close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C5: Nagelt en loopt niet goed trekt slecht

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0Hdi 16V 140 pk

Wij hebben een C5 ph2 hdi 2.0 16V hdi.
De klant klaagt dat de auto slecht trekt.
Stationair maakt de motor een beetje een Lanz-Buldog achtig nok nok geluid. Tijdens rijden nagelt de motor enorm en schudt de motor ook (gevoel van op 3 cilinders lopen)
De parameters wijken niet echt af. Het brandstoffilter is ok (kortgesloten) De egr afgekoppeld geeft geen verbetering.
De verstuivercorrectie is 97% 104% 116% 84%, geen extreme retouren op de verstuivers.
Tijdens het starten van de motor met losgenomen injectorstekkers is de druk in de gallerij ruim 300 bar.
Echter na het aansluiten van de stekkers en wissen van de storing slaat de motor zeer moeilijk aan. Nagelt er en slaat steeds af, tot na herhaald pogingen de motor aanslaat en blijft lopen.
Het lijkt alsof een of meer injectoren lekken zodat de cilinder nog vol diesel staat.

4 gebruikte injectoren geregeld en gemonteerd.
Motor loopt goed, geen lanz geluiden meer verstuivercorrectie van alle 4 cilinders ligt mooi rond de 100% hoogste 103 en laagste 98.
Proefrit gemaakt auto loopt en trekt eerst goed, maar na 5 minuten ineens weer enorm nagelen en schuddend lopen, correctie staat stationair op 84% 116% 114% 90%

Het lijkt er weer op dat er iets is met de injectoren hoewel ze getest schijnen te zijn voordat ze werden afgestuurd.
Ik vind verder geen echt afwijkende andere zaken.
Zie ik wellicht toch iets over het hoofd?

Geplaatst door

citroenmonteur (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoe staat het met de krukaspoeli deze gaan nog wel eens stuk dat geeft ook een rammel bij geluid en als hij verekeerd zit zou die ook kunnen trlillen.
de eerste keer heb ik er geen erg in gehad en kon het niet zo gauw vinden tot de klant belde dat de poeli gebroken was na vervanging probleem weg.
er zit een soort sleuf gat kijk is als hij draaid of dat daar het geluid van dan komt je moet dan wel bij het rechter wiel de plaat weg halen om de poeli tezien.
ik zeg niet dat het dat is maar misschien voor controle.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

14 jaar

@Jan: Dit type motor heeft deze poelie niet meer

Een keer bij een Volvo gehad dat de middelste trillings demper van de motor/bak er uit lag, gaf een soort gelijke klacht.

Dit is echt wel een motorprobleem:
hij trekt niet goed en loopt zeg maar op 3 cilinders onder belasting en nagelt dan zoals vroeger bij lucht in de inspuitleiding, het nok-nok geluid is stationair en klinkt het hardst bij de inlaatbuis het is alsof een cilinder niet goed meedoet of op een verkeerd moment ontbrandt.

Slechte brandstof getankt?

geert3496 0
badge

14 jaar

hij trekt toch niet lucht via de ontluctingsbalg?

vandaag 4 injectoren uit een goed lopende auto gemonteerd, het probleem blijft aanwezig,
injectoren zijn het dus niet

hoeveel bar levert de HD pomp, en hoeveel wijkt dit af van de theoretische hoeveelheid.

wat is de staat van de stekkers van de verstuivers? en de stekker op de EBE


de middelste motor/bak steun ligt er toch niet uit ? kan ook een soort gelijk probleem produceren


oh trouwens, meer een long shot, D-riem niet een tand versprongen?

De drukken zijn vrijwel 1 op 1 hetzelfde als de theoretische drukken. het zit ook niet in de stekkerverbindingen.
Distributie wil ik inderdaad nog gaan controleren, evenals de timing van de nokkenasketting.

Nou, nieuw riempje er op en weer racen ?

Riem en ketting stonden op tijd. Wel drukverlies via een van de inlaatkleppen. Nokenassen gedemonteerd, er waren 2 hydr stoters gebroken, verder een paar kleppen die niet goed afdichten, wrs doordat er puin tussen de klepveren heeft gezeten en ze dus langer niet goed gesloten zijn. Mogelijk zijn er ook nokkenassen tov de kettingwielen iets verdraaid zodat de timing toch niet klopt ondanks de merktekens die wel weer goed staan. kop gedemonteerd, kleppen niet krom.
Optie 1 alle kleppen schuren 16 stoters en brugjes vervangen + beide nokkenassen + ketting en spanner
Optie 2 Monteren van revisiekop

ik zou gaan voor optie 2

Dat gaan we denk ik ook doen, dan is het vrijwel zeker dat je niet nog een keer hoeft.

Vandaag optie 2 uitgevoerd zie topic hierboven, loopt en trekt weer goed.

nou daar ging het toch maar om.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

14 jaar

bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.