Citroën Xm: Electrische raambediening vervangen

Bouwjaar: 1995, Motorcode: V6

De electrische raambediening van het linkervoorportier werkt niet meer.
Om de motor etc te verwijderen moet het raam naar beneden.
Wie weet hoe dat moet als die motor niet meer werkt?

JanSr

Geplaatst door JanSr (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën XM? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

mcitr. (0), 17 jaar geleden

Kun je hem niet voorzichtig naar beneden drukken?

mcitr. (0), 17 jaar geleden

Kon je makkelijk aan een vervangend mechaniek komen?
Ik heb er eentje van 2000 en die is zeer duur, 450 euro, en tweedehands echt nergens te krijgen

JanSr (0), 17 jaar geleden

Moeilijk te krijgen was ik al achter.
Als ik het ding er onbeschadigd uit kan krijgen rij ik wel een tijdje met een bezemsteel rond.
Misschien bedenk ik wel een reparatielist.
Vandaar mijn vraag: Hoe krijg je dat raam naar beneden?

Trouwens:
Misschien is het achterraammechanisme wel passend te krijgen. Die automatische functie hoef ik niet zo nodig.

mcitr. (0), 17 jaar geleden

Het vreemde is dat op www.h-base.nl een raammechaniek staat voor de XM die 116 euro kost; het is excact dezelfde zowel voor type 1 als type 2.
Daar zal waarschijnlijk de automatische functie dan niet inzitten. Ik begreep van een sloper dat het mechaniek van type 1 over te zetten is op type 2 maar dat je da idd geen automatische functie meer hebt. Ik ga het binnenkort gewoon open maken en maar is kijken waar het schip strand.

JanSr (0), 17 jaar geleden

Typische site is dat www.h-base.nl, je vindt er van alles, maar hoe je het zou moeten bestellen? Geen idee.
Laatst was ik bij een automaterialenwinkel waar ze dit ding ook op het scherm toverden, ook voor een dergelijk bedrag, maar hij bleek niet leverbaar.
Al iets verder?

mcitr. (0), 17 jaar geleden

Nee, ben er nog niet aan begonnen, als het zo ver is laat ik het weten

JanSr (0), 17 jaar geleden

Inmiddels heb ik het probleem radicaal opgelost:

Het nieuwe type is veel zwakker van opbouw dan type 1, bijna niet te krijgen en dan meestal ook al aan zijn eind.
Intussen heb ik een type 1 in mijn type 2 gezet. Werkt prima, kost een fractie en is overal te koop.
Type 1 werkt met een apart kastje voor de one touch bediening. De bedieningsknop is hetzelfde.
Ik heb de bedrading van type 1 doorgemeten, het overeenkomstige stuk van type 2 eruitgeknipt en vervangen door type 1.
Voor liefhebbers heb ik het schema.
Mechanisch past alles.
Het kastje past achter het luchtkanaal onder de knoppen. Wel een plastic zakje om doen, anders wordt het nat.
Type 1 heeft wel een zwak punt, dat moet je eigenlijk checken bij aankoop. Spanning er op en tegen het eind vast laten lopen. Als hij versleten is loopt de motor door met een tikkend geluid.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën XM of stel zelf een nieuwe vraag.