Citroën Bx: BX 1.9 TZI break olielek bij onsteking ?

Bouwjaar: 1990

Het laatste jaar moet ik per 1000 km meer dan 1 liter olie toevoegen. Aan de bougies zie ik niets. Voor de plek waar de verdeler aan de motor vastzit ( van voren rechtsboven, bij de onsteking ? ) kan ik olie druppels wegvegen. Hier lekt het dus.
waarschijnlijk alleen tijdens rijden- de vettigheid werspreid zich over de motorachterkant.
Wat kan ik daar aan laten doen? Is het een keerring voor de ontsteking ? Is dat een groot (kostbaar?) karwei om te vervangen ? Is het erg ? Graag uw tips mvr gr Hans

stoffh

Geplaatst door stoffh (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën BX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

GOVA (0) PRO, 19 jaar geleden

olie komt uit oliepijlstokbuis.
nieuw oliepeilstok en alles is opgelost

mvg

Jos W (0) PRO, 19 jaar geleden

Hoog olie verbruik is motor (kleprubbers en of zuigerveren).

stoffh (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor de info. Maar komt de olielekkage aan de onderrand bij de plek waar de ontsteking aan het motorblok vast(geschroefd?) zit daar ook vandaan. Heeft iemand hier ervaring mee ? Zou het een keerring voor de ontsteking kunnen zijn ?

jwildschut (0), 19 jaar geleden

Bij mij lekt het ook op die plaats. Alles losgeschroefd en eens gekeken. Er zit een soort van afdichting op het asje dat naar de verdeler gaat, maar het is geen echte keerring. Veel afdichting blijkt het dus niet te geven, zodat vervanging waarschijnlijk ook niet tot oplossingen leidt. Ik heb er wat vet op gesmeerd, dat houdt ook wel iets tegen, zo blijkt. Tussen de afdichtingsvlakken van het verdelerhuis en de nokkenas kan je wel wat pakkingsverf smeren, want bij mij lekte het daar ook.

Misschien dat je met een creatief gebruik van O-ringen verder komt. De lekkage bij mij is zeer gering, eerder wat zweten dan echt lekken.

Als de lekkage nog meer naar links zit, dan is het aan de rechter lagerkap van de nokkenas. De linker en rechter lagerkappen van de nokkenas hebben ook een afdichtfunctie, maar er zit geen pakking o.i.d. tussen. Het is misschien ook geen goed idee om er pakkingsverf tussen te smeren, omdat dan de nokkenas mogelijk te ruim komt te liggen. Als je het toch doet, dan dus zeer spaarzaam en alleen aan de buitenste randjes.

Misschien zit de rechter lagerkap gewoon te los of misschien zit er hier wat vuil opgehoopt (bijvoorbeeld op de sleuven in de nokkenas), waardoor de olie niet meer goed kan wegstromen en naar buiten komt.

Kijk wel uit met de lagerkap, want deze zit ook vast met een inbusboutje aan de zijkant.

Olieverbruik ligt eerder aan de klepsteelrubbers. Verder is het nooit weg om ook de carterontluchting in de olievuldop eens schoon te maken. Ook de gebruikte olie maakt verschil. Shell Helix verdwijnt bijvoorbeeld heel erg snel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.