Het volgende:
De dashboard verlichting dooft niet. Het lijkt er op dat het dashboard op contact blijft staan zonder dat de motor draait. Wanneer de auto gestart wordt, doven de lampjes van de dynamo (accu symbool) en motormanagement. De lampjes van een te laag koelvloeistof en hydrolische olie alsmede oliedruk en het stop teken blijven branden. Af en toe willen de lampjes doven bij hoge toeren, maar gaan weer aan wanneer toerental afneemt. Heb inmiddels alle niveau's gecontroleerd, bedrading, contactslot en sensors maar geen problemen. Computer uitgelezen, enkel een probleem met gaskleppotentiometer. (klopt omdat motor hoog stationair loopt en onregelmatig en op constante snelheden wel eens wil schokken) maar dit heeft toch niets te maken met de verlichting? Mijn vraag, hoe ziet het dashboard dat de motor loopt? Normaal gaan dan alle lampjes uit. De dynamo is apart geschakeld. Deze gaat wel aan en uit als ik de dynamo ontkoppel bij draaiende motor. Iemand een idee? Het gaat om een 1.4 bosch monopointinjectie u9 motor.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je geen valse - ,dwz dat je ergens een lekstroom hebt en je accu slecht is of een slecht contakt geeft waardoor er op je aarde stroom staat en/of de stroom via je accu lager is dan die van je dynamo je hebt dan aan een kant bv 12 volt en aan de andere kant 13,4 v de 12 gaat dan als min werken en je lampje blijft branden.controleer de accupolen eens en de aarding van de accu .mvg; Eric
Is je oliepomp kapot?
20 jaar
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Eric: Ik heb de spanning afgelezen. mijn accu is 12.6 v (vlotte starter) dynamo is 12.9 v. Mij lijkt dat dit verschil hooguit een heel zwak branden van de lampjes. Ze branden echter heel fel. Daarnaast branden alle bovengenoemde lampjes. Een laag niveau van of koelvloestof, olie of hydroliek, laat enkel een combinatie verschijnen op het dashboard. niet allemaal tegelijk. Ik denk daarom dat de motor massa verbreekt als ze loopt zodat de lampjes doven. de sensors maken (normaal) weer massa en laten zo'n lampje branden. Maar waar maakt de motor die massa.
Henk: Als mijn oliepomp stuk zou zijn ( wat ik niet verwacht) dan zou toch enkel stop in combinatie met oliedruk moeten branden en niet ook koelvloeistof en hydroliekpijl.
Heb gisteren alle bedrading nagekeken en ben tegen een voor mij nieuw relais(?) aangelopen. Het zit tegen het radatorhuis aan de rechterkant. bij de koplamp. (als je ervoor staat links) Van het merk VALEO. Het is niet het brandstof relais. Zou dit ermee kunnen hebben te maken. Zit namelijk in de kabelboom van de koelvloestofniveau. Kan iemand mij vertellen of het deze is?
20 jaar
Henk,
nog bedankt voor je tip.
Inderdaad, de oliepomp werkt af entoe maar half. Vervangen (kutklus) en nu brand niets meer. Op de bx do it yourself site stond namelijk dat wanneer er geen oliedruk was. alle lampjes gingen branden. Nogmaals bedankt
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar