auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Xm: Blauwe rook

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Diesel, Motorcode: Turbo Diesel

Beste mensen,

Misschien kan iemand het zich nog herinneren, maar ik heb nog niet zo lang geleden mijn hele motor vervangen voor een "nieuwe" tweede hands van hetzelfde bouwjaar met heel wat minder kilometers, omdat er een tik in mijn andere blok zat.
Vanaf het begin heeft deze nieuwe motor gerookt. In het begin zo enorm dat toen ik hem nog aan het ontluchten was en ik hem dus nog niet uit de schuur kon halen de brandweer is uitgerukt. (Serieus!!!) Het was midden in de polder, maar iemand moet het vanaf de nationaal gezien hebben en heeft blijkbaar gebeld. Het is sindsdien wel enorm verbeterd, maar niet voldoende. De rook is nu ook zichtbaarder blauw.
Verstuivers gecontroleerd, zien er niet slecht uit. Spulletje in de tank gegooid voor schoonmaken van brandstofsysteem. Geen zichtbaar effect en is ook wel logisch want de rook is redelijk blauw.
We hebben gedacht aan vastzittende olie-schraapveer en middeltje in de olie bijgegooid voor het schoonmaken van oliesysteem.
Helaas geen zichtbare verbetering.
Olie ververst en nieuw spulletje (engine flush van Wynns) in de olie gegooid, nu om de olie te verdikken en rubbere keringen soepeler te maken.
We vermoedden verharde keringen waar de kleppen doorheen bewegen.
Hij rookt altijd een beetje , maar bovenal als je gas terug neemt. Vandaar het idee dat hij wellicht olie aanzuigt bij de kleppen.
Luchtfilter is pas vervangen, dus daar lijkt het probleem niet te zitten.
Hij rijdt trouwens als een trein, trekt snel op en harder heb ik niet geprobeerd, maar makkelijk 150 km/uur.
Verbeter me als het niet waar is hoor, maar ik ga er dus vanuit dat hij genoeg compressie heeft in alle cilinders (jammer genoeg heeft niemand in mijn vriendenkring een compressiemeter voor diesel) en dat de brandsstofpomp goed staat afgesteld.
Hij loopt niet mooi stationair trouwens, maar wellicht is dat doordat hij olie aantrekt?
Ik vrees dat ik dus toch de nokkenas zal moeten verwijderen om de keringen te controleren en eventueel vervangen.
Mijn vragen zijn:
- Is dit te doen zonder de kop eraf te moeten halen? (We hadden gedacht lucht in de cilinder te blazen via gat van gloeibougie of verstuiver om te voorkomen dat de klep de cilinder in valt.) Oftewel: is de nokas er naar rechts (vanaf buitenaf gezien als je recht voor de auto staat) uit te halen waar genoeg ruimte is? Aan de tandwiel kant zal in ieder geval geen ruimte zijn, neem ik aan.
- Mocht de kop er toch af moeten kan dat dan met turbo en al of moet het spruitstuk gewoon los. (Ik kan me zo herinneren dat dat bijna onmogelijk is om los te krijgen omdat je er niet goed bij kunt?)

Mocht iemand antwoord hebben op deze vragen of verder nog een goed idee te hebben, dan heel graag!

Vast bedankt,
Harm

Geplaatst door

harm valentijn (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Aangezien het een turbodiesel is, is de kans eigenlijk nihil dat dit langs de klepstelen komt.

wkhoek 0
badge

11 jaar

Ik heb hetzelfde gehad bij een xm,en toen bleken alle 4 de verstuivers helemaal op te zijn.En dit kun je alleen zien met een tester.Voor 200 euros 4 nieuwe norzels gekocht en probleem opgelost.Hij liep bij mij ook niet mooi stationair.Succes!

bieuwke 0
badge

11 jaar

Ik twijfel toch. Heb de verstuivers bekeken (onder een goede loep) en ze zagen er niet versleten uit.
De rook is ook echt aan de blauwe kant, sterker nog: als ik in een file heb gestaan (arme mensen achter me wat de rook betreft!) en de motor dus op een gegeven moment heet wordt, dan heeft hij de neiging om op hol te gaan. Ik neem aan dat hij dan op olie loopt ipv alleen de diesel.

Mocht je dit nog lezen wkh, denk je dat het ook niet mogelijk zou zijn dat de rubbertjes bij de klepstelen door jarenlang niet gebruikt te zijn, hard geworden kunnen zijn en wellicht zelfs afbrokkelen?

Dank weer!

Harm ; denken is leuk, maar beter is zeker weten !! Het kost de hele wereld niet om die verstuivers te laten controleren en zonodig te vernieuwen.

Verder zou ik (laten ) meten of de pomp wel goed op tijd staat. Rommelig stationair lopen duidt vaak op te laat staan.

De inlaat van een turbo staat een luchtdruk van weinig tot meer dan 1 bar . Dus olie aanzuigen via de klepstelen gaat bijna niet .

Wat wel kan lekken is de turbo lagering maar ik hoorde je niet klagen over extreem olieverbruik .

Hoeveel damp komt er uit het carter. Een walmpje is toelaatbaar ....... blazen uit de vuldop is niet goed!!

Succes.

Punt 65
badge

11 jaar

Leuk dat je de verstuivers onder een loep hebt bekeken,maar ik blijf erbij dat je er alleen zeker van kunt zijn of ze goed zijn als je ze laat testen.Dat van die turbolagering vind ik ook een goed idee,en makkelijk even te controleren.Succes!

bieuwke 0
badge

11 jaar

De luchtdruk in het inlaatspruitsuk is bijna altijd hoger dan de buitenluchtdruk, dus olie aanzuigen via de klepstelen is om die reden bij een Turbo diesel bijna niet mogelijk. Aan de rook is gauw te vernemen of het olie is of slechte verbranding. Misschien toch even een prof. naar de rook laten kijken?

wkhoek 0
badge

11 jaar

Ik ga in het weekend ermee aan de slag.
Vast bedankt voor de adviezen. Jullie horen nog van me.

Groeten,
Harm

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën XM of stel zelf een nieuwe vraag.