Citroën Saxo: Zwetende koppakking

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Ik heb laatst de saxo van mijn oma over mogen nemen. 16 jaar oud en 14.583 km op de teller, gereden door haar.
Nu bracht ik hem laatst weg voor een check up. Er werd een zwetende koppakking geconstateerd en de distributieriem met waterpomp moest vervangen worden omdat deze in 2004 vevangen is en dus ouder is dan 6 jaar.
Wat is aan te bevelen? De distributie en koppakking zouden me 650 euro excl btw gaan kosten.
Moet ik het beide tegelijk laten doen, of is nu de distributieriem de belangrijkste reparatie zodat de koppakking nog uitgesteld kan worden?
Graag jullie advies. Voor de rest rijdt de auto super goed.

muppet1980

Geplaatst door muppet1980 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Unikneet (0) PRO, 12 jaar geleden

Uiteraard is de distributie de belangrijkste reparatie, die is over zijn vervangingstermijn.
De vraag is hoeveel zweet hij en hoeveel wil je eraan uitgeven?
Bij een 16 jaar oude auto komt het regelmatig voor dat je een zwetende motor hebt. Zelfs bij zo'n lage km stand. Weinig werkuren over de jaren kunnen er zelfs voor zorgen dat sommige pakkingen uitdrogen en poreus worden.
Een bepaald gebruikspatroon (voornamelijk kleine stukjes, altijd rustig rijden) zorgt ook voor een specifiek slijtagepatroon van de motor.
Ik merk uit je andere post dat je er niet veel aan wilt besteden. Als dat het geval is kun je het best alleen de distributie laten vervangen en de motor eens goed schoon maken zodat je de mate van zweten kunt bekijken over de loop van de tijd. En intussen gewoon rustigjes aan door blijven rijden.
Je kunt een koppakking preventief vervangen bij zweten maar een goede garagehouder zal ook rekening houden met het te besteden budget en adviseren en de beslissing bij de klant laten.

jeromtje (0), 12 jaar geleden

koppakking en distributieriem bij deze motor is toch geen zware kost .
En je hoeft de cilinderkop niet te schaven gezien de motor niet warm liep of zo .
Trouwens dat zweten ... kan je best heeeeeeeel lang mee rondrijden zolang er maar olie in is natuurlijk en het zweten niet lekken is .


Mss es meer info vragen en prijsoffertes .



Succes met het wagentje

Santa (0), 12 jaar geleden

En uitvogelen of het idd de koppakking is die zweet of dat het via het klepdekselpakking komt...
Je schrijft niet wie/wat de check-up heeft uitgevoerd.

muppet1980 (0), 12 jaar geleden

Ik ben met de auto naar Malden geweest. Daar hebben ze dat geconstateerd. Autobedrijf XXXXX. Een andere prijsopgaaf heb ik gedaan bij een dealer. Toen ik in grote lijnen vertelde wat geconstateerd was en wat dat bij hun zou kosten zeiden ze mij een prijs van XXX, waar ik eerder XXX heb gehoord met alles erbij. Met alles bedoel ik dan distributie, waterpomp en het repareren/verhelpen van koppakkingprobleem.
Het bedrag van XXX was nog niet eens alles bij, maar hij had de auto niet gezien. Met zo'n groot verschil weet ik wel wat ik ga doen.
Het gevoel wat ik erbij had telt natuurlijk ook mee.

gewoon (0), 12 jaar geleden

Waarschijnlijk een olie lekkage links voor ,dat is een bekend probleem bij deze motoren.
als het alleen zweten is geen probleem alleen uitkijken dat de dynamo niet vol olie komt.
je kunt de cilnderkop compleet met spruitstukken omhoogpakken niet zoveel werk,een paar slangen en gaskabel.
distributie is eenvoudig en waterpomp makkelijk te vervangen..
je kunt het beste een monteur in de avonduren zoeken

style_art (0), 12 jaar geleden

Inderdaad, de TU-motoren hebben hier last van.
Mits wat gereedschap thuis kunt je dit zelf doen.

LOMAX (0), 12 jaar geleden

Het vervangen van de distributieriem is helemaal niet dringend, de termijn hiervoor is 120000 km of 10 jaar, tijd genoeg dus. De koppakking vervangen is ook niet meteen dringend, zolang het bij olie zweten naar buiten toe blijft . Maar zodra er olie in de koelvloeistof komt, of de lekkage zo erg wordt dat alternator of riemen vol olie komen te hangen, dan vervang je best de pakking. En doordat hiervoor de kop eraf moet, moet ook de distibutieriem eraf. En dan is het een kleine kost om die riem maar meteen mee te vervangen, zo ben je weer 10 jaar gerust.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.