Citroën Xm: Motorblok uit en inbouwen van Xm 2.1 TD 12V

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Diesel, Motorcode: TD 2.1 12V

Sorry, hier nog een keer hetzelfde bericht dat ik vandaag eerder heb geplaatst. Ik zag dat ik vergeten was het onderwerp aan te geven.
Hier dus nogmaals:

Beste mensen,

Ik was bezig met het vervangen van de kop voor een waarschijnlijk losgekomen inspuitkamer, maar heb net een tweede hands motorblok met heel wat minder kilometers kunnen vinden. Heeft iemand ervaring met het uit (en in)-bouwen van het motorblok bij een XM TD 2.1 12V?
Heb ooit de versnellingsbak vervangen en was een heidens karwij! Ik heb ook zelf moeten uitvinden hoe ik dat moest doen en heb het uiteinelijk gedaan door het subframe wat te laten zakken, maar wat een frustraties voordat ik erachter kwam en het zover was!!!
Als iemand een goed advies heeft dan hoor ik het heel heel graag!

Vast bedankt,
Harm

harm valentijn

Geplaatst door harm valentijn (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën XM? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (1860) PRO, 10 jaar geleden

motor en bak compleet bovenlangs eruit takelen,
wat er los gemaakt moet worden lijkt me logisch.

GOVA (0) PRO, 10 jaar geleden

Voorbumber eraf, kevlar voorfront eruit tesamen met de 3 radiatoren en koplampen in 1 geheel eraf.
Subframe moet je niets aan doen. Even motorblok tesamen met de bak onder het linker chassis duwen.
Geheel dan eerst vanaf de distributie naar voren draaien. Gaat nog goed hoor.

harm valentijn (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor jullie antwoord. Dus toch gewoon in zijn geheel. Daar ben ik blij om, want dat betekent dat ik de versnellingsbak er als het blok uit de auto is aan het nieuwe motorblok kan zetten. Het centreren van de koppelingsplaat is als alles in de auto zit een ramp! Ik heb het ooit gedaan, maar het enige dat ik me kan herinneren is dat het een ramp was. Je kon er helemaal niet bij. Ik heb het geloof ik met ogen dicht gedaan toen ;-)

Een kleine andere vraag: Het nieuwe motorblok is identiek aan het oude, maar (en daar kwam ik thuis pas achter toen ik hem al had gekocht) op 1 ding na. Er zit een soort vacuümkamer (of hoe heet zo iets?) aan, vlak boven de voorverwarmer van de gasolie, en die zit niet op het oude blok. o jee....
Iemand een idee wat dat kan zijn?
Een vriend van me dacht misschien voor stuurbekrachtiging...? De poelie van het nieuwe blok is ook enkelvoudig ipv dubbel, zoals mijn oude heeft, (voor aanvoer van dynamo en pomp voor het hydrolische systeem). Kan het van een xm zijn die elektronische stuurbekrachtiging had? Bestaan die?

Voor mij een mysterie en ik hoop dat jullie er meer van weten.

Bedankt weer vast.

GOVA (0) PRO, 10 jaar geleden

Is een vacuumpomp voor de bediening van de egr.
Kan je een foto posten ?

harm valentijn (0), 10 jaar geleden

Ik heb de auto in de schuur van een vriend staan 3 kwartiertjes fietsen van waar ik woon. Ik zal een foto maken zo gauw ik tijd heb.
Jullie horen nog van me.

harm valentijn (0), 10 jaar geleden

Ik wist eerlijk gezegd niet wat een egr was, maar ik neem aan dat je gelijk hebt GOVA.
Ik zal er een fotootje van bij doen.
Ik zag dat hij door de nokkenas wordt aangedreven. Op mijn oude blok zit op die plek een afdekplaatje. Kan ik ongestraft het ding weghalen en er het afdekplaatje ervoor in de plaats zetten?
[url=http://postimg.org/image/gw2rd7sdn/][img]http://s17.postimg.org/gw2rd7sdn/Motorbl...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/dnya0663v/][img]http://s17.postimg.org/dnya0663v/Mysteri...[/img][/url]

harm valentijn (0), 10 jaar geleden

Of is hij misschien ergens op aan te sluiten?

harm valentijn (0), 10 jaar geleden

Andere vraag.
Kan de turbo blijven zitten of moet hij los gehaald?
In de vraagbaak is het niet helemaal duidelijk. Op het motorblok dat ik heb gekocht zit de turbo er gewoon nog onder, dus ik neem aan dat men hem er met turbo en al uit heeft gehaald.
Bedankt weer alvast!

GOVA (0) PRO, 10 jaar geleden

Turbo blijft zitten - vacuumpomp kan je vervangen door die capsule , maar je moet de koperen schroef ook in het smeerkanaal draaien waar de vacuumpomp oorspronkelijk stond.

harm valentijn (0), 10 jaar geleden

Ik heb bijna alles los en uit de weg. (Heerlijk om eens wat ruimte te hebben onder de motorkap!)
Je hebt het over een koperen schroef.
Waar vind ik die?

Dan vond ik nog wat merkwaardigs. Een brandstofslang die op de radiaoeur uitkomt vanaf de brandstofpomp. Is dat een soort termostaat ter voorkoming van te veel gas kunnen geven met koude motor?

Ik hoor het graag weer.
Dank je.
Harm

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën XM of stel zelf een nieuwe vraag.