Citroën C4 Coupe: diagnose probleem 1, 2,3 en 4e cilinder bij apk

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo,vandaag apk tje gedaan, mijn auto rijdt perfekt en voor de rest is alles goed, maar! bij de apkis nu ook per 1 april 2012 de diagnostische keuring, maar daar werd mijn auto dus op afgekeurd op dat de 1,2,3,
en 4 cilinder problemen mee zijn volgens dat apperaat, nu is mijn auto in perfekte staat . goed starten houd niet in , rookt niet, echt alles is goed. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn .of kunnen ze bij het uitlezen ook de auto ressetten??? A.s dinsdag gaan ze hem uitlezen??? Ik heb een probleem maar dacht dat erniets aan de hand was en nog steeds.... Wat dit is...rara
groet Roy

citroroy

Geplaatst door citroroy (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Met de exacte foutcodes (liefts compleet met nummers) is er iets van te zeggen. Zonder is het raden.
Als ik dan toch moet gissen denk ik dat er codes uitgelezen zijn van misfires (op gas).
Of het gas-systeem staat te arm, dan wel een verouderde sensor.

Mengsel problemen zijn overigens eenvoudig te constateren als je de fuel trim (of Long Term Fuel Trim) laat uitlezen.
Die moet ideaal 0% zijn. Bij flinke afwijkingen is er een mengsel probleem. Je moet alleen 2x uitlezen, 1x op gas en 1x op benzine.

citroroy (0), 12 jaar geleden

Oldford, goedenavond en bedankt voor je reactie, ik ben er ondertussen achter gekomen welke codes het zijn ,
po 261 po264 po267 en po 270, en denk dat als ik het ga ressetten het probleem weg, nou ja eigenlijk is er geen probleem, a.s donderdagochtend gaan ze kijken wat we er aan doen...Eerts uitlezen en dan resetten, maar het heeft iets met een stroom onderbreking te maken, nu hebben ze mijn bougies laatst vervangen en loopt de moter weer erg mooi, daarvoor sloeg hij nog wel eens over, heeft ook een keer op 3 cilinders gelopen, ik heb toen de moter uit gezet en weer gestaart en toen liep hij weer goed met af en toe wel onregelmatig lopen, nu de bougies olie en lucht filter zijn vervangen loopt hij weer perfect, ik laat het je horen van de week hoe dit afloopt!!! Mvg Roy

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Probleem zit in je gas-installatie. Deze moet de benzine injectors uitschakelen als de motor op gas loopt.
Echter, dat hoort dusdanig te gebeuren dat de benzine computer geen foutcodes geeft.

Ofqwel een produktiefout, dan wel een probleem met het afschakelen van de injectors.
Een goede lpg-specialist moet je daar antwoord op kunnen geven, c.q. het kunnen repareren.
Als dit zo is, dan krijg je de foutcodes niet op benzine, maar pas na het overschakelen naar lpg.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Eigenlijk zou het niet de bedoeling zijn om LPG auto's af te keuren op de aanwezigheid van foutcodes.
Misschien juist om dit soort problemen te voorkomen.
In de (onofficiele) vooraankondigingen wordt duidelijk gesteld dat het uitlezen van EOBD NIET geldt voor LPG.
Zie: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocument...

Helaas valt dat niet te vinden in de officiele keuringseisen. Lekker dubieus weer.
Je kunt proberen om een uitspraak van de RDW te krijgen.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

Als ik het officele stroom schema van het RDW gebruik staat het er volgende bij stap 1

Benzine, Hybride en Diesel, JA = EOBD, Nee = 4 gas test.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat noem je officieel? In de keuringseisen kan ik het stroomschema niet vinden.

Maar dit wel: Artikel 5.2.11 geluid en milieu
10 Indien personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 2005, met een verbrandingsmotor
met elektrische ontsteking welke uitsluitend wordt gevoed door benzine,

Of te wel de auto had niet afgekeurd mogen worden op deze foutcodes.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

Tja, als het RDW het zelf levert bij het APK boek, en ook nog eens hun logo er op plakt. .... dan durf ik de discussie wel aan


maar ik ben het met je eens, dit is in dit geval gewoon goedkeur (mits het CO en lambda getal aan de eisen voldoet)

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Tja, officieel voor de keurmeesters dus, maar een voertuig eigenaar kan hem niet vinden.
Die ziet alleen de eisen die online staan en dan moet je echt zoeken. Erg netjes kan ik het niet noemen.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocument...

staat gewoon op de site van het RDW ....

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Jawel, en hoe weet die reeds genoemde voertuigeigenaar dat?
De APK regels zijn wel te vinden, maar daar staat deze link niet bij.
Ik denk dat een rechter er bij een juridische procedure een hoop problemen mee heeft.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.