Citroën Xsara: stationair slecht draaien en ruiken naar benzine + metaalgeur

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

beste mensen, mijn moeder heeft een aanhoudend probleem met haar xsare 1.4 benzine.

de auto rijdt goed, als hij warm is...

verder als hij koud is wil de auto af en toe wat schudden, de ene morgen al harder als de andere.
dan valt ook een benzine lucht bij de motor op en een metaalachtige geur achteraan de uitlaat.(dit laat mij vermoeden dat de catalysator zijn beste dag gehad heeft?)

de auto word voornamelijk gebruikt voor tripjes van minder dan 5km, eens om de 2 weken word er eens een trip mee gemaakt van 100km +-.

dit probleem is vorig jaar begonnen, toen is de auto zelfs vermogen beginnen verliezen, mijn moeder kon nog net bij de garage raken en daar werd de brandstofpomp vervangen.
de auto reed weer maar begon enkele maanden later dit euvel terug te krijgen alleen niet meer zo ernstig.
de auto valt niet meer in panne, rijdt af en toe gewoon effe moeilijk bij een koude motor en enkel voor hooguit een 50 tal meter.

de auto is nu al verschillende malen bij de garage(2 garages al ondertussen) binnen geweest voor dit en ze hebben de bougies, een injector en nog wat kleine prulletjes vervangen.

het probleem is eigenlijk dat het een 'spookprobleem' is, de ene keer doet ie het en de andere keer weer niet, dus dat de garage het niet meteen vind of kan double checken is begrijpelijk.

nu is de vraag of hier nog mensen zijn met deze ervaring en hoe ze het opgelost hebben gekregen of is het antwoord gewoon simpel en als volgt : "catalysator om zeep" ?

jaeneke

Geplaatst door jaeneke (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 10 jaar geleden

Kat stuk kan wel problemen geven door dat deze dan bv verstopt kan zitten maar dan moet het probleem er altijd zijn en niet tijdelijk.
Benzinegeur duidt op te rijk mengsel..dat is normaal bij koude motor maar moet natuurlijk niet te rijk worden, dan kunnen we gaan denken aan een kapotte temperatuursensor waardoor de ECU ( computer ) in de war raakt.
Ook kan de lamda sonde een verkeerde waarde doorgeven met diverse gevolgen.
Gaat het motorlampje wel eens branden? zo ja dan meteen laten uitlezen.

Succes

willem12077 (0), 10 jaar geleden

Heeft deze motor penbobines?
Een onwillig exemplaar wil dit soort problemen geven. Motor draait dan op 3 cylinders. Gevolg schudden, stank. Nog maar even niet aan kat-problemen denken.

Penbobines zijn heel makkelijk zelf te vervangen.

Succes,
Willem

jaeneke (0), 10 jaar geleden

ok hartelijk dank voor de input, ik zal het morgen doorspelen, alvast bedankt voor het meedenken !

C.Jonker (0) PRO, 10 jaar geleden

Penbobines? geen idee wat dat zijn, maar achterop helemaal onderaan op de meest onlogisch denkbare plaatst zit een zwart DIS blok tegen de motor geschroefd.. die vonken altijd 2 om 2 dus verdelerloos.

jaeneke (0), 10 jaar geleden

uiteindelijk was het een scheurtje in de koppaking, deze is vervangen en het blijkt nu helemaal opgelost te zijn.

dank allen voor de hulp !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.