Citroën Xsara Picasso 2005: co 10

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: nfu, Motorinhoud (cc): 1600

auto van buur is afgekeurd voor co
heeft co van 10
heeft laten uitlezen in garage , geen fouten
lambdasondes zijn vorig jaar vervangen door een bosch sonde 2 x
heeft nu 14dagen om in orde te brengen

iemand enig idee , gekende citroen psa problemen
picasso 1600 dubbele nokkenas

zwartepiet

Geplaatst door zwartepiet , lid sinds 16 jaar geleden

8 Reacties

oldford PRO, 6 dagen geleden

De algemene oorzaken zijn een defecte sensor (map-sensor, lambdasonde), valse lucht, te hoge brandstofdruk. Alhoewel je dan wel in de meeste gevallen een foutcode krijgt.

Weet je ook de andere waardes van de 4-gas meting? Dus Co2, O2, Hc en lambda getal?
Dat zowel bij stationair als op toeren.

zwartepiet, 4 dagen geleden

vandaag bij bevriende garage geweest voor de waarden op rolantie
co 7.99 o2 0.01 106 hc co2 9.6
op 2000 toeren 7.99 co co2 7.6 o2 0.4 hc 563
hebben van sloop xsara katalystor met de 2 sondes verbouwd , ook de inlaatdruksensor, uitlaat is potdicht
terug laten meten en bijna dezelfde waarden , geen enkele fout of storing

suggesties

oldford PRO, 4 dagen geleden

Weet je de historie van de auto? In het bijzonder of de motorelektronica nog standaard is?

Verder wordt het zoeken en meten. Staat de distributie op tijd? Valse lucht in de inlaat?
Wat doen de koelvloeistof en inlaat lucht temperaturen?
Wat voor signaal geven beide lambdasondes af? Wat voor signaal geeft de map-sensor?
Over wat langere tijd kijken bij zowel stationair als op toeren.

zwartepiet, 4 dagen geleden

deze morgen met koude motor verder gezocht
watertemperatuur op 11 graden en loopt warm op tot 94 graden
inlaatdruk was koud met stilstaande motor 1030 milibar draaiende iets van een 485 -495
eerste lamdasonde schomelt rond de 800 op de onderste 200 en veranderd niet

oldford PRO, 3 dagen geleden

Ik vindt het signaal van de map-sensor wat aan de hoge kant, naar dat kan ook aan mij liggen.
1e Lambdasonde geeft een rijk mengsel aan (klopt met de uitlaatgas meting).
De 2e lambdasonde geeft aan dat er een hoop zuurstof in het uitlaatgas zit en dat kan niet.
Het is in tegenstelling met de uitlaatgas meting, dus kennelijk is deze achterste sonde defect.

Signaal van de map-sensor veranderd niet als je gas geeft? Ook op toeren rond de 490 mbar?
En de inlaat lucht temperatuur?
Of eventuele valse lucht in de inlaat?

    Wat ook héél vreemd is, is dat je geen foutmelding op het mengsel krijgt. Die 1e lambdasonde geeft alleen maar een rijk mengsel aan en er wordt dus niet bijgeregeld. Dat riekt voor mij naar klooien met de software van de motor-computer. - oldford PRO, 3 dagen geleden

zwartepiet, 3 dagen geleden

sondes zijn al verwisseld ,met de katalisator van een sloop
bovenste en onderst zijn dezelfde, ,ook al boven naar onder geplaatst, resultaat het zelfde
valse lucht moet dan via het inlaatspruitstuk binnen komen , of inspuitcomputer defect?

    Tja, of de vervangende katalysator is lek, of er is een bedradingsprobleem met de achterste sonde. - oldford PRO, 3 dagen geleden

zwartepiet, 2 dagen geleden

inlaatspruitstuk afgedicht met een plaatje met een bandenventiel erin,alle aansluitngen afgeplugd
druk opgezet en met zeepsop natgespoten , nergens zeepbellen
kabels van de sonde 1 en 2 doorgemeten naar ecu, allemaal ok

harry4203 PRO, 1 dag geleden

is de timing gecontroleerd? mede omdat de waarde van de inlaatdruk een beetje afwijkend is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.