Citroën Xantia: distributieriem vervangen (1.8 16V)

Bouwjaar: 1996

Beste techneuten,

Zojuist cil.kop gedeeltelijk laten reviseren (8 kleppen krom) i.v.m. gebroken riem. De kop heb ik er weer op.
Nu de distributieriem vervangen.
Ik heb de nokkenassen en de krukas geblokkeerd.
Bij de nokkenassen is het redelijk duidelijk waar ik ze moet blokkeren.
Voor de krukas zit er in de poelie voor de multi V-riem een gat.
Ook duidelijk, maar klopt het dat er dan links schuin boven deze poelie op het blok een uitsparing zit waar de blokkeerpen (in mijn geval schroevendraaier) in moet om de krukas te blokkeren?
Als ik dat doe staan de zuigers nagenoeg allemaal op dezelfde hoogte. Is dat goed?

Bij voorbaat dank voor je antwoord.

Hans4032

Geplaatst door Hans4032 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

asx (0) PRO, 19 jaar geleden

je positie's kloppen
waarschijnlijk is je trillingsdemper(poelie) stuk ;hierdoor is de buitenrand(met gat) verdraaid ten opzichten van het hart; dwz de krukas. Volgens een (onduidelijke)afbeelding wijst de spie van de trillingsdemper naar achter; zeg maar 9 uur en het gat voor de pen staat dan op 11 uur
Dus een nieuwe trillingsdemper en de pen gat posities koresponderen weer
heb het helaas zelf voorgehad en toch even moeten zoeken eer ik er uit was

citroenmonteur (0) PRO, 19 jaar geleden

Hans heeft er niets meer aan denk ik, maar achter de krukaspoelie/trillingsdemper staat een STREEPJE op het distributietandwiel. Dat moet naar de voorkant van de auto wijzen, evenwijdig aan de carterpakking. Het streepje wijst dan ook precies naar een gat in het blok. Zo kun je zonder trillingsdemper ook de motor op tijd zetten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.