close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C3: blower/airco

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4 HDI

beste,

de blower werkt niet meer, maar de airco volgens mij ook niet meer, ondanks dat het airco tekentje op de display wel opstaat.

we hebben hier te maken met een automatische airco met een groot display op bedieningspaneel (dus niet met draaiknoppen).

is hier het bedieningspaneel kapot of de blower?

alvast bedankt !!

Geplaatst door

wild at heart (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de blower kun je bereiken door de kap onder het stuur los te trekken, trek de stekker eraf, er zitten twee dikke draden aan.
zet de blower aan op de hoogste stand via het display en meet of je spanning krijgt op de draden.
Krijg je geen spanning dan is waarschijnlijk het regelapparaatje kapot, dat vind je aan de bijrijderskant onder het dashboardkastje bijna tegen het schutbord.
Het regelapparaatje zit in het kachelhuis geschroefd met 1 schroefje, en er zitten 2 stekkers aan, een grote en een kleine. je herkent ze door de groene kleur van de connectors.
Als je het apparaatje eruit haalt zitten er lange aluminium koelribben aan. Komt vaak voor, kost ongeveer 90 euro bij de dealer, bij de vakhandel is hij goedkoper.

Als je wel 12v meet bij de blower, dan is er iets met de blower zelf, dan zit hij vast of is hij doorgebrand, de blower haal je eruit door achteraan het palletje in te knijpen en vervolgens de blower een kwart slag naar links draaien. (Alleen doen als er iets met de blower is, je krijgt hem er moeilijk uit en nog moeilijker terug in)
Als je de blower per ongeluk scheef monteert dan zit hij klem en brand hij door als je hem aanzet, of het regelapparaat sneuvelt.

Succes!

hartelijk bedankt. zal er deze week eens werk van maken.

wild at heart 0

10 jaar

..ik meet 14,2V op de blower, dus ik denk dat ik er vanuit mag gaan dat de blower kapot is. ik probeer 'm eruit te halen, maar ik kan het palletje waar je 't over hebt, niet vinden.
kan je misschien iets specifieker zijn met locatie van het palletje?

wild at heart 0

10 jaar

..heb 't palletje gevonden en 'm eruit gekregen. stekker er nog 's op en getest. hij draait niet, maar hij ruikt ook niet doorgebrand. ik heb de kap eraf geschroefd er de 't motortje bekeken. zie er niets verkeerd aan. bij dealer prijs opgevraagd: 270 euro !! ben aan 't twijfelen om er één te bestellen, want ik ben nog niet helemaal zeker of 'ie wel kapot is

wild at heart 0

10 jaar

als je er volle bak spanning op krijgt moet hij draaien, maak er anders een paar draden aan en zet hem rechtstreeks op de accu. rood is +
draait ie dan nog niet, dan is het 100% duidelijk.

Je kan ook eens op de sloop informeren of via onderdelenlijn.nl
Die ventilator is inderdaad prijzig, of wellicht een nieuwe imitatie ?

En gelukt? of afgebrand?
we willen het natuurlijk wel graag even weten.

sorry voor late reactie. heb de ventilator aan de accu gehangen en draait als 'n gek. ventilator weer terug erin en de weerstands module eruit gehaald.
schoonvader heeft de transistor doorgemeten en die is kapot. is besteld en ga 'm van 't weekend installeren. dus voor maar drie eurootjes gerepareerd :-)

wild at heart 0

10 jaar

Helemaal goed!

kun je mij eens een foto mailen , wil graag weten welke transistor het is en evt het bestelnummer en de leverancier.
Dan kan ik het zelf ook eens proberen als ik er weer eentje in de werkplaats heb met een defecte regelaar.

...zal proberen vandaag een foto te maken + bestelnummer transistor door te sturen.

wild at heart 0

10 jaar

...sorry, ben er nog niet aan toe gekomen. is erg druk hier met verbouwen, maar zal zeker binnenkort doen.

wild at heart 0

10 jaar

ben nog steeds nieuwsgierig, ik krijg regelmatig auto's uit de psa groep binnen met dit probleem, als ik daar een goedkopere oplossing voor kan bieden is dat altijd handig.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.