auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Xantia 2.1-12V TD: Galopperende motor.

Bouwjaar: 1996

Ik heb vandaag met de auto van mijn ouders gereden. Deze begon eerst te stotteren, vervolgens zonder gas te geven te acceleren. Toen even gestopt stond even te galloperen om vervolgens spontaan naar maximaal toerental te gaan, na enkele seconden terug naar stationair om vervolgens weer te gaan galopperen tussen 1500 - 2500 rpm, schokkend verder gereden, thuis de motor uit gezet en opnieuw gestart en toen geen afwijkingen gezien. Mijn moeder zat naast me had zelf ook wel eens last gehad, maar niet zo extreem als nu. Start verder prima.

Gaat om een 2.1-12V TD uit 1996 met 287.500km op de klok

Geplaatst door

Pieter19749091 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kunnen volgens mij 2 dingen zijn. 1: Je brandstofpopm zuigt af en toe lucht aan deze Lucas EPIC pompen zijn daar heel gevoelig voor.
Kijk als je door de doorzichtige slang luchtbellen ziet gaan bij stationair en versneld staionair.
2: Je pomp is defect dat wil zeggen dat het electrische gedeelte inwendig in de pomp verkeerde waarden meet doordat een lager wat ruimte heeft. Als je de auto bij de dealer uitlaat lezen krijg je dan een storing rotor niet gesynchroniseerd.
Succes

Dus eerst eens alle brandstof-slangen controleren. Er is laatst een stukje vervangen, daarna zag ik nog luchtbelletjes in de leiding.

In het ongunstige geval een brandstofpomp :-S dus
Er is een donor-auto voor, maar het geeft weer een hele hoop werk. De auto heeft wel problemen gehad bij de koude start.

kan ook een temperatuur sensor zijn.......
had dit zelfde euvel bij m'n xm21TD van 96'.
door een flinke dot gas te geven was het probleem in 9 van de 10 gevallen verholpen......ook het aan/uitzetten van de moter was een tijdelijke oplossing. had hier alleen last van bij een koude moter

citroen23 0

19 jaar

Hallo Johan,

had jouw XM ook een electronisch geregelde inspuitpomp?? Ik heb bij een oudere XM 93/94-er een mechanische pomp zien zitten.

yep.......die van m'n xm is ook elektronisch geregeld..........
durf het ook wel aan dat er dezelfde moter inzit
allebij van 1996 en 21TD.........
kijk ook maar eens naar je moterplaatje staat P8C.
fabriekscode = XUD11BTE

citroen23 0

19 jaar

UPDATE:

vrijdag bij de uitleesdokter geweest, kon niets beginnen: motorregelapparaat geblokkeerd. Onverrichter zaken weg hortend en stotend, op een gegeven moment weer normaal en heeft nu geen problemen meer gegeven, maandag nog wel aan de anabolen gezet (TUNAP dieselreiniger in de tank) + meteen een langere rit 2x 100 km met aanhanger en veel gasgeven. Nu rijdt ie volgens de bestuurder (mijn Pa) een stuk soepeler....

Ik heb precies dezelfde problemen met mijn 2.1 Break uit 1996.
Het "galopperen" treedt slechts HEEL zelden op, misschien maar 1 keer in het half jaar en alleen bij koude start. Het is hetzelfde alsof je beurtelings het gas intrapt tot 2000 toeren en weer los laat. Uitzetten en opnieuw starten helpt altijd. Toch vreemd.

Het "kreunen" gebeurt vaker, maar bij mij na het parkeren. De auto zakt dan langzaam ietsje in en tijdens dat inzakken klinkt aan de voorzijde een luid (!!!) kreunend geluid. Het lijkt soms wel op een koe. Iedereen kijkt, tot groot vermaak van de kinderen. Het is alsof de auto leeft. :))

peekaa 0

19 jaar

We zijn inmiddels 1,5 maand verder. Er zit een verse tussendemper op en nieuwe remblokken voor+achter en de olie is vervangen. Ik heb geen problemen met het motortoerental gehoord. Ik rij zelf niet vaak met deze Xantia. Inmiddels is de Xantia fluitend door de APK keuring heen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.