Citroën Xsara: Citroen Xsara break

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Km stand 97.000
Af en toe slaat de motor een over, waarna het controlelampje: werking motor gaat branden (storing in het injectie-onstekingssysteem) Het lampje kan dagen achter elkaar branden en dan weken weer niet. Soms knippert het lampje tijdens het rijden aan en uit, zonder dat ik bemerk, dat de motor overslaat of niet goed loopt. Het probleem is zich voor gaan doen omstreeks 45.000 km. Aanvankelijk werd in de garage de accu losgekoppeld en daarna weer aangesloten, waarna het probleem leek te zijn verholpen. Later ben ik twee keer in de garage geweest om de computer te laten uitlezen, maar er verscheen geen foutcode op het scherm. Uiteindelijk werd mij verteld, dat de verstuivers vervangen moesten worden. Ik vroeg de garagehouder of het probleem dan gegaranderd verholpen zou zijn, maar dat kon de garagehouder niet garanderen. Ik heb daarna en reinigingsvloeistof voor de verstuivers toegevoegd aan de benzine, maar dat heeft geen invloed gehad.
Ik heb de indruk, dat temperatuursverschillen en wisselende vochtigheidsgraad van invloed zijn en dat het een probleem is in de electronica.
De auto is voorzien van een aircosysteem.
Weet iemand wat ik de oorzaak kan zijn ?

hpsligte

Geplaatst door hpsligte (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Het knipperende lampje probeert je te vertellen dat er een storing is die de katalysator aan het vernielen is.
De bedoeling is dan dat je de motor uitzet of op zijn minst iets doet waardoor het lampje niet meer knippert, zoals gas loslaten.

Als het lampje brandt dan is er een storing opgeslagen die uitleesbaar MOET zijn.
Kan zijn dat je Citroen specifieke software nodig hebt, maar het kan ook zijn dat je deze met EOBD (een algemene standaard) moet uitlezen.
Wettelijk is het zo dat de storing met EOBD gelezen moet kunnen worden.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat goed is zou ik de luchtmassameter rijdend laten controleren.
Wat ook veel kan helpen is de waarde van de zogenaamde "Long term Fuel Trim" die met EOBD moet worden uitgelezen.
Dat is de zelflerende waarde in de motor-computer waaraan je kunt zien of het mengsel te arm, goed of te rijk is.

Ben je bij een algemene garage geweest of bij een dealer?

hpsligte (0), 14 jaar geleden

Geachte old ford,
Allereerst hartelijk dank voor Uw reactie.
Het lampje knippert eigenlijk nooit, maar gaat soms voor langere tijd aan en soms even een paar seconden aan en later weer uit.

Ik heb de computer laten uitlezen bij de Citroen dealer in Haarlem. Een keer werd mij verteld, dat het lampje tijdens het uitlezen niet meer brandde; het gaat te pas en te onpas aan en uit; en dat daarom geen foutcode zichtbaar was. Laat ik stellen, dat het lampje hooguit 5% van de tijd dat ik van de auto gebruik maakt aan en weer uit gaat en toevallig nu twee dagen heeft gebrand en inmiddels sinds gisterenmorgen weer uit is.

De auto heeft net zijn APK gehad en ik ga er van uit, dat alles in orde is.

De garagehouder verteld mij altijd keurig, bv dat de uitlaat binnen een bepaalde termijn aan vervanging toe zal zijn en geeft ook steeds een uitgebreid mondeling rapport van wat er mogelijk in de nabije toekomst aan reparaties te verwachten is.

Ik zal in ieder geval alle slangetjes en slangen controleren.

NB. ik dacht zelf ook aan de katalisator, althans de sensoren, die meten wat het mengel is en mogelijk het injectiesysteem aansturen. Helaas heb ik te weing kennis van dergelijke zaken en ik zal nogmaals met de garagehouder overleggen wat de mogelijkheden zijn. Ik zal Uw advies daarbij voorleggen.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Even een tip, brandt het storingslampje weer. Direct terug naar de dealer en de motor NIET uitzetten! Zo heb je de meeste kans dat de foutcode er inblijft.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.