close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C5: constante uitlaatgasstoring

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Ik heb er al verschillende topics over gelezen, maar nu is het dus standaard zo dat de auto uitlaatgasstoring geeft bij het starten. Ik vind eigenlijk de auto altijd bij het net starten sterk naar uitlaatgas ruiken. Misschien gekke opmerking, maar misschien dat er iemand op aan slaat.

Soms kon ik de storing wegnemen als ik tijdens het rijden op benzine de motor even uit deed en meteen weer aan.
Als ik dit zelfde op gas deed, gaf hij vaak een katalysator storing en viel het vermogen weg.

De storing van de uitlaatgas ontstond weer nadat ik gas ging tanken, zonder de auto uit te zetten.

Normaal ging hij nog wel eens weg door hem op benzine te zetten en al rijdend het contact uit en aan te zetten. Maar niets helpt meer.

Ik vind dat de auto, vooral als hij koud is, nog wel eens een stotteringetje heeft.

Misschien nog een gek opmerkingetje: Als ik rustig 110 rijd en hij rijdt op gas en ik heb de boardcomputer op verbruik staan, dan geeft hij bijvoorbeeld 7 liter / 100km aan. Soms doet hij dit heel lang en dan loopt hij mooi rustig. Dan ineens een klein hikje in de motor (alsof hij van gas naar benzine schakelt, maar dat kan niet want ik rijd dan al op gas). En vervolgens gaat het gebruik met 1,5 / 100km omhoog.

Verder kan ik melden dat ik de bougies onlangs vervangen heb voor NGK's en dat ik 5w40 gebruik.

Als hij stottert en ik op benzine overschakel, loopt hij soepel.

Een collega van me had het ook over de EGR, dat deze verstopt zou kunnen zitten.
Gisteren een stuk 200 op gas gereden om hem misschien wat schoon te blazen. Dat hielp niet. Sterker nog, daarna liep hij lang zo soepel niet meer op 120 (niet extreem gek, maar gewoon een beetje trillerig in het stuur)

Verder zit er nog een lichte resonantie rechtsvoor in als ik tegen de 130 kom. Deze wordt erger als ik naar links stuur en minder als ik naar rechts stuur. Boven de 130 wordt het ook wat minder, maar blijft licht op de achtergrond aanwezig. Ik weet niet of dit er mee te maken kan hebben, maar ik meld het maar. (overigens zijn voor dat probleem de fuseekogel, wiellager, tussenlager aandrijfas al vervangen. Tevens uitgelijnd en met nieuwe Michelins gebalanceerd) Op de brug met de wielen los zit er een fractie speling in de stabilisatorstang, maar dat kon het volgens een kenner niet zijn. (Dit laatste heeft mogelijk niets met het topic te maken, maar ik meld het maar voor de volledigheid, voor het geval ik iets over het hoofd zie of niet belangrijk vind, terwijl het wel belangrijk kan zijn.

Geplaatst door

funkyduck (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Begin eens met de foutcodes uit te laten lezen. Dat scheelt een hoop gissen en zoeken.
Die eerst oplossen en dan eventuueel gas-systeem laten kontroleren - klinkt alsof deze wat te arm staat.

oldford 0
badge

14 jaar

Toch dan net even naar de Gasspecialist gegaan.
Deze heeft een stekker ergens onder de motorkap en bij de voorstoel aangesloten om hem uit te lezen.
De uitslag zou zijn dat hij zeker wist dat de injectoren vervuild waren.
Er zouden nog grote in zitten en als ze vervangen zouden worden, komen er kleinere in en wordt de software aangepast.

De druksensor wilde hij liever nog niet vervangen en hij wilde dan liefst eerst nog even afwachten hoe hij het op de nieuwe injectoren doet.

Vrijdag heb ik een afspraak gemaakt om de injectoren te vervangen en ik mag 500 euro meenemen...

Overigens is na uitlezing waarschijnlijk een reset uitgevoerd, want de storing van uitlaatgasstoring heb ik nu niet meer gezien.

funkyduck 0

14 jaar

Vrijdag bij de gasman geweest, bleek het dat de afspraak een week later was.
Kan ik me mooi nog even bezinnen. Tot nu toe geen storing meer gehad.
Wat ik overigens nog steeds vreemd vind en ondervind, is dat als ik rustig op gas rijd en er in de display 6liter/100km staat, hij na een tijdje een klein hikje geeft en ineens naar 8,5liter/100km aangeeft. Dit terwijl hij al echt op gas liep. Allemaal groene stipjes! Kan het zijn dat hij een beetje op gas en een beetje op benzine tegelijk liep? Of is dat onmogelijk. Ik vind het een raar verschijnsel!

funkyduck 0

14 jaar

Brandstofverbruik wordt uitgerekend door de BENZINE-computer en zou redelijk moeten kloppen bij rijden op benzine.
Op gas kan het best afwijken. Maar de hoeveelheid gas die ingespoten wordt, wordt wel afgeleid van de benzine hoeveelheid (die niet echt ingespoten wordt). Benzine computer gaat dus opeens, zo maar, meer inspuiten.

Eerst zorgen dat op benzine alles klopt, dan pas gas controleren, anders blijf je bezig.
Heb je al eens een dag of wat uitsluitend op benzine gereden?

oldford 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.