Citroën Jumpy: Citroen Jumpy altrnatorlampje

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900 cc

Mijn broer heeft een Jumpy aangeschaft met de volgende probleem.
Motor start met startkabels, alternatorlampje blijft branden, gaat uit bij hoger toerental. Moet toch straks bij hem langsgaan, dan zal ik eens zijn laadpanning eens nameten. Zou het aan de regelaar zijn, is deze appart te vervangen, of gewoon de hele alternator vervangen, kan het ook zijn batterij zijn ? Ze hebben tegen hem gezegd dat wanneer de alternator aan vervanging toe is, dat deze aan de computer gehangen moet worden, is dat waar ? Iemand zo iets meegemaakt ? Gr. Jantje

firedriver

Geplaatst door firedriver (60) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Jumpy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

firedriver (60), 11 jaar geleden

Ondertussen bij mijn broer geweest.
De zaak zelf eens bekeken.
Motor gestart met startkabels.
Lampje van de laadspanning blijft gewoon branden.
Met de voltmeter meet ik iets boven de 12 v, normaal zou het toch ongeveer 14 v moeten zijn.
Startkabels eraf genomen.
Terwijl de motor draaide heb ik de + pool va de batterij ontkoppeld waarbij de motor plots
stilviel.
Moet nog wel nameten of er spanning komt op de kleine stekker van de alternator na het op contact zetten.
Dus gewoon een andere alternator besteld, voor die prijs.
laat nog iets weten.

Gr.
Jantje

firedriver (60), 11 jaar geleden

Beste vrienden, Alternator is aangekomen, moet deze nog woensdag monteren. Ik denk dat ze een verkeerde hebben gestuurd. De alternator is hetzelfde, alleen de aansluiting van de dunne kabel met de alternator. Deze stekker heeft nog een andere kabeltje dat uisteekt maar is nergens aangesloten, is zelfs volledig bemanteld, waarschijnlijk om een aansluiting mogelijk te maken voor toerental. Jumpi van mijn broer is niet voorzien van een toerenteller. De nieuwe alternator heeft geen stekkerverbinding maar verbinding met bout en moer. De vraag is of ik de nieuwe alternator kan gebruiken mits een aanpassing van de verbinding van de dunne kabel met de alternator, normaal moet dat geen probleem zijn denk ik.
Gr.
Jantje

firedriver (60), 11 jaar geleden

Ik heb die nieuwe alternator bekeken.
Als ik juist ben, B+ naar de batterij, D+ aansluiten met een de dun kabeltje.
Aan de deksel zelf staat W, met welke kabel wordt deze aangesloten, moet wel de oude alternator ook bekijken waar de W staat, wordt deze wel verbonden.
Het is voor mij allang geleden, daarom deze vraag.
Gr.
Jantje

firedriver (60), 11 jaar geleden

Ik heb deze forum eens doorgenomen.
Volgens andere gebruikers moet de W niet aangesloten worden, dient eventueel voor een toerental.
Dacht eerst aan de stekker zelf van D+, dat de bijkomende losse kabel voor toerental bestemd was.
Maar ja, woesdag de operatie bij mijn broer zijn wagen gewoon uitvoeren.
Laat nog iets weten, antwoorden zijn altijd welkom

Gr.
Jante

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Hallo Jan,

Ik zal eens meediscussieren met jou.

Zijn de accuklemmen goed? Goed contact op de accupolen?
12V stationair op de accu is te weinig. Moet ruim 13,5 -14,5 V zijn. >>> Vervangen van dynamo.
W- aansluiting is voor een eventuele aanwezige toerenteller.


"Startkabels eraf genomen.
Terwijl de motor draaide heb ik de + pool va de batterij ontkoppeld waarbij de motor plots
stilviel."

Dit is te verklaren omdat de accu hartstikke leeg is. Niet meer doen trouwens.! Succes

firedriver (60), 11 jaar geleden

Beste Ralf_Jensen,

Het was maar een test, normaal gezien zou toch de motor moeten draaien nadat met de accupool eraf haalt, bij mijn vrouw haar Picasso was de motor niet uitgevallen na het eraf nemen van de accupool.
Tijdens het draaien meet ik maar tss. de 12v - 12,5v, lampje blijft branden.
Als ik deze batterij oplaadt, ongeveer 2 minuten met mijn wagen en de startkabels eraf neemt, start deze wagen meteen.
Zeg Ralf_Jensen, waarom mag dat niet, er zijn altijd zakens dat ik bijleerd.
Ik zal je zeker geen ongelijk geven, ik kan ook iet alles weten.
Er steek zelfs een andere batterij in, volgens mijn broer toch

Dikke gr.
Jantje

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Vervang de dynamo eerst. Dan zul je ee n laadspanning van ± 14V meten dit is OK. Je lampje is dan ook uit.! Kan goed zijn dat de accu in orde is.

firedriver (60), 11 jaar geleden

Beste Ralf_Jensen,
Ten eerste ben ik al zeer blij dat ik van iemand gelijk u een antwoord krijg waarvoor dank.
Ik zal dan woensdag in de late avond zeker iets van mij laten weten.
De aansluiting verschilt met de orginele, maar met een kleine aanpassing moet dat lukken.
Ik heb eens vroeger een opleiding gedaan van autotechniek, maar dat is zeker 25 jaar geleden, het enige wat ik nog weet, dat wanneer langs beide kanten spanning komt, dus van de alternator en van de batterij, dat het lampje niet gaat branden, omdat het lampje tussen die kring is aangesloten, en geen spanningsverschil meet,

Dikke Gr.
Jantje

Theo Sparenburg (5), 11 jaar geleden

Ik heb altijd geleerd dat bij een wisselstroomdynamo het heel gevaarlijk is bij lopende motor de draad naar de dynamo of een accupool los te nemen. Dit kan de dynamo vernielen.


vr.gr. Theo

firedriver (60), 11 jaar geleden

Dag Theo Sparenburg, Alles ok, bij één van de vorige antwoorden heb ik ook een gelijkaardige antwoordt gehad. Bij deze test zal ik zeker geen zware verbruikers aan doen zoals de lampen Bv, anders wordt dan inderdaat de alternator zwaar belast met als gevolg dat deze defect geraakt. Deze test duurt bij mij maar een paar seconden, nog nooit daarmee problemen gehad.

Gr.
Jantje

firedriver (60), 11 jaar geleden

Correctie, inderdaat moet met een D zijn.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Klopd.

firedriver (60), 11 jaar geleden

Dag samen,
Eigenlijk had ik een schets moeten maken van de alternatorriem.
Ben van alles aan het proberen, kan iemand mij een schets bezorgen om deze alternatorriem juist op te zetten.
(multi V riem)

Dikke Gr.
Jantje.

Hans4040 (310) PRO, 11 jaar geleden

Met stuurbekrachtiging, met airco, of allebei?

firedriver (60), 11 jaar geleden

Beste Hans4040

Alleen met stuurbekrachteging, geen airco.
Ik heb wel opgemerkt dat er geen spanrol aanwezig is, alleen een grote geleidingsrol, een kleine geleidingsrol, en een automatische riemspanner.
Ik moet het zelf bekijken hoe ik de riem moet spannen, omdat er geen gewone spanrol aanwezig is, vind ik toch raar, maar ja, moet wel lukken. Gr. Jantje

firedriver (60), 11 jaar geleden

Dank u, Hans4040

Dikke gr.
Jantje

firedriver (60), 11 jaar geleden

Voila,
Riem gemonteerd, motor gestart, laadspanning nagemeten 14v, alternatolampje brand niet meer. Dus, IN ORDE. Om de riem te monteren moest ik wel de rol van automatische spanner omhoog draaien met een ringsleutel 15, zodat er geen spaning op de riem is, was heel goed meegevallen maar je moet het weten. Gr. Jantje

Hans4040 (310) PRO, 11 jaar geleden

Mooi zo...bedankt voor de feedback

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Goed dat het nu is opgelost.

Succes

firedriver (60), 11 jaar geleden

Dank u, jongens.
Tot de volgende.

Dikke gr.
Jantje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumpy of stel zelf een nieuwe vraag.