close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xsara Picasso: Code P0138

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Beste collega's,

Ik heb hier een picasso staan waar ongeveer eens in de 3 weken het mm. lampje gaat branden.
Als ik de DTC's uitlees geeft hij code 'P0138 O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 1 Sensor 2)'.
De 2de sensor dus. IK heb deze nu al 2x vervangen maar het probleem blijft. De klant kan verder niks merken
aan de motor als het lampje gaat branden. Ook de waardes met de 4-gas meting zijn goed.

Iemand een idee op deze rare storing??

Geplaatst door

UniverseelOK (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Achter de code staat ook vaak de eventuele oorzaak:
P0138: bedrading maakt sluiting naar positief (de + dus) of de sensor zelf, (maar die heb je al vervangen) of de ECU (ECM)
Controleer eerst de bedrading op beschadigingen of sluiting in een stekker.

mvg.
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

kijk ook eens naar de voorste lambda indien deze niet goed werkt gaat de tweede daar op reageren
waardoor deze vervangen wordt zonder resultaat

andreas08 0
badge

16 jaar

Heb deze storing eerder gehad, alleen niet bij een xsara.
Gaf ook steeds aan storing lambda sonde, diverse malen vervangen bleek de luchtmassa meter vervuilt te zijn, deze gereinigd en de storing was opgelost.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Gr. Pieter

p.k.8330 0
badge

16 jaar

[quote=p.k.8330]Heb deze storing eerder gehad, alleen niet bij een xsara.
Gaf ook steeds aan storing lambda sonde, diverse malen vervangen bleek de luchtmassa meter vervuilt te zijn, deze gereinigd en de storing was opgelost.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Gr. Pieter[/quote]
Hoe hebt u de luchtmassa meter gereinigd? (met wat?)

serres 0

16 jaar

[quote=serres][quote=p.k.8330]Heb deze storing eerder gehad, alleen niet bij een xsara.
Gaf ook steeds aan storing lambda sonde, diverse malen vervangen bleek de luchtmassa meter vervuilt te zijn, deze gereinigd en de storing was opgelost.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Gr. Pieter[/quote]
Hoe hebt u de luchtmassa meter gereinigd? (met wat?)[/quote]
remmenreiniger doet het meestal wel

en nu als er geen luchtmassameter inzit in deze auto maar een mapsensor
het komt bij deze motoren nog wel eens voor dat er problemen zijn met de hydraulische klepstoters
is de auto al eens door een dealer uitgelezen ivm de citroen gerelateerde storingen in het geheugen

andreas08 0
badge

16 jaar

zoals gezegd controleer goed de bedrading en m.n de stekker van de lambdasondes zelf (groen en blauw) en de stekkers bovenop de mm computer. En spuit ze sowieso in met contactreiniger of wd40. Dit is af en toe hoewel geen duidelijke slechte verbinding toch de oorzaak. Verder zijn er updates voor de motor die de marges van de mengselregeling kunnen verruimen.
Ik weet niet of dat ook voor de achterste lambdasonde geldt, maar het valt te proberen.

Dank voor de reacties!

Ik heb 4 weken geleden de bedrading en de stekkers nagemeten (alles ok) en ingespoten.
Ook heb ik nog contact gehad met de citroen dealer die mij vertelde dat de mapsensor deze
storing ook wel kan geven. Deze vervangen en stekker + bedrading nagelopen. Toch stond de
klant er vandaag weer met het zelfde probleem . . .

Citroenmonteur wat voor update is dat precies en kan elke dealer deze instaleren??

UniverseelOK 0
badge

16 jaar

P0138 signaal van sonde na de Kat te hoog.

Word meestal gezet als de signaalspanning van deze sonde langere tijd boven de 1 volt blijft.

Kan oa een slecht contact zijn.
Maar kan ook heel goed veroorzaakt worden door een slechte voorste sonde die (nog) niet als fout word gezien.
Zelf kijk ik altijd eerst eens hoeveel de motor aan het bijregelen is.
Een viergastest zie je (in dit geval) niet zoveel aan denk ik.
Als de voorste sonde al oud is vervang ik die toch, ondanks dat hij wel goed lijkt te meten en geen fout geeft.

Als alles echt goed is en toch die code terug komt is er(soms)nog een mogelijkheid
om de ECU te voorzien van aangepaste (verbeterde) software.

De update (die dit probleem oplost) moet er dan wel zijn natuurlijk.
Ieder dealer zou dit kunnen doen.

Oiram

Klant weer gehad, beide lambda sensoren (orgineel) vervangen. Leek 4 weken goed te gaan
maar stond er vorige week toch weer met de zelfde stroring. Na flink doorvragen blijkt dat de
storing erin komt na een tijdje stationear lopen.(10min.) Dealer nog gebeld over update maar blijkt
er niet te zijn.

Wij kan mij helpen?!?

UniverseelOK 0
badge

15 jaar

Heeft Citroen de auto ook al eens uitgelezen?
Als die P0138 met EOBD app is uitgelezen heb je een kleine kans dat er toch nog andere fouten
uitgelezen kunnen worden met originele app.
Oiram

lekt er niet ergens vacuum, lijkt erop alsof er vacuum lekage aanwezig is waardoor lambda te hoog word en lampje aan gaat.

Kan geen vacuum lek vinden. De dealer heeft de auto in het begin al is
uitgelezen maar geen bijzonderheden toen. Als de klant weer komt zal
ik toch maar weer is naar de dealer gaan.

UniverseelOK 0
badge

15 jaar

Niet alle auto's zijn gelijk, maar misschien heb je iets aan deze discussie en oplossing??

Was nl. ook pas een brandend MIL bij iets langer stationair lopen.

Siem


http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Siem Bijman 680
badge vip badge

15 jaar

Auto is weer naar de dealer geweest. Deze vermoed dat de katalysator stuk is. Ga deze
binnenkort vervangen en dan maar weer even aan zien.

UniverseelOK 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.