Citroën BX 1992: brandstofpomp lucas slaat tilt

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: XUD7, Motorinhoud (cc): 1769, Vermogen (kw): 66

Beste gebruikers ,
Volgende probleem stelt zich bij een motortype XUD7 1769cc turbodieselintercooler
Brandstofpomp: Lucas CAV type 058 DPC R8443B453D


De auto valt tijdens het rijden vaak van het ene op het andere ogenblik gewoon stil en dit steeds zonder enig gepruttel of gesputter .
Eerst werd de dieselopvoer door de pomp gecontroleerd , de afsluiter zijn plunjer werd een poosje uitgehaald en de opvoerpomp met aansluitingen en drukregelaar werd volledig gedemonteerd en gezuiverd/doorgeblazen (schoepen en pompring uitgehaald …) , dit gaf geen verandering .


Blijkt dan bij verdere testrit dat als de motor uitvalt dit steeds gebeurt bij gewoon rijden vlak nadat er met de auto een draaibeweging werd gemaakt (bocht , rotonde , kruising, keren in een straat) , doch nooit als men de auto had laten freewheelen (men gas los heeft gelaten tijdens en vlak na de bochten ) .
Dit uitvallen gebeurt dan bij 25-50% van dusdanige richtingsveranderingen ( en nooit bij rijden in rechte beweging ).
Blijkt ook dat de pomp als het ware tilt slaat : motor slaat af en als men deze dan laat verder rollen terwijl deze nog in versnelling staat (om evt luchtbellen nog te verdrijven) slaat hij zo nooit meer terug aan zonder dat men eerst het contact heeft uit- en ingeschakeld : men moet steeds eerst het contact uit- en inschakelen voordat men de wagen terug gestart krijgt (met startmotor of evt met laten opkomen van versnelling als de auto nog niet tot stilstand was uitgerold , ik veronderstel dus dat het uitvallen niet ligt aan een luchtbel ) .


Toen koppelde ik bij wijze van proef het stroomdraadje naar de koudstartvervroegngsspoel af (zie fotos) wat als gevolg bleek te geven dat de motor altijd afsloeg na met gewone snelheid gas te geven (bij traag induwen van het gaspedaal sloeg de motor niet af) , daarom werd deze “koudstartvervroegingsbediening” gedemonteerd ( steeksleutel van ongeveer 40) .


Het uitgaand pinnetje van deze bleek uit te blijven staan , wat ik raar vond aangezien ik dacht dat deze met een veer retour zou moeten komen ; ik kon deze met mijn vinger wel redelijk goed maar niet heel soepel teruggeduwd krijgen ; nadat ik 12V op de spoel zette kwam het pinnetje zoals verwacht uit , maar bleef weer in uitgestuurde positie staan .Nadat ik deze ongeveer 5 maal zo had uitgestuurd en teruggeduwd bleek plots om weet ik welke reden de spoel in kortsluitig te zijn gegaan waardoor deze koudstartvervroegingsbediening (actuator) nu dus zeker dient vervangen te worden .


Dan heb ik deze defecte actuator opengezaagd , de spoel en kern uitgehaald en voorzien van een langs buiten verstelbare schroef in de plaats van het uitgaande pinnetje zodat ik met de instellingen kon experimenteren maar desondanks is het bij iedere instelling steeds weer zo dat de motor altijd afsloeg na met gewone snelheid gas te geven en bij traag induwen van het gaspedaal sloeg de motor niet af (zelfde situatie als met elektrisch losgekoppelde actuator

Zal ik met het plaatsen van een nieuwe koudstartvervroegingsactuator mijn probleem opgelost krijgen , en / of weet iemand er de gepaste verklaring bij ?

Dank bij voorbaat,

groeten , Davy

nsu

Geplaatst door nsu PRO , lid sinds 13 jaar geleden

6 Reacties

Siem Bijman PRO, 4 maanden geleden

Of het wordt opgelost met een nieuwe actuator is lastig te zeggen.
Wat mij opvalt in je verhaal is dat in het begin, voordat je met de actuator had geëxperimenteerd, de auto bij bochtenwerk in 25-50% van de gevallen afsloeg.
Na het draadje los te hebben gekoppeld sloeg hij altijd af. Dus de connectie met spanning op dat draadje is gelegd.

Wat ik dan graag eerst had willen weten voordat je hem er had afgeschroefd was of de spanning niet gewoon wegviel?

Want waarom moet je steeds de auto van contact halen na het stilvallen? Lijkt me eerder een relais of een stekkerverbinding die dit veroorzaakt. Maar hoe dan ook, je moet sowieso een nieuwe actuator monteren dus dan weet je het of het in die actuator heeft gezeten of dat het toch het wegvallen van de spanning is geweest.

nsu PRO, 4 maanden geleden

Vergeten te vermelden : Ik had ook een controlelampje naar het dashboard gelegd welk steeds bleef branden als de auto stilviel , nadien haalde ik de plunjer uit de afsluiter (zodat de auto niet meer met het contact kon worden stilgelegd) om ook de mogelijkheid van haperende afsluiter uit te sluiten ... de auto viel nog steeds stil .

Iggy III, 4 maanden geleden

Oké dat is goed, de spanning blijft er dus op.
En de massa? Eigenlijk het lampje tussen het blok en de aansluiting van de actuator plaatsen. Blijft vreemd dat het met rechtdoorrijden goed ging.

nsu PRO, 4 maanden geleden

Mijn lampje was op de batterij aan de min-pool gemaakt maar om ook de slechte werking van de spoel zelf (en evt massaprobleem ) uit te sluiten haalde ik de plunjer uit de afsluiter ... Het kan dus mijn inziens niet hieraan liggen ...

Siem Bijman PRO, 4 maanden geleden

Zoals Iggy zei, eigenlijk meten op het blok. Als er geen goede massa is tussen min batterij en het blok dan heb je nu alleen gemeten dat de voeding goed was. Massa problemen komen bij oudere auto's vaker voor door de kans op corrosie. Maar ben benieuwd of het met een nieuwe actuator is opgelost.

nsu PRO, 4 maanden geleden

De massa op het blok of pomp maakt niets uit als de plunjer uit de afsluiter gehaald is denk ik ...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.