Citroën Xm: Vervangen lhm retourslang

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Diesel, Motorcode: p8a

Net de motor vervangen en loopt als een trein, maar nu is er een retourslang van de hlm vloeistof afgebroken (die van de stuurbekrachtiging en de verdeler komen en dan als één slang verder gaan naar het hlm-vloeistofreservoir). Is bij de dealer niet meer te krijgen. Ik heb gezocht via onderdelenlijn.nl en hele lijsten slopen afgebeld, maar kan niets vinden. Bestaat er een alternatief?
Het zou toch wel erg lullig zijn als je je auto naar de schroothoop zou moeten brengen voor zo'n onbenullig slangetje!
Vast bedankt voor een antwoord!

harm valentijn

Geplaatst door harm valentijn (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën XM? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

GW-tje (0), 10 jaar geleden

Al een oproepje geplaatst op het Citroenforum?

andreas08 (0) PRO, 10 jaar geleden

heb je het al geprobeerd bij de graaf automaterialen

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Bijna iedere garage heeft een assortimentdoos met plastic buisjes met verlopen en T aansluitingen .

Succes.

harm valentijn (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor de adviezen. Ik ga het onderzoeken.
Jullie horen nog van me.

harm valentijn (0), 10 jaar geleden

Graaf automaterialen heeft het helaas niet, maar op het citroënforum was iemand die brandstofslang heeft gebruikt als substituut en, zo wordt er beschreven, zonder problemen.
Het is maar een retourslang waar nauwelijks druk op staat, dus Ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen. Ik neem aan dat de boel niet meteen zal oplossen van de LHM ;-)
Mocht ik in Spanje (waar we nogal eens heen gaan) ooit "in the middle of nowhere" met een lekke slang komen te staan, dan laat ik het jullie nog wel weten.
Eerst maar even zien of ik de juiste maten en verloopstukjes kan vinden.
Nogmaals dank.

harm valentijn (0), 10 jaar geleden

Ik laat jullie even het resultaat weten van het lhm slanggebeuren.
Volgens verschillende citroën-kenners is brandstofslang wel degelijk te gebruiken voor de lhm vloeistof. Heel veel mensen weten dat niet. (op het citroënforum gaf men de voorkeur aan gates brandsstofslang). Blijkbaar is er nog steeds een algemene angst dat de lhm-vloeistof de slang zou doen oplossen. Blijkt dus niet waar te zijn. Goed om te weten!
Ik heb het probleem echter opgelost door mijn buurman (die net weer terug is van vakantie) om een oplossing te vragen. Mijn buurman is echt nog van het bijzondere (oudere) soort. Hij weet enorm veel van alles wat met techniek te maken heeft en heeft voor bijna alles wel een oplossing. Hij heeft door de jaren heen ook zoveel boutjes, moertjes, draadjes en buisjes bewaard en netjes in bakjes aan de wand, dat er altijd wel wat tussen zit wat te gebruiken is.
Hij heeft een metalen buisje gevonden dat precies in het koppelstuk paste en daar een draad in gemaakt en er ingedraaid. Daarna heeft hij een bijzondere twee componentenlijm gebruikt (een zwart poedertje en vloeistof) die ervoor zorgt dat hij goed vast blijft zitten en er ook geen vloeistof meer langs de draad kan komen. Ik ben hem zeer dankbaar! Ik had al een slangetje van een bx van de sloop gehaald en die past er mooi op. Had ik die niet gehad dan had ik dus brandstofslang kunnen gebruiken. Wat de brandstofslang betreft, is het namelijk zo dat die wel te gebruiken is, maar dat er (voor zover ik weet) geen koppelstukjes bestaan waar twee dunnere slangetjes verbonden kunnen worden met één dikkere, wat bij mij het geval is.
Zoals het er nu uitziet is dit probleem dus opgelost.
Nogmaals dank voor de reacties.
Een hartelijke groet,
Harm

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën XM of stel zelf een nieuwe vraag.