Citroën Xantia: problemen met de Xantia

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i 16v

Als citrofiel heb ik vanaf 4 dec 1969 Citroën gereden en 2 maal een "uitglijder" gemaakt door een nieuwe Opel te kopen (Kadett en Ascona); de rest van de familie was nl. Opelrijder, maar inmiddels overgestapt naar Ford Mondeo Van, Audi A4, VW Touran en Scôda Octavia Van. Thans mijn 1e 2e hands Xantia van juni 1998 en gekocht (bij Harry Rave in Musselkanaal; was altijd een prima Citroëndealer !!) in mei 2002. Km-stand toen 60000 en nu ruim 180000. Vorig jaar distributieriem vervangen en onlangs voor de 2e keer nieuwe veerbollen; dit keer geen groene maar de veel goedkopere grijze. Start en loopt altijd; ook 's-winters. Veel van de reeds genoemde probleemen (probleempjes) ben ik ook al tegen aangelopen. Contactslot, linker portierslot(roest) 's-winters moet ik de xantia rechts centraal ontgrendelen (als hij al niet openstaat). Wilde of wil nog steeds moeilijk van het stuurslot af; dit lukte uiteindelijk alleen met de reservesleutel. Slijtage op de normale sleutel met een niet meer werkende afstandsbediening ??
Nadat je de auto centraal met de normale sleutel vergrendeld hebt, ontgrendelen ze zich soms direct (nog een keer op slot doen dus), maar ook wel pas na enkele uren of zelfs dagen. Vooral bij vochtig weer is dit een euvel. Reageert ook op sommige types mobieltjes, indien deze in de buurt van de Xantia worden aangezet. Binnenverlichting rechts "voer" ik inmiddels maar geen lampjes meer; gewoon niet aan te slepen. Dashbord dimlicht indicator werkt niet; de blauwe van groot licht gelukkig wèl!

Sinds kort valt bij het wegtrekken uit stilstand het toerental weg; start wel direct weer. Toerental is erg nerveus en bij het schakelen moet ik snel weer de voet op het gas hebben. Stoppen zonder afslaande motor is een hele kunst geworden. Remmen aantikken en snel terugschakelen en toeren vast proberen te houden. Soms loopt bij het schakelen zelfs het toerental op naar ruim 4000rpm !! Gas loslaten tijdens het rijden heeft soms geen effect alsof hij op de cruise-control staat.
Maar dat zit niet eens op mijn Xantia!! Door te remmen (voet of hand) moet ik dan het toerental terugbrengen.
Ook gaan er dagen voorbij dat deze toerentalproblemen zich helemaal niet voordoen. Het is begonnen toen ik in Almelo de auto afsloot en om reden van de eerder geschetste problemen met de sloten de "-"-pool van de accu losgooide. Een steeksleuteltje 10 / 11 heb ik altijd op zak. De auto blijft dan nl. gewoon op slot staan !! De portieren zijn gewoon met de sleutel te openen. Accu weer aansluiten, klok en radio weer opnieuw instellen en dan is het starten en wegwezen en soms dus met toerentalproblemen, die tijdens de rit ook maar zo weer verdwijnen en gedurende de verdere rit ook wegblijven.

Wat kan de werkelijke oorzaak zijn van de zich soms voordoende toerentalproblemen? En hoe is dit op te lossen zonder de auto naar de sloop te brengen? Hahahaha

Groeten aan alle Citroënliefhebbers.

Citrofiel146

Geplaatst door Citrofiel146 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

mr-base (0), 12 jaar geleden

hallo,
ik heb dit euvel met een opel astra gehad en ik had dus te weinig olie er in,
toen ik de olie had bijgevuld was het allemaal weer goed.

mvg mr-base

Citrofiel146 (0), 12 jaar geleden

Hallo Citroënliefhebbers,

Ik rijd al weer een paar dagen zonder toerentalproblemen; het heeft kennelijk toch iets met de electronica te doen. Het is nu droog weer en ik sluit de auto nu met de sleutel via het niet roestende rechterportierslot. De roest in het linkerportierslot trekt vocht aan (hygroscopisch). Tip gekregen van een Xantia--rijder uit de stad Groningen, waar ik als vrijwillig hulpverlener veelvuldig in de straat kom.

Bedankt "Vlierstruik" !! (afgesproken naam in mijn reactie op Problemcar.nl)

Tip over het gebruiken van het rechterportierslot werkte helaas niet in mijn geval; het linkerportierslot zorgt kennelijk nog steeds voor een foutief contact, zoals vanochtend (1-11-2011) bleek!!

Citrofiel146 (0), 12 jaar geleden

Hallo mr-base

De olieniveau's van mijn Xantia zijn allemaal ok en de portiersloten spuit ik regelmatig in met grafietpoeder. Het contactslot, dat net van het stuurslot wilde heb ik weer gangbaar gemaakt met Ustanol een zuurvrije en reinigende wapenolie.

Groeten vanuit het Westerkwartier,
Citrofiel146

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb geen antwoord voor je problemen behalve dat je hem moet laten uitlezen.
Vind grappig je antwoorden te lezen, Harry Rave bestaat al jaren niet meer maar hier ben ik begonnen in mijn eerste stage... :D

Succes er mee !!

Citrofiel146 (0), 12 jaar geleden

Hallo Christiaan,

Bedankt voor jouw leuke reactie; ik zal even langs gaan bij Oosterhof in Grijpskerk of Veldma-Jansen in Groningen (ligt meer op mijn route). Ja Harry is in 2002 gestopt een paar maanden nadat ik de Xantia daar als 2e hands had gekocht. Hij was daar nog met Bé Bruinewoud om de boel op te ruimen. Garantiewerk kon ik bij andere dealers laten uitvoeren, maar dat bleek in het geheel niet nodig te zijn. Ja, een deel van de monteurs zijn gegaan naar o.a. Stagar, Trip (beide in Stadskanaal) en Bé heeft zijn pensioenjaren nog bij Brons in Heiligerlee (?) volgemaakt en daar is ook nog een monteur heen gegaan. De andere is bij zijn schoonvader op het landbouwbedrijf gaan werken.

Ik ben bij Rave gekomen in 1970 (toen nog senior) 3 x een 2cv4 (Kadett van Boersma uit Gieten (=Wander), waar de hele familie met de Opels in de garage kwam; gewoon een maandagauto qua lakwerk (na het wassen had hij ineens weer de grondkleur op diverse plekken); heeft later nog jaren gelopen bij een glazenwassersbedrijf met een ladderaanhanger erachter) vervolgens via Rave 2 x een GS Break op LPG met dubbele elementen (ging prima) bij inruil van de 2e kon ik niet met Brandes tot een accoord komen en heb ik op de terugweg naar huis bij Boelens Skn.,( vert. Wubs kende ik) zaken gedaan door inruil op een nieuwe Opel Ascona 1.6 met LPG. Harry belde me 's-avonds nog, maar de deal was al gesloten helaas. Wel altijd goede contacten gehouden. Na enige jaren deze Opel ingeruild op een BX 1.4 en daarna weer een BX 1.4 Toulouse en nu dan
de Xantia. Electronisch gezien een "spookauto" hahahaha, maar wil hem nog lang niet kwijt, vandaar ook mijn ludieke opmerking van elke oplossing is welkom behalve sloop. Ik kom vaak in jouw woonplaats omdat mijn ex-schoonfamilie daar woont en ook mijn moeder woont daar in de buurt van Maarsheerd. Ik ben geboren in Gasselterboerveenschemond en stam uit een boerenfamilie en met de eend croste ik door geploegd land; zei tegen mijn vader doe dat ook eens met de Rekord, dan haal ik de trekker alvast......lachen zeg!! Ik zou in Stadskanaal natuurlijk ook even langs Citroën Trip kunnen gaan....

Geen idee of ik je in die periode bij Rave ooit eens getroffen heb; wel altijd goed contact met de fam. Rave gehad en dronk regelmatig een bak koffie met de monteurs en bij speciale gelegenheden nam ik wel gebak mee of chocoladeletters/banketstaven etc.

Helaas was mijn toenmalige baas (je weet wel die van "Makkelijker kunnen we het niet maken") er op onterechte gronden er mede de oorzaak van dat Harry is gestopt. Harry, mocht je dit lezen; het ga je en jouw gezin goed, alleen jouw mooie woonplek ligt (nadat ik ontslag heb genomen, wegens onvrede met het gevoerde beleid !!) niet meer op mijn routes.

Christiaan, bedankt en het ga je goed!

Met vriendelijke groeten,
Citrofiel146

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Dat schommelen van het toerental komt omdat je de pool los gehad hebt.
Eigenlijk moet de gasklep opnieuw ingeleerd worden.
Kun je de klep gelijk laten reinigen.
Als ik het zo lees moet je ook wel een heel erge liefhebber van dit soort auto's zijn ,bij mij had tie allang een rotschop gehad.
Maar vandaar dat ik ook geen citroen rijd.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=primera p11]Als ik het zo lees moet je ook wel een heel erge liefhebber van dit soort auto's zijn ,bij mij had tie allang een rotschop gehad[/quote]
Hart & verstand worden nooit vrienden van elkaar ;))

Gr. paul

Citrofiel146 (0), 12 jaar geleden

Hallo primera p11,

Ik heb een reden, die ik hier niet uiteen kan en wil zetten, om de accu "-"-pool los te koppelen. Nooit eerder heeft dit geleid tot
het probleem, dat ik op 29 oktober 2011 heb omschreven. Het gekke van deze "electronische spookauto" is, dat -nadat ik het probleem op deze site had omschreven (mijn 1e aanmelding op deze site nota bene !!)- het euvel zich niet meer heeft voorgedaan en daarvóór elke dag, nadat ik kortgeleden de accupool had los gehad. Snap jij het?, dan snap ik het ook! Op één of andere manier heeft de ze site me toch geholpen. Big smile !! Tja, een groot liefhebber van dit merk ben ik zeker; niet in de laatste plaats door de goede garage/ het goede garagepersoneel, waar ik mee samenwerkte !!!!! Ben jij een Nissanrijder?
Helaas geen auto vroeger (vroeger zaten de pedalen voor mijn brede voeten te dicht naast elkaar) Heb wel eens in een Patrol gereden; die had de ruimte wel voor mij.

Met vriendelijke groeten,
Citrofiel146

Citrofiel146 (0), 12 jaar geleden

Hallo P. Kelder,

Als site-moderator zul je wel heel wat lachen !!
Helaas, nou ja niet echt vanwege het oponthoud bij de afrit Ommen, kom ik vanuit mijn woonstreek naar Almelo niet meer door Ommen en wordt ik via een nieuwe rotonde omgeleid naar de rotonde bij Witte Palen (zo heet dat geloof ik) tussen Ommen en Hardenberg. Het zal nog wel even duren voordat ie die "rotschop" krijgt. Als ik de berichten over de laatste serie Xantie's lees gaan vele motoren 5 maal het klokkie rond...... Na 13.5 jaar staat de teller op nog maar 182.000km; gekocht 4 jaar oud met 58.000km op de teller. Simpel uit te rekenen hoelang het nog wel kan duren voordat ie die "rotschop" zal kunnen
krijgen en ik ben inmiddels al net de 60 gepasseerd........ Ik loop grote kans, dat iemand mij eerder een schop geeft.....!
Zoals je al zei "hart en verstand worden nooit vrienden van elkaar" en ik kan er aan toevoegen: "ze gaan zelden samen, maar niet alleen op het gebied van auto's; in de liefde is het al net zo. Tja auto en citroFIEL dat is dus dubbelop hè.
Overigens ik rijd binnen de familie ook wel in VW, Audi en Skôda zoals je hebt kunnen lezen in mijn 1e bericht; alleen een SEAT rijden, daar is nog niets van gekomen. Een vriend rijdt in een zilverkleurige Cupra, maar ja ..... hij is er te zuinig op om hem aan mij toe te vertrouwen (mocht helaas alleen meerijden). Hahahaha.

Bedankt voor de leuke reacties en groeten naar Ommen.
Citrofiel146

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Hallo citrofiel.
Dat het probleem zich niet meer voor gedaan heeft te maken met het feit dat de klep de leerwaarde door het rijden opnieuw insteld.
Dit gaat in de regel vanzelf.
Daarom doet het zich waarschijnlijk niet meer voor.
Ik rij nu toyota,maar heb in het verleden vw/audi/peugeot/nissan gereden.
De peugeot ook met de 1.8 8 klepper op lpg.
Ijzersterke auto mits je niet teveel op de kleine ergernissen let,dan heb je er een prima auto aan.
Met die insteek heb ik er 150.000km er bij op gezet zonder al teveel troubles.
Maar erger je je aan kraakjes of lampjes die branden of niet branden en wat 405 kwaaltjes,dan moest je er met een grote boog omheen lopen.
En vooral niet teveel aandacht aan besteden,want deed je dat wel,dan ging de portemonnee open.
De garage zei destijds,rij er een paar dagen mee rond als er weer eens wat brandde,soms lostte het zich vanzelf op,was het maar zo weer verdwenen.
En als het echt wat was,dan bleef het probleem bestaan en ging ik naar de garage.
De garage zei dan ook,als het storingslampje weer uit is,lekker doorknorren.
Geen aandacht aan besteden.
Zo heb ik er met veel plezier mee rond gereden,alleen mijn vrouw kon er niet tegen,werd er helemaal nerveus van.
Zij heeft er een aantal keren mee langs de weg gestaan met over gekookte radiateur en kapotte slangen.
En de stopmeldingen die te pas en te onpas verschenen.
Ik heb veel lol gehad met de peug,auto heeft het zwaar gehad met karren en zware caravan.
Maar nu met al die elektronica,liever geen fransoos meer.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Citrofiel146]Als site-moderator zul je wel heel wat lachen !![/quote]
Tuurlijk, er moet ook gelachen kunnen worden maar wat ik schreef is met een knipoog bedoelt ;

Groeten uut mooi ommen ;)

Hans4040 (390) PRO, 12 jaar geleden

mooi Ommen? pffff....;-)

Citrofiel146 (0), 12 jaar geleden

Hallo primera p11,

Er ging iets fout bij het schrijven van mijn antwoord; tekst was plotseling verdwenen en nu dus opnieuw !!

Hiervoor had ik een nieuwe gekochte BX 1.4; vooral in zijn 1e jaar had hij last van het wegvallen van vermogen. Ik zei dan tegen meerijdende collega's: "Ik bied jullie even een rookpauze aan". Accu loskoppelen; een paar minuten wachten en de accu weer aankoppelen. Starten en wegwezen. Vandaar dat steeksleuteltje 10 - 11 in mijn polstasje. Hier was dus een probleem VERHOLPEN door het tijdelijk loskoppelen van de accu (een reset). Nu met de Xantia KREEG ik een probleem door het tijdelijk loskoppelen van de accu en dat was nieuw voor mij. Kennelijk heeft de Xantia meer tijd nodig om zich na een reset weer in te regelen.

En je hebt helemaal gelijk als je zegt, dat je je niet moet ergeren aan kleinigheidjes (bv mijn rechter plafondlampje en dimlichtindicator op het dashbord) Maar ja, Peugeot en Citroën zijn op het gebied van een aantal modellen broertje en zusje.

Mijn Xantia heeft in zijn 1e 4 jaren ook een zware caravan getrokken en een forse aanhanger van een werknemer van Velgsib Installatiebureau te Stadskanaal. De vorige eigenaar zal hem (rood metallic) nu wel herkennen ! Hahahaha.

Nee, voor mij is dit geen redenen om géén fransoos meer te kopen als t.z.t. opvolger van deze Xantia; vandaag is ie onder de douche geweest; van binnen opgeruimd en bladeren uit de ruimten bij de ruitenwissers gezogen. Binnenkort krijgt ie nieuwe schoenen van dat "witte manneke" (broertje van Flipje, Tiel?!" en wel van het H-type, die eigenlijk voor snellere auto's bedoeld zijn; slechts € 5 per stuk duurder en een iets snellere slijtage. De laatste sneeuwwinters ben ik daarmee zeer goed doorgekomen vanwege een betere grip op de weg, maar het zijn geen echte winterbanden voor in Duitsland !! Heb me in beide winters niet hoeven uitgraven; gewoon wegtrekken in zijn 2 was geen probleem.

Groetjes,
Citrofiel146

Citrofiel146 (0), 12 jaar geleden

Hallo Paul Kelder,

Laat ik dit als reactie zeggen: "Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd" En die knipoog stond er immers ook achter !!

Mooi Ommen.......ZEKER WETEN !! Maar ja ik ben dan ook in een bosrijke omgeving opgegroeid (in een "Hondsrugdorp") !
Van Ommen over Beerze naar camping de "Pallegarste" in Mariënberg; een prachtig stukje.

Groetjes,
Citrofiel146

Citrofiel146 (0), 12 jaar geleden

Hallo Hans4040,

Wel eens aan de Vecht in Ommen gecampeerd? Gewoon eens doen !

Maar ja, als je houdt van de vlakke klei in de streek Het Bildt en dan ook nog een plaats uitkiest, die er redelijk vierkant uitziet op Google Earth en verdeeld is in 4 bijna gelijke vierkanten...................ja dan komt de meanderende Vecht natuurlijk wat verwarrend over. Hahahaha.

Schrale troost voor jou misschien, dat ik in het noordelijk Westerkwartier woon; ook vlakke klei en bossen? Ver te zoeken !!

Groeten naar het voor jouw mooie St. Annaparochie,
Citrofiel146

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Ha ha erg leuk om te lezen allemaal, heb 18 jaar naast Be gewoond dus ken hem goed, laatste 10 jaar niet meer omdat ik toen naar Stadskanaal ben vertrokken.
En de Vecht ken ik ook als groot sportvisliefhebber :D
Ach ik ben absoluut geen citrofiel maar ik kan me er best alles bij voorstellen, ik was ook altijd erg onder de indruk van bv een Dikke CX , Xantia of XM en ook het rijgedrag van deze wagens staat me nog goed in het geheugen.
Autorijden is meer dan alleen verstandig zijn het is ook emotie, en helaas bestaan er nog maar weinig echte autoliefhebbers.
Dus van mij krijg je alle lof want ik ga als het aan mij ligt nooit mee in de belastingvrije periode met elektrische zoefmobielen....nee geef mij dan ook maar een nukkige xantia...
Tot slot, mits goed onderhouden loopt een Xantia vele tonnen zonder problemen want motoren bouwen kan PSA als geen ander.

Heel veel succes en ik hoop dat je vaker een bericht post op dit forum !!

Succes ,

Groetjes Chris

Citrofiel146 (0), 12 jaar geleden

Hallo Christiaan,

Ja, Bé is een prima vent !! Heb ooit eens in een SM mogen rijden (directieauto Branbergen). Johan Cruijf reeds er ook zo een!
Ik hoor Rave sr. nog zeggen:"Das wel huil mooi, mor ik mot hom straks ook weer als inruiler neem'n en woar word ik hom dan ooit weer aan kwiet" Maar ja dat was ook een echte Citroën hoor !!
Ja ik concludeerd in een stukje van een ander forumlid immers al, dat ik wel erg oud moet worden om het klokkie 5 keer rond te krijgen...........

Zeg Christiaan, ken jij de Geert Teisstraat in Stadskanaal? Big Smile op ?

Ik neem aan, dat je de andere reacties en mijn antwoorden daarop ook hebt gelezen ok?

Groetjes,

Citrofiel146

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Daar woon ik :D

Hans4040 (390) PRO, 12 jaar geleden

Citrofiel146,
mijn opmerking in #13 was alleen maar om Paul te pesten, met een knipoog...
verder heb ik het hier als geboren en getogen Amsterdammer reuze naar m`n zin.

PS: ik houd niet zo van kramperen aan de Vecht..;-)

mvg,
Hans.

Citrofiel146 (0), 12 jaar geleden

Cristiaan,

Bedankt voor het gesprek !

H.S. te Z.

Hans4040 (390) PRO, 12 jaar geleden

H.S. te Z.

kan je niet gewoon je naam en woonplaats noemen?
is wel zo vriendelijk...

Hans4040 (390) PRO, 12 jaar geleden

Oh...laat maar, ik heb het al.. ;-)

Citrofiel146 (0), 12 jaar geleden

Hans4040,

Ja maar mijn opmerking van dat vierkant klopt wel hè?
Ik ben er wel eens geweest toen ik nog contacten had met de Deutz dealer in Ried.
Al je je er maar thuis voelt toch?
Je merkt aan mijn teksten ook wel dat ik wel van een kwinkslag houd toch?

Groetjes en nog een fijne avond,
Citrofiel146

Citrofiel146 (0), 12 jaar geleden

Hans,
Bel me dan maar even. Met alle gegevens ben ik nu echt wel te vinden.
Ik moet Chris Jonker kennen van Rave, 't was een hele hechte ploeg met nauwelijks wisselingen !!

Groetjes en tot horens ???

Helmer

Hans4040 (390) PRO, 12 jaar geleden

Bellen hoeft niet Helmer, was maar een grapje, van naam en woonplaats.
dat is wel bekend bij de redactie .
dat vierkant klopt wel ja, dat komt door de ruilverkaveling die men hier een aantal jaren geleden ondergaan heeft.
Als je meer wilt weten over "ons mooi Bildt": http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Bildt

mvg,
Hans

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

even On topic

betreft het toerentalprobleem, stationair stelmotor is defect, gebeurt regelmatig

Hans4040 (390) PRO, 12 jaar geleden

Oh ja...on topic...

Citrofiel146 (0), 12 jaar geleden

Hans,

Bedankt voor de mail; dit was me uiteraard bekend, maar speelde het spel mee..... hahaha
Topografie is mijn hobby, vandaar Google Earth......

Wat het onderwerp betreft (on the topic) het probleem is opgelost.
Na een paar ritjes en plm. 250km in totaal vanzelf weer ingeregeld.

Vanmiddag heb ik hem even vertroeteld, zoala je hebt kunnen lezen............

Mvrgr,
Helmer.

Citrofiel146 (0), 12 jaar geleden

Reaultmonteurtje,

Probleem doet zich niet meer voor na de reset, die het probleem uiteindelijk ook veroorzaakte, maar heb op deze site wel een hoop gelachen; dus ik heb deze dagen echt geleefd................Hahahaha

Autovrienden allemaal bedankt !!

Kom graag op deze site terug.

Met de hartelijke groeten aan allen, die reageerden,
Citrofiel146

Hans4040 (390) PRO, 12 jaar geleden

mooi zo...en jij bedankt voor de feedback en de gezellige babbel.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Hans4040]als geboren en getogen Amsterdammer[/quote]
JaJa! Amsterdam heeft ''het'' als ze het ''niet'' hebben jatten ze het wel ;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.