Wat gebeuren kan is mij overkomen. Het liefst type ik mijn probleem met hele kleine lettertjes. Bij het monteren van de nieuwe riem van mijn J5. geen tubo, is het nokkenastandwiel (NAT) verschoven. Heb vooraf de krukas, pomp en NAT gemerkt. BLijkbaar was de afstelling op een kantelpunt. Heb geen officiele merktekens kunnen vinden. Goede raad onder de motor was en misschien nu wel duur. Heb mbv de oude riem en veel kracht rechtsom het NAT op het gemaakte merkteken gezet. Heb hem misschien 4* rond moeten draaien omdat die er net over heen ging (compressie?). Hoe los ik dit op en wat heb ik aangericht?. Zit nu in een rouwproces van stom, stommer ......
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Op de doos van je nieuwe riem staat toch hoe je hem moet afstellen? Bedoel je dat het tandwiel ten opzichte van de nokas verschoven is of gewoon in zijn geheel?
Zover ik kan zien op masterbase is het (net als bij mijn Xantia) vrij simpel. Vergrendeling nokastandwiel met een m10 boutje in het vergrendelgat in het tandwiel en daar achter de uitsparing. Stukje draadeind (ik dacht m8 ofzo) in de krukaspoulie en het vergrendelgat erachter.
Gaten in nokastandwiel op 8 uur ongeveer en in krukastandwiel op ook op 8 uur kan wel een beetje verschillen al naar gelang het blok gekanteld ligt dus ff referntie zoeken bij denkbeeldig rechtopstaand blok. Staat vast ook op de verpakking van je nieuwe distr snaar.
Gr Jaap
op de orginele riemen staan streepjes die overeen moeten komen maar dit wordt nergens toegepast
iedereen zette streepjes op de poulies en als je je hier aan houdt ging dat goed
meestal lukt het met bdp en tuimelen v.d. kleppen om hem goed te zetten maar dan niet de fout in gaan met de pomp
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C25 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar