auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën C5: distrubitieriem ook vervangen als de stuurpomp defect is en olie

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v ew7J4

De stuurbekrachtigingspomp van onze citroen c5 break is kapot gegaan en heeft oilie gelekt.
Hierdoor is de snaar geknapt. Nu vraag ik me af of het ook nodig is om de distrubitieriem te vervangen
heeft iemand hier ervaring mee

Geplaatst door

petervanderwal (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wanneer deze ook nat is geworden van de olie zou ik adviseren deze mee te vervangen.
Omdat olie de riem zacht maakt en kans op breken vergroot.

Ramjod 0
badge

12 jaar

ik vermoed dat deze wel nat is geworden want de riem is gebroken onder het rijden.
ik heb een autotechnisch handboek en daar staat in dat ik speciaal gereedschap nodig ben voor het vervangen van de dbriem maar is dat echt noodzakenlijk of kan ik volstaan met de blokkeerpenne voor de krukaspoelie en de dubbele nokken as

Met m8 boutjes gaat het ook.
Alleen niet vergeten eruit te halen als je klaar bent.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Hij moet zaak twee maal rond draaien voor controle, dus dat verwijderen van de boutje`s zal wel lukken. ;-)

jethro 0

12 jaar

mooi dat ik geen speciaal gereedscap nodig ben.
ik ga donderdag beginnen met de grote operatie.
ik heb al wel gezien dat de krukaspoelie die voor de aandrijving van de v snaar zorgt nog voor de dbriemkappen zit.
er zitten 4 bouten in met een 13mm kop en een m22 bout.
welke moet ik losdraaien?
en moet ik deze eerst blokkeren?
mvg
peter

je hebt wel speciaal gereedschap nodig, er gaat namelijk een pen in het vliegwiel, deze heeft een grote buiten maat en dan pas komt de pen die in het vliegwiel gaat(!)

volgens de andere antwoorden en de dealer kan ik volstaan met m8 bouten.
ik weet wel dat voot het type ew10d wel speciaalgereedschap nodig is.
maar als dit wel zo is wat zijn dan dematen van die stift? weet iemanddat?

google eens op gat4825 pdf hiervan heb je pos 1 en 2 nodig

pos 3 heb je alleen nodig als je het krukastandwiel er af moet, dit is echter niet nodig, de 4 * 13mm boutjes zijn voldoende om de riem er op te leggen. de 22mm bout laten zitten

Pos 1 is 10 mm naar 6mm verloop

pos 2 is 8mm

pos8 is 30mm naar waarschijnlijk 9 mm en 45mm lang, maar deze heb je niet nodig

Voor de rest, kijk voor demontage goed naar de positie van het excenter. de aanwijzer van de automatische spanner reageert niet nauwkeurig op het verdraaien van het excenter!

schol 0

12 jaar

dus als ik het goed begrijp dan draai ik de 4 m13 boutjes uit het vliegwiel dan blokkeer ik de krukas en de nokkenasses
dan kan ik de dbriem ontspannen en alles vervangen.

en dan de spanrol in de gaten houden en de dbriem voor de juiste spanning.

beste mensen van dit forum,

ik heb van iemand hier nog wat tekeinigen gekregen(ronjo bedankt)
en de nieuwe riem zit er op.
heb zelf wat paspenne gemaakt en toen alles er uiteindelijk op zat heb ik de krukas 2 slagen gedraait en jawel ik kon de paspennen terug plaatsen.
dur alles is goed gemonteerd(de motor heefdt ookk alweer gedraait en klinkt goed)
nu moet ik alleen nog een nieuwe ssensor voor mijn stuurpomp hebben want die is kaput gegaan.
maar iedereen bedankt voor de hulp.

mvg
peter

nu heb ik nog een vraag,

ik heb nu de d'riem vervangen en nadat ik alles weer had gemonteerd hoor ik een soort van tokkelend geluid als de motor stationair draait.
ik dacht eerst aan de kappen van de d'riem maar deze zitten allemaal vast.
als ik een beetje gaas bij geef is het weg.
ik heb alles vastgezet en wat op moment vast moet op moment.
de nokkenas en de kruk as had ik beide geblokkeerd
heeft iemand anders dit probleem ook of ook gehad


in afwachting van een reactie

Peter, jou nieuwe topic "ratelend geluid na vervangen d'riem" is verwijdert;
Je kan gewoon doorgaan met dit topic.

Moderator Problemcar.

Hans4040 1435
badge vip badge

12 jaar

ik heb gisteren de krukaspoelie vervangen, deze slingert nu niet meer maar het geluid blijft.
nu heb ik even op de kappen geveold en nu tikt die het meest bij de waterpomp. ik heb ook de bovenste distributiekap even verwijdert om te zien of de riem misschien al ernstige beschadigingen vertoont maar dit is niet het geval dus de riem schuurt niet ergens langs.
ik denk zelf dat het komt omdat ik een goedkoop merk waterpomp heb gebruikt.
heeft iemand anders ook zo'n ervaring?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.