Op dit voertuig gaat sinds enkele weken het diagnose lampje branden met storing "mengselregeling bovenste aanslag"
De distributie is ong. een jaar geleden vervangen.
Bij controle komen de 2 nokkenassen niet meer perfect overeen met de blokeergaten, beiden een halve tand als de krukas geblokeerd is.
Heb een krukaspoulie besteld die ik morgen ga vervangen om zeker te kunnen zijn van de distributie maar vrees dat de oorzaak ergens anders zit.
Ik heb gemerkt dat de katalysator en achterste demper reeds vervangen zijn.
Volgens de autokeuring is de CO veel te hoog
Helaas heb ik geen 4-gas analyser ter beschikking.
Heeft iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je zult toch echt de overige waardes ook moeten posten
welke Pcode zit er aan P0172?
Controleer op valse lucht
controleer je MAP/MAF sensor, afhankelijk welke er op zit
controleer de brandstof druk
en uitteraad zorg er voor dat de D-riem timing in orde is
hoeveel volt geeft je Lambda sensor af?
wat voor singaal geeft je koelvloeistof temp sensor af?
[quote=Renaultmonteurtje]je zult toch echt de overige waardes ook moeten posten
welke Pcode zit er aan P0172?
Controleer op valse lucht
controleer je MAP/MAF sensor, afhankelijk welke er op zit
controleer de brandstof druk
en uitteraad zorg er voor dat de D-riem timing in orde is
hoeveel volt geeft je Lambda sensor af?
wat voor singaal geeft je koelvloeistof temp sensor af?[/quote]
Krukasriemschijf vervangen, disrtributie staat perfect maar storing "mengselregeling hoge aanslag" nog niet weg te krijgen.
Diagbox(lexia) geeft geen P-code enkel de storing
Parameters:
- Vervroeging: +13°
- Motorbelasting: 16%
- Gasklephoek: 12,4°
- Atmosferische druk: 987mb
- Inlaatdruk: 347mb
- Watertemp: 90°C
- Luchttemp: 42°C
- Injectietijd: 1,5ms
- Bobine 1/3: 3,42ms
- Bobine 2/4: 3,49ms
- Stappenmotor: 19stappen
- U O2 sonde: 0009mV
- RCO canister: 0%
Ik heb ook, op goed geluk de 4-gas analyser van onder het stof gehaald (volgens collega's was deze onherstelbaar defect)
Na reinigen van de filters en de aanzuigslang en het correct bedrijfsklaar laten komen heb ik het ding terug aan de praat gekregen :)
Heb wel opgemerkt dat de meetcel voor onverbrande gassen tilt slaat, dus geen HC's
Bij een eerste test heb ik CO 7,50 % gemeten
2e test met afgekoppelde Lambdasonde:
- CO: 0,26%
- CO2: 16,3%
- O2: 0,00%
- Lambda 0,895
3e test met Lambda opnieuw aangkoppeld:
- CO: 2,11%
- CO2: 13,7%
- O2: 0,00%
- Lambda 0,680
veel te rijk mengsel.
meet even voor de zekerheid bij een goedfunctionerende auto ook even de HC's om zeker te weten dat de cel defect is, ik denk namelijk dat er zoveel Hc uit de uitlaat komt dat jij denkt dat de cel defect is
hoe dan ook
brandstof druk controleren
injectoren (laten) testen
[quote=Renaultmonteurtje]veel te rijk mengsel.
meet even voor de zekerheid bij een goedfunctionerende auto ook even de HC's om zeker te weten dat de cel defect is, ik denk namelijk dat er zoveel Hc uit de uitlaat komt dat jij denkt dat de cel defect is
hoe dan ook
brandstof druk controleren
injectoren (laten) testen[/quote]
Brandstofdruk bij contact aan en stilstaande motor is 3bar, op traaglooop 2,5bar
Ik dacht dat door een defecte lambdasonde de injectieberekenaar blijft verrijken tot het moment dat de injectieberekenaar er genoeg van heeft en de Diagnoselamp doet oplichten.
In je parameters staat u o2 sonde 0009 mv, dat is wel erg laag dat geeft ook een arm mengsel aan komt dus niet overeen met de uitslag van de co meter. Ergens klopt hier iets niet. Meet anders eens op de o2 sonde met een scoop als je die tot beschikking hebt.
volgens mij moest de brandstof drujk 3B wezen, je geeft aan dat deze 2.5B is, dat icm de uitgelezen waarde van een arm mengsel terwijl je 4 gas meting een rijk mengsel aangeeft
strookt niet met mekaar, maak je toevallig een type fout? dat het 0.9v moet wezen ?
[quote=Renaultmonteurtje]volgens mij moest de brandstof drujk 3B wezen, je geeft aan dat deze 2.5B is, dat icm de uitgelezen waarde van een arm mengsel terwijl je 4 gas meting een rijk mengsel aangeeft
strookt niet met mekaar, maak je toevallig een type fout? dat het 0.9v moet wezen ?[/quote]
Nee, geen typfout
Ik heb echt een brandstofdruk gemeten van 2,5bar op traagloop en Diagbox gaf 0009mV aan
[quote=Lainke][quote=Renaultmonteurtje]volgens mij moest de brandstof drujk 3B wezen, je geeft aan dat deze 2.5B is, dat icm de uitgelezen waarde van een arm mengsel terwijl je 4 gas meting een rijk mengsel aangeeft
strookt niet met mekaar, maak je toevallig een type fout? dat het 0.9v moet wezen ?[/quote]
Nee, geen typfout
Ik heb echt een brandstofdruk gemeten van 2,5bar op traagloop en Diagbox gaf 0009mV aan[/quote]
Zelfs met de meetslang losgekoppeld van het toestel komen er op het scherm waarden tussen 150 ppm - 9999ppm
Na vervangen van de lambdasensor storingen gewist en probleem opgelost.
Dank voor het meedenken :)
ik ga voor valse lucht, is trouwens de massa van je lambda ook in orde? je sensor kan ook defect wezen gezien de extreme lage voltage
je injectie tijd staat op 1.5ms, dit is het max wat terug valt te regelen, kijkend naar je onderdruk welke nog steeds op 350mb staat, dit is bijna deel last, hier op wordt terug geregelt, tot de PCM niet meer kan regelen
nogmaals dank voor mee te denken
Na vervangen van de Lambdasensor is het voertuig perfect door de autokeuring geraakt :D
Moderator, hier mag een slotje op ;)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar