME nog wel eens problemen in voertuigen waarin materialen zaten zoals slangen en pakkingen die daartegen niet betand waren - en oplosten...
Ik heb zelf redelijk wat ervaring met het gebruik van bio-diesel en andere alternatieve brandstoffen, b.v. plantaardige olie, dus nog voordat er RME van wordt gemaakt. Plantaardige olieen kun je meestal niet direct op rijden zonder een speciaal opwarmsysteem. Dit om de viscositeit op een voor het inspuitsysteem acceptabele waarde te krijgen. Daarom dus RME, die bij normale omgevingstemperaturen (maar niet te laag onder het vriespunt!) wel dun genoeg is om door het brandstofsysteem en de motor te worden verwerkt.

Het is soms merkwaardig om 'geruchten' te lezen dat het slecht zou zijn voor de auto en dat kwaliteitfluctuaties een rol spelen, het ruikt een beetje naar een hoop onzin. De meeste auto's van tegenwoordig zijn er namelijk zonder meer geschikt voor. Ik heb dan het vermoeden dat het grote geld in het spel is....
Plantaardige olie is namelijk een PERFECTE autobrandstof: zeer schoon voor auto en milieu (CO2 gelijk), uitstekende smerende eigenschappen, bijna gelijke motorprestaties in vergelijking met conventionele diesel, en..... wist je dat Rudolf Diesel de door hem uitgevonden motor al in het begin van de vorige eeuw op plantenolie had lopen!!

Ik rij nu een 1.9D Partnertje uit 2003 dus met een DW8 motor, maar heb die nog niet op RME laten lopen. Met een nieuwe VW Transporter model 5, met een 1.9 TDI motor, kom ik regematig in Duitsland en dan gaat er 100% RME in wat hij prima lust (enkel even 2x voorgloeien). Jouw wagentje zou in principe ook zonder meer met RME overweg moeten kunnen...
Probeer eens te achterhalen welke redenen voor het 'ongeschikt' zijn worden aangevoerd. Met vriendelijke groet, Bas

Bas Meyer 0

20 jaar

Bas,

Goed verhaal!

Ik vraag me alleen af waarom de Transporter twee keer moet voorgloeien. Normaal heeft die toch aan één keer gloeien genoeg, en biodiesel ontsteekt toch ongeveer even gemakkelijk als dino?

Frans: ik heb voor je gekeken in de vrijgavenlijst van AGQM, de Duitse koepelorganisatie voor biodiesel, en daarin staat helaas alleen dat "bepaalde modellen" vrijgegeven zijn, en dat je daarvoor de fabriek moet bellen. Daar word je dus niet veel wijzer van.
Ik zou in elk geval biodiesel van goede kwaliteit tanken, dus bij een grote leverancier. Dan heb je de beste garantie dat de brandstof aan de norm voldoet en niet bijv. teveel water bevat.

Succes, Thijs

Thijs11395 0
badge

20 jaar

Hoi Thijs,

Als je bij de Transporter meteen start heb je kans dat hij even de eerste 5 seconden stottert, terwijl als je even gloeit en meteen erna weer gebeurt dat gek genoeg niet. Misschien is het alleen voor deze wagen zo. Je brengt daarmee kennelijk de temp. van de pitten net even op een hogere waarde zodat de biodiesel meteen goed aan de gang kan.

Voor de kwaliteit van biodiesel is een norm (natuurlijk weer Duits) opgesteld, de zgn. DIN 51606, en bij diverse auto's die 100% vrijgegeven zijn wordt deze norm in het instructieboekje genoemd. Ook van belang voor de garantie, want daat wil je met een jonge auto natuurlijk geen gerommel mee krijgen.
Zie ook http://www.leuendorff.de/BiodieselDIN.ht...

Frans,
Op een Engelse site (Channel4) staat nog iets intersant vermeld: vergelijk maar eens wat er over de Citroen diesels en de Peugeot diesels wordt gezegd. Bij Peugeot zou het gebruik van biodiesel in zowel de HDI's als de niet HDI's gewoon zijn toegestaan, maar bij Citroen zou het anders liggen... merkwaardig.
Zie http://www.channel4.com/4car/buying-guid...

Ja, het is een interessant onderwerp, waar je nog een reuzeboom over kan opzetten. Een ding is mij duidelijk geworden, de autofabrikanten doen totaal niet hun best om de wagens geschikt te maken, terwijl het rijden op puur plantaardige olie - zoals van koolzaad of soja (want biodiesel/RME is ook weer een chemisch gemaakt goedje) een fluitje van een cent is. Elke boer met een landje en een oliemolentje kan een tankstation beginnen, en volgens mij ligt daar de kern van het 'probleem'...!

Ik heb trouwens een paar jaar een jeep gehad en die liep eigenlijk nog lekkerder op zuivere olie dan op RME.

Dat was het weer, groeten, Bas

Bas Meyer 0

20 jaar

Dag Bas,

De door jou genoemde DIN E 51606, een voornorm, is intussen vervangen door de officiële DIN-EN 14214 (11-2003). De meeste getallen zijn trouwens hetzelfde gebleven, het vlampunt en het cetaangetal zijn iets omhoog gegaan.

Is de nieuwe Transporter trouwens af fabriek vrijgegeven voor biodiesel, of moet je dat als optie bijbestellen? Voor de nieuwe Golf is dat namelijk zo (à 200 euro) - die is niet meer standaard "RME-tauglich". Jammer, eigenlijk... de afgelopen jaren mochten alle VW's van huis uit biodiesel tanken en dat is natuurlijk heel goed voor het draagvlak.

In je ervaringen met pure olie (PPO) ben ik erg geïnteresseerd. Zou je me eens willen mailen op thijs(@)stack.nl. Alvast bedankt!

Groeten, Thijs

Thijs11395 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.