close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Berlingo: DW8 distributie waterpomp kleppenstellen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: DW8

Ik ga kleppen stellen, distributie vervangen en waterpomp. DW8 Diesel 1999.
Eerst klepspeling opmeten en noteren.
Ik blokeer de krukas met t speciaal gereedschap via het gat bij de startmotor.
Dan distri en nokkenas er uit. Klepstelplaatjes als nodig wijzigen. Nokkenas er weer in en opnieuw opmeten. Dan is de krukas geblokeerd en staan de 2 zuigers in bdp dus kan de nokkenas niet draaien. Eerst distri er weer op voor dat ik weer kan draaien? Of hanteren jullie een handiger methode?

Eigenlijk is de distri nog niet aan de beurt. Wie heeft er wel eens kleppen gesteld zonder de distributieriem te vervangen? Kun je het nokkenas tandwiel opbinden?

Ik lees dat bij deze motoren inlaatklep cylinder 1 vaak geen speling heeft. Gaat het dan om 1e cylinder aan distributiezijde?

Geplaatst door

citadel (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als je opnieuw de klepspeling gaat kontroleren zonder dat de riem erop zit moet je even de blokkeerpen uit je vliegwiel halen(vliegwiel even aftekenen vind je dat punt later weer makkelijker terug)en zuigers halverwege zetten anders kun je je nokkenas niet verdraaien omdat de kleppen op de zuigers komen.enne alle kleppen kontroleren dit is veel werk en niet zomaar cilinder 1 overslaan.

Ok, ga ik doen. Dank voor de tip. Weet jij of cylinder 1 bij deze motor distributiezijde is? Zoals bij de meeste motoren. Ik kan me herinneren dat vroeger de Fransen wel eens bakkant als cylinder 1 zagen.

citadel 0
badge

14 jaar

misschien moet je nog meer gegevens hebben zoals aanhaalmomenten poulie nokkenas of lagerschalen,maar wat je eens kunt proberen om niet je nokkenas te lichten maar om de stelplaatjes er zo tussenuit te wippen,wat ik ooit doe is een brede schroevendraaier op stelplaatje leggen en tussen nokkenas dan schroevendraaier op zijn kant draaien,beetje oefenen en je hebt de schroevendraaier precies op de rand van de bus waar het stelplaatje inligt,dan stelplaatje met klein schroevendraaiertje eruit wippen(tenminste als je plaats hebt voor de schroevendraaier of even originele klepstelsleutel halen is niet zo duur)

en inderdaad bij sommige is het beter om de nokkenas te ligten omdat je er echt niet anders bijkunt maar dit wijst vanzelf,ik zie bij de gevegens op auto data dat je verschil hebt in lucas of bosch pomp maar zover ik kan zien veranderd dit niks aan de gegevens die ik je gestuurd heb.

[quote=robby10030]misschien moet je nog meer gegevens hebben zoals aanhaalmomenten poulie nokkenas of lagerschalen,maar wat je eens kunt proberen om niet je nokkenas te lichten maar om de stelplaatjes er zo tussenuit te wippen,wat ik ooit doe is een brede schroevendraaier op stelplaatje leggen en tussen nokkenas dan schroevendraaier op zijn kant draaien,beetje oefenen en je hebt de schroevendraaier precies op de rand van de bus waar het stelplaatje inligt,dan stelplaatje met klein schroevendraaiertje eruit wippen(tenminste als je plaats hebt voor de schroevendraaier of even originele klepstelsleutel halen is niet zo duur)[/quote]
Vermoedelijk heeft u nog nooit een DW8 onder het kleppendeksel gezien........

Beunhaas 1085
badge vip badge

14 jaar

Ik heb best vaak klepstelplaatafstellingen gedaan, lang geleden. Volvo en zo. Die plaatjes haalde je er met zo'n Hazet excenter zo tussen uit.
Distributieriem heb ik wel al eens gedaan bij DW8. Dat is redelijk simpel. Alles blokkeren en dan demonteren. Alleen haal ik de verstelboutjes van de brandstofpomp en nokkenas niet los. Riem er af en zelfde er weer op. Werkt altijd.
Kleppen stellen bij deze DW8; Nokkenas er af en dan zit het plaatje onder een bus die je er eerst af moet schuiven. Zie ik dit goed zo?

citadel 0
badge

14 jaar

[quote=citadel]Kleppen stellen bij deze DW8; Nokkenas er af en dan zit het plaatje onder een bus die je er eerst af moet schuiven. Zie ik dit goed zo?[/quote]
Dat zie je goed....

Beunhaas 1085
badge vip badge

14 jaar

inderdaad dit is ook nog een mogelijkheid.

Zo, klus geklaart. Wel n uurtje of 5 sleutelen. Distributie kompleet vervangen. Vacuumpomp er af en nokkenas er af. Alleen inlaatklep 1 stond vast. Het klepstelplaatje zit onder een bus waar de nok op loopt. Het plaatje is zo groot als een dubbeltje. Motor liep meteen na koudstart op 4 cylinders en als n zonnetje.
Dat was lang geleden....:-). Ook multibelt en luchtfilter nog ff vervangen. De EGR klep zag er wel heel erg vies uit. Moet ik ook maar eens schoonmaken eerdaags.
Bedankt voor de hulp en het meedenken allemaal.

citadel 0
badge

14 jaar

Bedankt voor de feedback.

moderator 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.