Citroën Saxo: Ervaring met toralin koppakkingafdichtingsmiddel

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Ik heb een Saxo overgenomen van mijn oma. 16 jaar oud, 14.582 km gereden in die jaren door haar.
Bij de eerste check door garage werd geconstateerd dat hij een zwetende koppakking heeft en dat de distributieriem vervangen moest worden omdat deze in 2004 voor het laatst vervangen is en dus ouder dan 6 jaar.
Wat is raadzaam om hiermee te doen? Garage zei beide vervangen wat 650 euro excl btw gaat kosten.
Is zweten van een koppakking iets wat haast heeft? Of is alleen distributieriem alleen nu voldoende, zodat ik later de koppakking kan doen?


Nu kwam ik kwam bij het zoeken naar koppakking lekkage uit bij een site dat demontage niet nodig was en dat je toralin op een bepaalde manier kon toevoegen aan de motor wat het zweten of lekken van de koppakking kon stoppen.
Heeft iemand hier ervaring mee, graag zowel positief als negatief laten weten.
Zoals het beschreven staat zal dit veel kosten besparen.

Alvast bedankt.

muppet1980

Geplaatst door muppet1980 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Er is maar een manier om van een zwetende koppakking af te komen en dat is de pakking vervangen.
Je kunt er aan de buitenkant toch niks opsmeren wat de lekkage stopt?.
De lekkage komt van binnenuit en vervanging is de enige oplossing.

muppet1980 (0), 12 jaar geleden

Dank je voor het antwoord.
Er stond bij dat spul dat je het in de radiateur doet, de auto een 15min stationair moest laten lopen, 6 uur moest laten afkoelen, dan de motor op 2500 toeren (ik weet niet meer exact hoeveel toeren) moest laten lopen, dan zou dat spul overal tussenkomen, wat later moest afkoelen en hard werd. Dat zou poreusheid tegen gaan. Het is niet zo dat ik er weinig geld aan uit wil geven, maar baalde van meteen de hoge kosten eraan. Ik wil het liever spreiden als het mogelijk en veilig is.

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

"dan zou dat spul overal tussenkomen,"

inderdaad, overal...dus ook in de waterpomp, thermostaat, etc..
zoals primera p11 al zei: vervangen is de enige juiste oplossing

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij de PSA TU motoren lekt de koppakking OLIE naar buiten, aan de distributiekant voorzijde. Alleen vervangen helpt hier tegen. Bekend probleem bij deze motoren, bij zo'n maagdelijke motor is vervangen een eitje want met wat geluk is de boel niet zo vastgeroest -:)

muppet1980 (0), 12 jaar geleden

Wat zou zo'n reparatie mogen kosten met vervangen distributie en waterpomp? Ik hoor hele verschillende bedragen met verschil van 900 euro. En ik als leek ben aangewezen op een garage.
Als deze reparatie uitgevoerd is, hoe lang blijft dit dan goed, omdat je zegt dat dit bij deze motoren een bekend probleem is?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.