Citroën C5: C5 Diesel Bokt

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 100kw

Zo Heren, ik ben Rinus Vermunt 68 jaar jong.
Sinds ruim een jaar weer de trotse eigenaar van een C5, 6 bak automaat met een 100 KW diesel.
Eerste registratie 30/1 / 2007 en sinds 11/6 2009, de eigenaar had toen 95000 km en nu 126700 Km.
De eerste APK bij aankoop en nu in juni j.l dus weer APK gekeurd, dat koste toch wel wat, omdat er nogal wat moest gebeuren maar het was mijn jongens droom.
Maar kort er na kreeg ik een probleem, turbodruk te laag was de conclusie in de garage (dealer).
Na lang zoeken, en het vernieuwen van een paar stuurklepjes met een vacuümtankje voor de turbo aansturing liep hij weer als een zon.
Maar na twee dagen begon de motor opeens te ,,bokken”zoals een benzine motor doet bij een vuile carburateur.
Na 5 Km was het ook ineens weer weg, maar toch voelde ik mij niet lekker hierbij.
En nu 3 maanden later doet hij dit regelmatig, ik heb hem een paar keer bij de dealer laten uitlezen, maar konden geen storing vinden in de computer.
Laatst had ik het weer, toen heb ik het volgende gedaan, rijdend in vrijstand gas gegeven, de motor loopt dan zo op naar 5 duizend toeren, in de manuele stand gezet hij blijft bokken noem ik het maar.
In een lagere versnelling handmatig bij dezelfde snelheid, dus b.v. 110 Km/p in zijn 4, dus meer motor toeren, het probleem blijft.
Alleen als ik rem en de snelheid vasthoudt, zodat de motor moet trekken stopt het probleem.
Het probleem bleef ongeveer ½ uur aan de gang, en dan opeens is het weg voor lagere tijd.
En afgelopen zaterdag had hij het weer en ik moest stoppen voor een stoplicht, ik schrok mij rot, ik dacht dat heel de auto in brand stond, maar het was alleen de zwarte uitlaat gassen uit de uitlaat.
Als de motor inhoudt, heb ik het gevoel of ik de motorrem gebruik net als bij een vrachtauto.
Dus vandaag weer uit gelezen, geen foutcode gevonden, ik zeg ik denk dat hij de luchtfilter heeft op gevreten en de stukken de turbo vast zetten, maar ook aan de luchtfilter is niets te zien.
Wie heeft dit meer mee gemaakt en wat is de oplossing.
Bedankt Rinus

Rinus Vermunt

Geplaatst door Rinus Vermunt (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

muggo (0), 13 jaar geleden

gaat het gaspedaal op het moment dat de motor bokt stroever of zwaarder ???

Rinus Vermunt (0), 13 jaar geleden

Maakt niet uit, ik heb het probleem zowel met de CC als zelf gas geven.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Is het niet het regenereren van het roetfilter.

Rinus Vermunt (0), 13 jaar geleden

Heren op de eerste plaats allemaal bedankt voor het mee denken en de reacties
Maar mijn probleem blijft, daarom heb ik besloten om de EGR klep te laten vervangen in de hoop dat het probleem dan is opgelost, maar niemand kan mij dit garanderen het blijft gokken.
Maar wie hangt verlangt, dus neem ik de gok.
Groetjes Rinus

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

gissen is missen, meten = weten.

Of te wel rijdend uitlezen en hopen dat de motor doet, opdat moment wat jij ervaart als er geen monteur mee rijdt,...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.