Citroën Xsara Picasso 2002: Lekkage, of toch niet?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i

Ik heb afgelopen week mijn Xsara Picasso uit 2002 een onderhoudsbeurt gegeven, en de onderkant goed bekeken. Nu zag ik de bekrachtigingscilinder van de stuurbekrachtiging en daar zit een plastic hoes omheen, die vettig is aan de binnenkant. (olie achtige substantie lijkt het). Nu vraag ik me af, of ze in zo'n hoes vet/olie doen om corrosie tegen te gaan, of dat ik toch een lekkage van de bekrachtigingscilinder heb. (de stuurbekrachtiging werkt goed, vloeistof nivo is op het juiste nivo).

Ik heb een foto bijgevoegd, wellicht dat iemand de xsara picasso aan de onderkant goed kent, en mij kan vertellen of dit normaal eruit ziet of niet.

ppassie

Geplaatst door ppassie (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara Picasso? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Je hebt te maken met lekkage.. Blijft natuurlijk de vraag, hoe ernstig is het?? Als de oorzaak van het lek een onvolkomenheid van een keerring is? kan het nog jaren mee gaan.. Als de oorzaak een beschadiging of zand op een plunjerstang is zal het (misschien snel) erger worden.. Dus onder controle houden.. Na een paar maanden (sparen) weet je meer.

ppassie (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.

Ik zal het even aanzien, en wekelijks even onder de auto kijken of het erger wordt.
Maar wat ik raar vind is dat ze complete stuurhuizen verkopen, maar niet de losse bekrachtigings cilinder, terwijl voor zover ik het kan zien, deze gewoon los te schroeven is van het stuurhuis. (dat is met vervangen ook heel wat minder werk dan het volledige stuurhuis)

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik ken de Citroen niet.. Maar informeer eens of er ruilstuurhuizen te koop zijn??? soms valt die prijs (een beetje) mee...

Als de plunjer van binnen uit beschadigd is geraakt, kan de oorzaak ervan in de stuurbekrachtigings pomp zitten. Slijtage deeltjes worden rondgepompt met de ATF en werken overal als slijpsel. alleen verversen van de olie heeft geen zin...

De dealer weet meestal (uit ervaring) of de pomp ook vervangen moet worden.. (leidingen en slangen moeten daarbij ook gedegen inwendig gereinigd of vervangen worden..

ppassie (0), 11 jaar geleden

Ik wilde er eigenlijk zelf aan beginnen, maar wellicht dat ik inderdaad de dealer maar moet inschakelen. Het zou natuurlijk zonde zijn als een nieuwe stuurhuis weer kapot gaat door vervuiling.

Ik ben bang dat het echter een duur geintje gaat worden :(

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Daarom eerst maar afwachten.. 1 keer per jaar schoonmaken in verband met de APK en compleet vervangen als bijvullen te gortig geworden is..

Over 2 of 3 jaar is de situatie misschien anders.. Ander werk---gezins uitbreiding/afslanking--- grotere caravan-----en dus andere auto..

ppassie (0), 11 jaar geleden

Dat advies volg ik van harte op! Bedankt.

andreas08 (0) PRO, 11 jaar geleden

hoes is zo te zien niet anders dan normaal
geen lekkage te zien
deze hoes is af fabriek

ppassie (0), 11 jaar geleden

Maar die bruine olie/vetachtige vloeistof dan die je ziet zitten? Of zit dat dan af-fabriek erin tegen corrosie?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.