Sedert een dik jaar heb ik enorme problemen met mijn Citroën C3 1.4 benzine bouwjaar 2005. Het lichtje van de motor gaat branden en de auto rijdt in horten en stoten. In sommige gevallen valt de auto ook stil als de gaspedaal niet ingeduwd wordt.
Bij de garage werd de auto ingelezen en kwam een foutmelding voor injector. Deze werd vervangen samen met een bougie.
Even later was het probleem terug. Opnieuw werd de auto ingelezen en toen kwam de foutmelding voor katalysator en nog enkele zaken die ik me niet meer herinner. Er werd een afspraak gemaakt voor het vervangen van de katalysator, echter bij de afspraak werd de auto opnieuw gelezen en was de foutmelding voor de katalysator weg en werd iets anders vervangen, ik herinner me zelf niet meer wat. Enkele weken later was hetzelfde probleem daar opnieuw. Naar een andere garage die zei dat dit de bobine is. Bobine vervangen samen met 4 bougies, alsook de katalysator, omdat die effectief versleten zou geweest zijn van zoveel rond te rijden met een auto die contact hort en schokt. Hiermee was het probleem echter nog niet opgelost. Weer stelt het zich na een tijdje opnieuw. Foutmeldingen betreffen telkens injectie en dergelijke. Op aanraden van een Citroëndealer werd een condensator geplaatst aan de elektrische kabels van de bobine, die deze storingen zou verhelpen. Maar dit heeft opnieuw niet geholpen.
Is hier ervaring mee? Is dit een gekend probleem? Het is momenteel in het duister tasten. De oorzaak wordt maar niet gevonden en ondertussen blijf ik maar kosten maken aan de auto. En wordt mij zelfs aangeraden misschien gewoon een andere auto te kopen. Terwijl deze zelfs nog geen 100000km heeft en ik van plan was hier nog een tijd mee te rijden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De exacte storings tekst (of het nummer van de foutcodes) is wel van belang.
Gezien de lijst met vervangen onderdelen heb je volgens mij last van misfires en geen probleem met een injector.
Heb je de oude katalysator nog? Dan zou ik die er voorlopig maar weer even onder zetten, anders sneuvelt de nieuwe misschien ook weer.
Bedankt voor je antwoord. Nee, die heb ik helaas niet meer. Die is bij de garage gebleven, maar dit is ondertussen enkele maanden geleden dus zal reeds weg zijn.
De foutcodes en/of exacte omschrijvingen weet ik helaas niet, gisteren waren het er 6 en ze hadden allemaal betrekking op de injectie.
Volgende week heb ik opnieuw een afspraak, hij zal verder zoeken en beginnen met opnieuw bobine en 4 bougies te vervangen. Echter niet tegen betaling, want die werden een maand of zo terug nog maar allemaal vervangen. Maar hij denkt dat misschien ondertussen weer een bougie zal kapot gegaan zijn eventueel door zo rond te rijden.
Ik vrees echter dat dit opnieuw geen soelaas zal brengen. En ik hoopte dat iemand dit ging herkennen en kunnen zeggen wat het is, want mijn garagist lijkt ook ten einde raad te worden
10 jaar
Foto of printje van het scherm met de foutcodes (laten) maken en dan hier plaatsen.
Er is helaas een heel scala aan mogelijkheden. Zeker nu de exacte foutteksten niet bekend zijn.
Bij die mogekijkheden zit onder andere valse lucht, mechanische problemen (lekkende klep) en mengsel problemen (te arm of te rijk).
Een viergas test zou verdere informatie kunnen verschaffen. Net zoals het uitlezen van de zogenaamde "fuel trim".
Ook hier geldt dan foto of printje (laten) maken en hier plaatsen.
Mijn vader had met een C3 Diesel gelijkaardige problemen en na een hele tijd bleek het een probleem te zijn in de module met de zekeringen in de motorruimte. Eens die module vervangen waren de problemen weg. De prijs lag rond de 60 euro denk ik.
10 jaar
indien je doorrijdt met een haperende ontsteking
loop je een groot risico dat de katalysator verbrandt door de niet verbrande benzine
die terecht komt bij de katalysator
maar de kat is al vervangen door de garage de garage weet als men de kat vervangt dat het probleem ook opgelost moet zijn
dus mijn advies is terug gaan naar de garage
en zoals oldford al vertelde p codes en gegevens viergasmeting heel belangrijk om je verder te kunnen helpen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar