Citroën Xsara Picasso: esp/asr buite werking

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

ik had een storing in mijn knipperlichten
nu heb ik de kolomschakelaar(com 2000) schoongemaakt
knipperlicht storing is minder maar nog steeds aanwezig
alleen heb ik er nu een storing bij
als ik het contact aanzet na enkele seconden gaat esp lamp branden met de melding :esp/asr buiten werking
heeft iemand een idee hoe ik deze storing kan verhelpen ?
hij is uitgelezen(geen codes) en alles is gereset

konky

Geplaatst door konky (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara Picasso? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

34 Reacties

go-tje (0), 11 jaar geleden

Wat is de storing in de knipperlichten precies?
Hoe heb je de kolomschakelaar schoongemaakt?
In welk opzicht is de storing in de knipperlichten nu minder?

Wat betreft de melding esp/asr zou je eens naar de stuurhoeksensor kunnen kijken. Ik tip dit omdat je daar in de buurt bezig bent geweest. Misschien ergens geen contact?
http://www.autoforum.be/showthread.php?2... Maar je hebt de esp toch niet uitgeschakeld?

konky (0), 11 jaar geleden

als ik de knipperlichten aanzetten knipperde ze een paar keer en vervolgens niet meer terwijl de hendel gewoon in de stand aan staat
de kolomschakelaar heb ik eraf gehaald , open gemaakt en alle contacten zuiver gemaakt en behandeld met contact spray
de knipperlichten blijven vaker door knipperen maar heb inmiddels gemerkt dat het euvel toch weer steeds vaker terug komt(ik maak hem nog eens schoon)
ik heb nu met dit koude weer ook gemerkt dat de accu niet helemaal goed meer is
zou dit de oorzaak kunnen zijn ?

go-tje (0), 11 jaar geleden

Ik denk niet dat het de accu is. Als je nog kunt starten, en bij draaiende motor is er zeker genoeg stroom voor de computers.
Je vermeldt het niet, maar waarschijnlijk is het zowel met de knipperlichten links als met de knipperlichten rechts?
Heb je de contacten in de hendel zelf ook behandeld?
Als hij stopt en je beweegt de hendel wat, zie je dan effect? En als je de hendel meteen neutraal zet zodra hij stopt en dan meteen weer aan?

konky (0), 11 jaar geleden

ja het is zowel links als rechts
in de hendel zitten geen contactjes er zit een contactje dat op en neer geschoven wordt(ik heb weers kanten behandeld)
als ik de hendel lichtjes omhoog of naar beneden druk werkt alles normaal
zit er misschien ergens een zekering verstopt voor de esp ?

go-tje (0), 11 jaar geleden

Het is nu wel helemaal duidelijk dat dat contactje van de hendel de oorzaak van de storing in de knipperlichten is. Ik weet niet of contactspray voldoende is, ik gebruik het nooit, maar ik kras contacten altijd schoon met een speld of zo.

De esp is geen computer maar een programma ( Electronic Stability Program ); waarschijnlijk ziet dat dat het niet kan werken omdat het onvoldoende gegevens kan lezen. Omdat je aan de stuurkolom bezig bent geweest vermoed ik dat de oorzaak wel eens aan de stuurhoeksensor zou kunnen liggen. Ik weet niet of dit nog een storingscode zou moeten geven, ik heb zelf geen esr en ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou de contacten van alle stekkerverbindingen die je daar in de buurt ziet ook even schoonmaken.

schol (0), 11 jaar geleden

Probleem knipperlichten zit hem in de lichtschakelaar, als in de sleepcontactjes een onderbreking zit gaan de knipperlichten 3* aan en uit...

haal het dummy toeter dopje van de handel af, en deze is te demonteren. wel een plastic zakje er rond doen anders ben wat onderdelen kwijt.

als de lichtschakelaar er af is, en je zet dan je richtingwijzer aan zal je zien dat het probleem er altijd is.

konky (0), 11 jaar geleden

ik ga donderdag(vrije dag) weer de kolomschakelaar schoonmaken
ik ga dan tevens alle stekkerverbindingen die ik tegen kom ook onder handen nemen
als het de stuurhoeksensor zou zijn wat kan ik hier dan aan doen ?
lichtschakelaar wacht ik nog even mee hier heb ik nog niet genoeg lef voor
dus donderdag meer (hopelijk goed) nieuws
tips blijven welkom

go-tje (0), 11 jaar geleden

Is je accu los geweest? Ik lees op diverse plaatsen dat je dan de stuurhoeksensor moet kalibreren...

konky (0), 11 jaar geleden

ja accu is los geweest toen ik de kolomschakelaar heb schoongemaakt
accu was kapot en ik heb er vanmiddag een nieuwe in gezet(dit was geen oplossing voor het probleem)
hoe moet ik de stuurhoeksensor kalibreren ?

go-tje (0), 11 jaar geleden

Hoe dat voor de Xsara Picasso gaat weet ik niet, dat moet iemand anders vertellen.

Om je alvast een indruk te geven. Hoe dat gaat voor de Volkswagen Audi vind je hier:

succes!

edit:
link verbeterd: er stond een punt aan het eind van de regel die bij de link werd genomen.

andreas08 (0) PRO, 11 jaar geleden

kijk of er geen radio niet org gemont is op computerdraden
geen storingen in logboek zijn opgeslagen
meestal komen storingen door externe apparatuur zoals later inbouw defecte accu,s

lummelke (0) PRO, 11 jaar geleden

Als de com2000 losgekoppeld of vervangen is geweest bij een ESP/ASR voertuig van de PSA groep dan moet de stuurhoeksensor idd opnieuw ingeleerd worden.

Het kallibreren wordt al rijdend met een Lexia/Proxia gedaan door al rijdend een bepaald programma te doorlopen.

konky (0), 11 jaar geleden

ik heb vandaag de com2000 nog eens los gehad en GOED schoon gemaakt
het lijkt erop dat het probleem met de knipperlichten opgelost is
het is nog wel vroeg om dit definitief te zeggen(eerst maar een paar dagen rijden)
als het werkelijk opgelost blijkt dan ga ik maar naar een dealer voor het kalibreren
heeft iemand een idee wat dat gaat kosten +/-

konky (0), 11 jaar geleden

tevroeg gejuigd
richting links knipperd 3x en stopt met knipperen
dus niks opgelost
ik ga morgen informeren voor een tweedehandse com2000(nieuw is toch wat prijzig)
of misschien toch nog de lichtschakelaar nakijken maar lijkt mijn geen oplossing omdat hij het wel doet maar dan stopt
alle tips zijn welkom anders wordt het denk ik een duur geintje

go-tje (0), 11 jaar geleden

Het lijkt er toch op dat de hendel ergens geen goed contact maakt. Ook in post #5 vermeld je dat de knipperlichten normaal werken als je de hendel iets aandrukt.

Ik heb het zelf nooit uit elkaar gehaald, dus ik weet niet exact hoe het werkt, maar ik denk wel dat je nog eens goed naar de tip van schol in post #7 moet kijken. Misschien dat de onderbreking (i.e. geen contact) waar hij het over heeft door dat aandrukken wordt opgeheven.

Hij stopt na 3 keer omdat de computer dat bepaalt. Schol suggereert dat een onderbreking van de sleepcontactjes van de lichtschakelaar tot gevolg heeft dat de computer daarna niet doorgaat met het laten knipperen. Maar ik moet zeggen dat ik het ook niet helemaal begrijp. Je zou eens naar het electrisch schema moeten kijken. Misschien heeft iemand dat?

schol (0), 11 jaar geleden

go-tje, je snap het helemaal.

het is de computer die het bepaald, het sleepcontactje in de draaischakelaar is versleten, heb deze bij mij van haperingen ondaan er wat contactspray aan gedaan, het is puur slijtage.

Een ander symtoom is dat je groot licht vanzelf naar dimlicht terug valt.

go-tje (0), 11 jaar geleden

@schol
rechts doet het nu blijkbaar goed, links niet; kun jij dat verklaren?

Verder nog even gegooogeld op "com2000"
Zag ergens dat je de sleepcontactjes een beetje moet verbuigen, schoonmaken alleen is niet voldoende om het contact goed te maken.
Ook staat er ergens een tip om die van de knipperlichten te verwisselen met die van de ruitenwissers, omdat die van de knipperlichten veel sneller verslijten.
Ik zag ook iets van vergulden, maar dat gaat waarschijnlijk te ver. Ik zou er zelf een beetje soldeer op doen als er veel slijtage zichtbaar is.

Een uitgebreide beschrijving hoe de com2000 schoon te maken:
https://downloads.bouwman.net/demontage-...

En het probleem bestaat al heel lang:
https://www.citroen-forum.nl/forums/view...
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.....

konky (0), 11 jaar geleden

links en rechts doen het niet normaal (soms wel,soms niet) meestal 3x dan niet meer
in mijn ogen heeft de draaischakelaar voor het licht niets te maken mer de knipperlichten
de hendel voor de kn.lichten verschuifd een sleepcontactje in de kolomschakelaar zelf(niets in de lichtschakelaar)
ik ga ervanuit dat dit contactje geen goede verbinding meer maakt
ik kan er natuurlijk langs zitten(ben maar een leek)
ik dacht ook ,puur slijtage dus ik heb hier en daar wat geinformeerd en ik kan voor 135 euro een (volgens hen) goede 2e handse kopen
een nieuwe kost 465 euro dus dat scheeld nogal
het risico is er natuurlijk dat de 2e handse niet deugd maarja dan gaat hij terug

schol (0), 11 jaar geleden

Demonteer het eerste deel van de draaischakelaar (#7), en je zal zien dat de knipperlichten het dan niet meer doen, als het verlichtingcircuit onderbroken wordt op het moment dat de knipperlichten ingeschakeld zijn knipper hij nog 3*.

Het is een software (bsi) beveiliging zodat je niet op een dag zonder lichten komt te staan.

konky (0), 11 jaar geleden

dit ga ik morgen dan toch nog proberen
maar kan ik hem dan ook nog repareren of niet ?

konky (0), 11 jaar geleden

ik heb vandaag de draaischakelaar gedemonteerd
bij demontage deden de kn.lichten het helemaal niet(snap ik niet)
er was een deel van het contactje verbogen
nu alles recht- en schoongemaakt
alles werkt op dit moment weer dus even een paar dagen afwachten of dit zo blijft
het terug inelkaar zetten was trouwens een heel gepruts
als het blijft werken moet ik hem alleen nog laten kalibreren voor het esp systeem
update over enkele dagen

go-tje (0), 11 jaar geleden

Als je het nog een paar keer uit elkaar gehaald hebt ( ... ), wordt het een fluitje van een cent!

En als ik nog 'ns een andere auto koop, toch oppassen dat er niet te veel dingen in zitten die alleen bij de dealer kunnen.

konky (0), 11 jaar geleden

we zijn nu een weekje verder en de knipperlichten doen het nog steeds goed
dus Schol had gelijk
het kalibreren moet nog even wachten(geen tijd voor)
nu het volgende ,ik heb deze auto nu ong.4 weken
vandaag afgetankt ,er ging 40 liter bij en hierop heb ik 270 km gereden dus +/- 1 op 7
dit is toch eigenlijk niet normaal dacht ik
wat gezocht op internet en er wordt gezegt :lamdazonde stuk ,bougie's versleten of luchtfilter vuil
zo blijven rijden is geen optie (1 op 7) maar het boven genoemde kan toch niet zoveel verschil uitmaken(of wel ?)
iemand een idee hoe ik dit het best aanpak ?

Go-tje en Schol in elk geval bedankt voor de oplossing van het knipper probleem

schol (0), 11 jaar geleden

Thanks voor de feedback,

conclusie

Knipperlcht doet het niet met een onderbroken lichtschakelaarcircuit, op het moment van bedienen is er door de kracht op de lichtschakelaar even geen onderbreking, gevolg 3* knipperen knipperlicht.

Niemand vindt het raar dat de achterruitwisser aangaat bij het inschakelen van de achteruit versnelling, en alleen bij ingeschakelde voorruitwisser..

Het verbruik, zou even wachten tot de vorst voorbij is

Welke waarde geeft de boordcomputer aan bij constante snelheid 80 km/ uur?

doet de cruise-control het?

go-tje (0), 11 jaar geleden

Graag gedaan!

Maak van dat verbruik even een nieuw topic, anders loopt er van alles door elkaar. Om het probleem te begrijpen moet je zo nu en dan alles toch nog een keer doorlezen. En als dan het meeste er niet over gaat ...

Maar mijn eigen berlingo heeft een poosje in noodloop gelopen en het verbruik was stukken hoger!

konky (0), 11 jaar geleden

oke
ik zal even een nieuw topic maken over het verbruik
over een tijdtje zal ik hier nog laten weten hoe het afloopt met het kalibreren

konky (0), 11 jaar geleden

vandaag voor de esp weg geweest
ze zijn er +/- een half uurtje mee bezig geweest
storing kwam elke keer terug
volgens hen hoogst waarschijnlijk de com overleden
afspraak gemaakt voor vrijdag voor het nakijken van de bedrading
nu reed ik daar weg en de storing is niet meer terug geweest
ik wacht nog enkele dagen af of het weg blijft en dan kan ik de afspraak annuleren

konky (0), 11 jaar geleden

gisteren de afspraak afgezegd
het kalibreren koste trouwens 26,05 euro
vandaag liet het knipperlicht het weer 1x afweten
ik kijk het nog even af en kijk al voorzichtig wat rond voor een andere auto(GEEN citroen meer)

konky (0), 11 jaar geleden

vandaag moest ik een eindje weg
na +/- 30 km snel weg hop het esp lampje weer aan
ik was op dat moment met de cruise control bezig dus ik weet niet of dat de storing kan veroorzaken
nu is het lampje weer uit maarja het vertrouwen is weg

go-tje (0), 11 jaar geleden

Tja! De hele verloop wijst toch op "slecht contact."
Heeft de garage wel een stukje gereden bij het resetten van de esp / kalibreren van de stuurhoeksensor?

konky (0), 11 jaar geleden

ze hebben meerdere keren buiten de garage gereden en elke keer ging het lampje weer aan
vandaar dat ze de bedrading eens na wilde kijken
ik kijk het nog even aan en anders weer naar de garage

go-tje (0), 11 jaar geleden

Het kan zijn dat de ecu soms een sensor niet ziet vanwege een slecht contact in een stekker. Dat zou een foutcode moeten geven.

Als je naar de garage gaat en de ecu wordt uitgelezen, vraag dan precies het NUMMER van die foutcode. Dan kunnen heel veel mensen op het forum precies zien welke sensor dat dan is en dan kan heel gericht worden gezocht in de bedrading.

konky (0), 11 jaar geleden

in het begin van de problemen is hij uitgelezen
toen waren er geen foutcodes
maarja misschien nu inmiddels wel
als ik terug ga naar de garage zal ik het hier eens over hebben

konky (0), 11 jaar geleden

deze kan gesloten worden
ik heb een andere auto aangeschaft

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.