hallo,
ik ben in het bezit van een c35 uit 1983 met 2.5lt diesel (in de cx is hetzelfde blok gebruikt).
De motor maakt een tikkent/ratelend geluid bij het optrekken in alle versnellingen (voornamelijk in de lage versnellingen) dit is zowel bij koude als warme motor. Het ratelende geluid verdwijnt bij 20 in zijn 1, 40 in zijn 2, 60 in zijn 3 en +/- 85in zijn 4. In zijn 5 lijkt het bijna er niet te zijn. Bij snelheden boven de honderd begint de auto wel te schokken, dit kan zowel van de banden alsvan de motor komen (verdwijnt direct als ik het gas loslaat). Als de motor b.v. voor een stoplicht in zijn vrij staat tikt deze soms ook.
Het olie verbruik is valt mee en de kleppen zijn onlangs gestelt. De motor rookt overwegend grijs tijdens het optrekken. Bij constante snelheden geen/bijna geen rook.
Het blok is rond de verstuiver van cilinder nr.1 (vliegwiel zijde) vet en er komt rook of damp langs de verstuiver omhoog. Bij het losdraaien van de brandstofleiding daalt het toerental sterk (vergelijkbaar met de andere cilinders). De gloeibougie is hoogstwaarschijnlijk kapot, de andere heb ik og niet kunnen meten.
Ik hoop dat het verhaal duidelijk is en beantwoord eventueele vragen graag,
Wouter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
na nogmaals de verschillende verstuiver leidingen losgedraaid te hebben blijkt de motor bij 1 door te lopen, bij 2/3/4 valt hij vrij vlot uit. Op het zicht zou ik zeggen dat de diesel opbrengst van cilinder 1 wat lager ligt dan van de anderen (maar dit kan gezichts bedrog zijn). Ik ga een dezer dagen de druk meten.
heb vandaag de gloeibougie van cilinder 1 (waarschijnlijke probleem cilinder) vervangen. De oude miste +/-1cm van de kop. De kans is groot dat de problemen hiervandaan komen.
Heeft iemand tips hoe ik het misende deel uit de wervelkamer kan krijgen?
16 jaar
gisteren verstuiver en gloeiplug verwijderd. Vervolgens de motor een poosje laten lopen om alle troep eruit te blazen.
Na het verwijderen van de koperen ring (wat een klus...) een golfring aangebracht (zoals hoort) en een nieuwe koperen ring gebruikt. De verstuiver terug geplaatst en weer een nieuwe gloeiplug geplaatst (de nieuwe die erin zat de afgelopen 20km was al zowat gescheurt).
Op dit moment start de auto beter, en loopt hij regelmatiger. Verder ook meer power. Ben benieuwd hoe lang de tik wegblijft.
16 jaar
na een paar weken bleek dit ook het probleem niet op te lossen.
Alle vier de verstuivers waren kapot, na revisie (nieuwe nozzels en twee nieuwe veren) loopt hij weer als een trein.
twee veren gebroken
alle nozels slecht
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C25 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar