Citroën Xsara: En weer: centrale deurvergrendeling

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Hallo,

Een tijdje geleden heb ik een probleem geplaatst met betrekking tot de centrale vergrendeling. Op advies van forumleden nieuw slot ingezet en ik kan de auto nu met de sleutel gewoon openen en sluiten. Via de afstandbediening werkt het helaas niet. Normaal gesproken knipperden de knipperlichten bij openen en sluiten; bij openen ging ook de binnenverlichting aan. De AB geeft wel signaal; als ik op de 'open' of 'sluit' knop activeert dat mijn bluetooth zoals hij dat altijd al gedaan heeft. Voor de rest: noppes. Geen ontgrendelende/sluiten deuren, geen knipperlichten en geen binnenverlichting. Mijn garage heeft er zijn best op gedaan en heeft geprobeerd de sleutel in te leren. Geen resultaat.
Vraag: kan ik er achter komen wat er mis is door de auto 'uit te laten lezen' en zo ja, wat kost zoiets? Ik hoorde al hele verhalen van defecte servomotoren en andere ongezellige vervangingen. Voor ik daartoe overga wil ik toch wel graag weten waar de fout zit. Ik heb ook ooit eens wat gelezen over het resetten van software .
Wie heeft suggesties?
Groet, Ed

Ed Spoor

Geplaatst door Ed Spoor (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Als de servo's werken wanneer de sloten met de sleutel worden bediend hof je daar niet te zoeken. Ik vermoed dat de (infrarood) ontvanger van de afstandbediening niet werkt, bv door een defect erin of een defecte zekering ervan., anders moet de electrische verbindingen tussen de (infrarood) ontvanger en de cpv , binnenlicht en/of
voeding, onderbroken zijn. (losse stekker oid)

Ed Spoor (0), 10 jaar geleden

Dag Cor,
Bedankt voor je snelle bericht. Ik heb, toen het hele gebeuren met het defecte slot begon, gezocht naar een zekering. Moet die in het zekeringkastje onder het dashbord zitten? Kun je ook ongeveer aangeven waar de ontvanger en cpv zitten?
Groet, Ed

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Jammer genoeg weet ik dat niet. Misschien helpt het instructieboekje je ivm de zekering. De ontvanger zit meestal in de buurt van de binnenspiegel.

Ed Spoor (0), 10 jaar geleden

Het rare is dat ik in de zekeringentabel nergens een zekering voor de CV kan vinden. Ik zoek ff in de buurt van de binnenspiegel naar een ontvanger. Ik kom er in de loop van de week nog op terug.

ronjo (0), 10 jaar geleden

Zekering A op de BSI 20 amp.

Ed Spoor (0), 10 jaar geleden

Ronjo,
Bedankt voor de tekeningen. Hielpen vorige keer bij het demonteren van de middenconsole ook prima. Domme vraag misschien, maar waar zit de BSI? Ik denk dat het probleem daar zit. Gister even niet aan gedacht, maar aan de ontvanger ligt het niet. Als de deuren op slot zijn en ik druk op de ontgrendelknop wordt wel de bluetooth geactiveerd. Hij ontvangt dus wel signaal. Als een BSI kapot is, zou er dan niets meer moeten werken van alle onderdelen die op de tekening staan? Kun je een BSI resetten of opnieuw inleren? Kun je, als je constateert dat informatie op het multifunctioneel display wel getoond wordt (open achterklep of deuren) concluderen dat de BSI op zich niet defect is?
Hoop vragen, hopenlijk kun je er wat mee.
Groet, Ed

Ed Spoor (0), 10 jaar geleden

Moderator,
Ik was in de veronderstelling dat het oude topic gesloten was, omdat het probleem oorspronkelijk in het deurslot zat.
Groet, Ed

Hans4040 (190) PRO, 10 jaar geleden

In beide topics staan diverse berichten, dus laten we deze ook doorlopen.
Volgende keer graag het bestaande topic oppakken wanneer het om hetzelfde probleem gaat.

mvg.
Moderator Problemcar.

ronjo (0), 10 jaar geleden

BSI zit onder of achter de zekeringkast in de auto.
Heb zelf een keer gehad dat de auto zonder spanning had gestaan, daarna deed de AB het niet meer , wel sleutel slot. Sleutel gaf wel signaal, werd ontvangen, maar niet doorgegeven aan de BSI.
Bij dealer 2 uur gestaan met accu los gekoppeld, software verwijderd, opnieuw geupload, en de AB werkte weer . Kosten 150 Euro.
Verder over de werking van de BSI geen verstand. Laten uitlezen. Er zijn bedrijven die ze repareren.
Een nieuwe is voertuig gebonden, moet via dealer op Vin. nr. worden besteld. Schijnt behoorlijk aan de prijs te zijn.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik meen me te herinneren dat de servo's centraal beveiligd zijn met een zg thermische zekering. Deze herstelt zich zelf na verloop van tijd. Als de stroom door een servo te groot is geworden schakelt die zekering uit... De stroom kan te hoog worden doordat bv de servo zwaar gaat of om een andere reden niet in de uiterste stand kan komen.

harry4203 (315) PRO, 10 jaar geleden

ik zou eerst eens beginnen met het op juiste wijze aansluiten van de accesoires. een carkit die wordt geactiveerd door de cpv zit bv op een datadraad aangesloten. funest voor diverse electronica.

Ed Spoor (0), 10 jaar geleden

Harry,
De carkit is een Mr Handsfree. Die wordt geleverd met een originele stekkerset (DIN) die je bij de autoradio inplugt. Heeft nog nooit een probleem gegeven. Ik hem hem ook meegenomen uit mijn vorige auto (Marea Diesel) en heb de gehele set nu al een jaar of 5.
Groet, Ed

Ed Spoor (0), 6 jaar geleden

Probleem is nooit opgelost in die zin, dat er een slot kapot was wat alle storingen veroorzaakte. Na plaatsing van een nieuw slot kon de auto alleen maar met een sleutel geopend worden; AB heeft het nooit meer gedaan. Opnieuw inleren lukte niet. Volgens dealer was een geheel nieuwe CV-unit de enige oplossing. Dat ging mij iets te ver. Was toch al van plan de auto in te ruilen en heb het dus maar gewoon op een lege batterij van de AB gegooid.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.